MANDEN SOM VILLE LEVE FOR EVIGT
Anders Bodelsens frostklare
fremtidsroman
Af BO GREEN JENSEN
I
FØRST en historisk indramning for
yngre læseres skyld. For i 1969 var det endnu usædvanligt, at en anerkendt
forfatter beskæftigede sig med science fiction. Det var samtidig noget, der
sendte et progressivt signal.
Anders Bodelsens Frysepunktet var ny på et tidspunkt, hvor science
fiction-genren blev litterært ambitiøs og nød en vis respekt, som det sker i
perioder. Grænseafsøgende forfattere som Brian Aldiss, J.G. Ballard, Philip K.
Dick, Ursula LeGuin og Kurt Vonnegut gav genren ny status. Man talte om »hård« og »blød« science fiction.
Der blev stadig set ned på den hårde tradition – rumfart, fremmede livsformer, invasionsscenarier
osv. - men det var hipt at have sans for den bløde, som typisk interesserede
sig for rejser i det indre rum.
Forfattere som Dan Turèll, Peter Laugesen, Jannick Storm og Arne Herløv
Petersen gjorde meget for at formidle de nye tendenser i genren. Knud Holten skrev Suma-X (1969), Øjeblikkelige eventyr (1971) og Med hjertet i livet (1972), før han (via to bind lifligt blomstrende Minder og mirakler, Englen med det langsomme smil, 1975, og Feberfrihed, 1977) forsvandt
ind i ren fantasy. Henrik Bjelke skrev Saturn (1974), Ebbe Kløvedal Reich skrev
Eventyret om 666 (1970). Rolf Gjedsted skrev Krigen er smuk (1970) og gendigtede Arthur Rimbaud i to bøger, som var klenodier for generationen, der kom efter 68'erne.
Det var store, gode og frugtbare år. Tegneserier blev taget til nåde. Man
opdagede fantasygenren og måtte for enhver pris læse Ringenes Herre, Narnia-krøniken
og Richard Adams’ Kaninbjerget (1972), som også var fantasy af en slags. Tænk at
der udkom historiske romaner som Ib Michaels En hidtil uset drøm om skibe (1970) og Ebbe Kløvedals Rejsen til Messias (1974-75).
Andre bivirkninger var bare negative. Solide ældre genreforfattere som Niels
E. Nielsen, Tage Eskestad og Herluf Th. Flensborg blev desværre ikke samlet op af
new wave-hipsterne. De blev snarere hægtet af og lagt væk.
SAMTIDIG var den akademiske kritik begyndt at interessere sig for, hvad man dengang kaldte triviallitteratur. Det vil stort set sige genrestof af alle slags. Det skete i ånden fra Marx, Freud, Jung, Barthes, Lacan, Foucault og Todorov. Man var meget optaget af nytteværdi og strukturer.
Det var nyt land i akademisk henseende, og der opstod frodige forbindelser.
Forskere som Erland Munch-Petersen fik meget ud af læse bagud i litteraturhistorien. Antologien Romantisk underholdning (1970) var et overflødighedshorn, og disputatsen Romanens århundrede (1978) var vigtig grundforskning.* En følgevirkning var en flirt mellem folkelige ugeblade og finlitterære forfattere.
Begge parter bestræbte sig på ikke at snobbe op eller ned.
Det kan i dag forekomme excentrisk, at Bodelsen vælger en ugebladsredaktør
som hovedperson i sin roman. Og at emnet ugeblade i det hele taget fylder så
meget i fremtiden. Men netop i de år var der faktisk en gensidig nysgerrighed
og en vis fællesmængde mellem pop- og elitekultur. Det gik hurtigt i sig selv
igen. Der var heller ingen tegn på, læserne tog godt imod tendensen.
Det fyldte meget i medierne, at Klaus Rifbjerg skrev en føljetonroman
til Søndags-B.T. (nu bare Søndag) og var i dialog med læserne, mens Lena
Jørgensen, Klintevej 4, 2650 Hvidovre (1971) tog form. Han tog publikum med
på råd under udarbejdelsen af Rifbjergs lytterroman (1972) til DR,
og han brugte døgnets tekster – hvad vi kalder et nyhedsflow – som
grundmateriale i cut-up-montagen Den søndag (1975).
Christian Kampmann tog ugebladskulturen op i Nok til hele ugen
(1973). Bodelsen var dog tidligst ude. Frysepunktet blev bragt som
føljeton i ugebladet Hjemmet, samtidig med at den udkom i bogform. Han foretog
selv bearbejdelsen efter de samme retningslinier, som Bruno – der aldrig får et
efternavn – følger i Frysepunktet.
Frysepunktet blev modtaget med forbehold. Den solgte godt, men
var vist nok en skuffelse i forhold til kriminalromanerne Tænk på et tal
og Hændeligt uheld, som havde nået astronomiske salgstal.
Flere kritikere luftede deres fordomme. Et gennemgående klagepunkt var romanens
brug af fladt sprog. Kritikeren Jens Kruuse mente, at Bodelsen fjernede al
lokal farve, fordi han stræbte efter en international succes. Bodelsen tilhørte
nyrealismen, som hellere sagde for lidt end for meget, men det er sandt, at
sproget især i begyndelsen kan virke tørt og neutralt. Netop dét er dog en
pointe ved bogen.
Frysepunktet blev oversat til fransk, tysk og engelsk. Le point de congélation udkom i Raymond Albecks oversættelse på forlaget Stock i 1971. Brunos
tiefgekühlte Tage udkom på forlaget Heyne samme år. I London udgav Michael Joseph Freezing Point i Joan Tates oversættelse. I New
York udkom Freezing Down på Harper and Row i 1972.
Desværre fik bogen ikke den filmatisering, som stoffet og formen indbyder til. 50 år senere har vi at gøre med en dansk dystopi, som de fleste har glemt.
Desværre fik bogen ikke den filmatisering, som stoffet og formen indbyder til. 50 år senere har vi at gøre med en dansk dystopi, som de fleste har glemt.
Det er en mørk vintermorgen, da Bruno skærer sig under sin barbering.
Han bemærker en lille uregelmæssighed på halsen. Samme aften er han til middag
hos en af sine forfattere og møder balletdanserinden Jenny Holländer. Bagefter kører
han hende hjem og digter en hel #MeToo-agtig backstory om, hvordan hun
har måttet yde sex for at få en plads i kompagniet. Jenny bor til leje i forstæderne.
Han går ikke med hende op.
Næste dag får han taget blodprøver og bliver undersøgt af doktor Ackermann
i hovedbygningen på et nyopført hospital, hvor man stadig bruger pavillonerne,
der skulle være foreløbige. Det kunne være Herlev, Glostrup, Riget. Der var
mange byggeskandaler i tiden.
Det viser sig, at hans frygt var begrundet. Han lider af en kræft, som man
endnu ikke kan kurere. Til gengæld er man langt med en nedfrysningsmetode, som gør
det muligt at ligge i dvale, indtil der findes en behandling. Ackermann kan
tilbyde Bruno at blive en af de første, som afprøver metoden.
Bruno spekulerer. Han tænker på, hvor tomt hans liv er og overvejer, om
han i stedet skulle bruge sin sidste tid på at skrive en af ideerne ud. Hospitalet
ligger i Jennys kvarter. Han besøger hende i atelierværelset, hvor der kun er
gulv og spejl og billeder af Jenny, som danser Coppelia. Første gang pumper han
hende for baggrund til sin føljetonidé. Anden gang elsker de sammen. Hun
spørger, om de skal ses igen. »Ja,« lyver han. For Bruno tager tilbage til hospitalet
og lader sig fryse ned.
DA han vågner, er årstallet 1995.
Bruno har »været nede« i 23 år. Hans kronologiske alder er 55, den biologiske
alder er stadig 32. Han bliver undersøgt af Doktor Bernard, for professor
Ackermann er selv nede p.t. Hospitalet hedder nu Ackermann-centret og er en del
af selskabet ÉT LIV A/S, hvis slogan er: NULIV. LEV NATURLIGT – DØ NATURLIGT.
Bruno er uklar efter optøningen. Alle rum har en rist i loftet, hvorfra
beroligende klassisk musik strømmer ind. Det er ikke muligt at slukke. Bruno
holder fast i sig selv ved at nynne en linie fra en gammel sang, som han
forbinder med Jenny Holländer: You were made to go out and get her. Det
bliver aldrig forklaret, at sangstumpen stammer fra »Hey Jude« med The Beatles.
I 1969 var enhver læser med.
1995 har romanens mest frejdigt spekulative fremtidsafsnit. Bodelsen forstørrer
tendenser fra 1969 og gætter på, hvordan de udvikler sig. Som i de fleste
dystopier, er man nået meget længere, og forandringerne er større, end de blev.
Som altid bliver der også gættet rigtigt nogle steder.
På hospitalet bærer alle blå kitler. Sygeplejerskerne går i go-go støvler,
og en af dem, Yvonne Klein, betjener Bruno seksuelt, da han har bedt om at se
hendes røde hår under den blå hue. Det sker med ledelsens velsignelse. Som hun
siger, er hun der for det samme.
Doktor Bernard forklarer i etaper om udviklingen. Der er andre
nyopvågnede, og Bruno bliver ven med en af dem, Henry, som har været både nede
og oppe i mellemtiden. Han fortæller Bruno den mindre officielle version af
historien om tiden og dens problemer. For ifølge doktor Bernard er der ingen
problemer. Bruno skal bare i gang. Han har sovet længe nok på Statens regning.
NEDFRYSNINGSPROGRAMMET er nu en stor
industri, for alle er nede i perioder, hvis de har råd. Der er kun to samfundsgrupper.
Medlemmer af nulivsklassen belåner deres kroppe og bliver forsørget af fællesskabet
mod til gengæld at dø og donere deres kroppe til transplantation, så snart
fysikken begynder at svigte. Resten tilhører udødelighedsklassen, som arbejder
mere og mere for at kunne betale for nedfrysningsperioder.
Alle er inde til afkalkning nu og da. Halvdelen af befolkningen er læger
og sygeplejersker. Dødeligsproblematikken har fortrængt alle andre problemer.
Bruno spørger til udviklingslande, til klimaet (som også var en stor bekymring
i 1969), til rumforskning (ja, man har en base på Månen og sonder ude ved Venus
og Mars) og storpolitik (her får han ikke noget klart svar).
»Lever Karl Marx’ tanker stadig?« spørger Bruno, da de taler om
utilpassede nuliv. Her er romanen nok allermest mærkbart et indlæg i sin egen tid. Bodelsen
bruger en hel side på at lade Bernard uddybe, hvorfor Marx er blevet
irrelevant:
»Marx læses stadig, og han har stadig sine tilbedere. Tanker, der er så
enkle som Karl Marx’, turde kunne bringes i anvendelse i en hvilken som helst
situation, og det er jo netop det der afslører dem som værdiløse. Sande tanker
om samfundet forældes naturligt og dør når samfundet ændrer sig så radikalt som
vores samfund har forandret sig. Kun nytteløse banaliteter slipper for at
ældes. Marxismens evige tiltrækningskraft på de utilfredse – og der vil altid
være utilfredse – er lige præcis beviset for dens uanvendelighed – denne fantastiske
usmidighed.« (ss. 119-20)
Bruno er ikke nødvendigvis enig. På vejene kører selvstyrende el-biler,
og vejret er reguleret så langt, at det regner om natten. Der læses stadig
ugeblade, men Bruno får aldrig ét at se. Fjernsynsskærme fylder nu en hel væg.
Som sagt holder visse detaljer.
Bruno befinder sig dårligt. Han begynder at kaste ting gennem ruden for
at mærke frisk luft. Han spørger efter Jenny Holländer. Hun blev en
berømt ballerina, men er nedfrosset, indtil man kan erstatte den rygsøjle, som
hun fik ødelagt.
Bruno bliver flyttet til et fantasihøjt hus med lejligheder, der ejes af
ÉT LIV A/S. Lægen Cavalcanti – det er en modernistisk manér i romanen, at alle
har kuriøst klingende kunstnernavne - hjælper ham med at finde sig til rette.
Cavalcanti er en af meget få læger, som har valgt et naturliv.
Alle andre vil leve evigt. Bruno tænker, at han kun ser få gamle og slet
ingen børn. Sammen med Cavalcanti besøger han den eneste Höllander i
telefonbogen. I 1969 var de første computere kolossale skrumler, som blev kaldt
elektronhjerner. Man talte om datateknologi og brugte hulkort. Ingen kunne
forstille sig smartphones, nettet, nano og alt dét.
Bruno Holländer er en yngre mand på 23, som lever et bittert naturliv. Han
er naturligvis den søn, som Jenny og Bruno fik sammen. Han er vred på sin mor,
der valgte at lade sig fryse ned frem for at blive hos ham.
For Bruno vokser ideen om, at han elsker Jennny Holländer. I kælderen
under Ackermann-centret ser han kapslen med hendes nedfrosne krop. Han kysser
glasset, og lidt af læben sidder fast. Så forsvinder han selv ned i mørket
igen.
III
Han blev mere modernist med Villa Sunset (1964) og novellerne i Drivhuset
(1965) og Rama Sama (1967), der er et lille mesterværk. Men i 1968 ramte
hans tidens sært kølige tone helt rent i romanen om bankkasserer Flemming
Borck, som gennemskuer, at Julemanden på Nærum Torv er en bankrøver, der forbereder sit
kup. Han tager penge med ud i sin madkasse i mange dage før røveriet. Der er
derfor forsvundet en stor sum, da røveren Sorgenfrey slår til, men det er
Borck, som har scoret gevinsten.
Borck flygter til Tunis med Sorgenfreys svenske veninde og danser flere cirkler
med røveren i fortsættelsen Pengene og livet (1976). Henning Moritzen
spillede Borck i Palle Kjærulff-Schmidts filmatisering af Tænk på et tal fra 1969. De bøger er
simpelt hen Henning Moritzen, som hele tiden var det. Som ægtepar inkarnerede
han og Lise Ringheim et kulturradikalt ideal. Det samme gjorde Bodelsen lige dér
og da.
Så man ventede sig også i sproglig henseende noget særligt af forfatterens
livtag med science fiction, som i den brede offentlighed stadig var forbundet
med marsmænd og kulørte hæfter. Kun to bøger fik lov at have status: Aldous Huxleys Fagre
nye verden (1932) og George Orwells 1984 (1949). Ray Bradburys Fahrenheit
451 – som i den første danske udgave hed 233 grader celsius – fra
1953 var endnu kun en bobler.
Frysepunktet har faktisk noget af Huxleys DNA, og der er også
lidt Winston og O’Brien i dialogerne mellem Bruno og dr. Bernard, som lader ham
fryse ned for anden gang; ikke fordi han er syg, men fordi han er utilpasset og
et problem.
Det er i den tredje del af Frysepunktet, at Bodelsens signatur
for alvor slår igennem. Der er bogen igennem bevidst holdt igen med beskrivelser
og funderinger. Det er bestemt ikke digressionernes bog. Den er stram og kold
(undskyld!) læsning et langt stykke. Men metoden giver bonus i tredje
ombæring.
Det var året med Månelanding, Woodstock og Manson. Året efter attentatmordene
på Martin Luther King og Robert Kennedy. Sovjetunionens invasion i
Tjekkoslovakiet. Nu er begge nationer opløst for længst. Dengang var de evige
begreber. Dengang var der længe til, at sagnomspundne årstal som 1984, 2001 og
2010 blev passeret. Man kunne kun høre dem som fremtidsmusik.
I Bodelsens 2022 er alt begyndt at flyde og gå op i limningen. Doktor Ackermann
er oppe igen, da Bruno vågner for tredje gang. I øvrigt føler Bruno, at han næsten
var ved bevidsthed et par gange under den store søvn.
Ackermann ser næsten yngre ud end i 1973. Han har en ivrig rødmossethed,
men også en distræt vane med at gentage sig selv. Han forklarer de samme ting
mange gange med den samme ordlyd. Han er opmærksom på fejlen, som end ikke
afkalkninger kan udbedre helt. Men han skal se at få den rettet. Bruno har mistet
neglen på den ene storetå. En anden negl sidder løs. Processen er ved at blive porøs.
Dr Ackermann
og det øvrige personale går rundt med stearinlys i lommen, for man ved aldrig,
hvornår strømmen forsvinder. Fryseanlægget har sin egen nødgenerator, men det
er en åben hemmelighed, at den svigter i perioder. Vi er i centret det meste af
bogen. Men samfundet udenfor bryder ind i skikkelse af aktivister, som er klædt
i gult. Bruno er stadig konfus under episoden. Som i hvert fald bliver håndteret
og afviklet.
Situationen opstår, mens han og dr. Ackermann betragter Jenny Holländer,
som nu har fået en ny ryghvirvel og er klar til at danse igen. Hun og Bruno omfavner
hinanden i en forventning, som er både lykkelig og patetisk. Jenny forsøger at
danse Coppelia, men hun falder hele tiden. Og Bruno prøver at give sig hen til
det hele, men han er strandet i tiden, og hans hjerte er slet ikke i det. Dr.
Ackermann gentager flere og flere sætninger. Hele menneskeheden består nu af læger.
Bruno skylder, fordi han har levet et evigt liv på fællesskabets
regning.
IV
Noget andet, der er blevet hos ham, siden han var dreng, er en foruroligende
erindring om, hvordan han skøjtede alene på søen uden at være opmærksom. Tusmørket
kom, før han troede, og det gik op for ham, at isen var tynd. Det var ikke
sikkert, at den kunne bære ham på vej tilbage. Han var udsat og alene på den
tynde is i skumringen.
Siden blev erindringen en tilbagevendende drøm. Han har den flere gange,
både i 1973 og 1995, når han igen bliver grebet bagfra, får sin sprøjte, og fryseprocessen
begynder. Derfor slutter bogen ude på isen, da han forlader 2022. Her er
drømmen helt skrevet ud, mens han tæller højt, fordi narkoselægen har bedt ham
om det: »Det er endnu lyst, da han spænder skøjterne på, men straks efter
kommer tusmørket.«
Nu er han kun dér på isen: »De råber ikke højere til ham længere,
og derfor tæller han ikke længere skønt han måske godt kunne have hvisket
syvogtyve.« Situationen er fuldkommen som da han var dreng: »Der er våger til
alle sider, og han stryger tæt forbi dem, mens han lytter til isen som knager
hver gang skøjterne rammer den. Det gælder om, at han ikke står stille et
øjeblik. Søen har ikke længere bredder, der er ikke længere bredder man kan
håbe på at nå. En våge til højre, en våge til venstre, han styrer netop mellem
dem. Det gælder om ikke at stå stille et øjeblik.« (s. 166)
Så kommer stedet, hvor jeg glemte, at Frysepunktet er en dystopisk
genreroman af ældre dato. Jeg var bare dér på søen med Bruno:
»Det er endnu lyst da han spænder skøjterne på, men straks efter kommer
tusmørket. Han er ikke løbet alene ud på søen, der er et par andre
skøjteløbere, men da han ser sig om opdager han at de er borte. Han har nået
søens midte hurtigere end han har regnet med og nu er der næsten ikke mere lys.
Han standser og ser sig om, han er alene på søen. Da han sætter i gang igen
hører han isen knage under sine skøjter.« (s. 166)
Der er ét afsnit mere. Det begynder og slutter præcis lige sådan.
Endelig står den sidste sætning alene: »Det er endnu lyst da han spænder
skøjterne på« Man bemærker, at der ikke er sat punktum.
FRYSEPUNKTET er på sin måde en meget filmisk roman. Det er mærkeligt, at den ikke
blev filmatiseret. 1995-afsnittet med de blåklædte sygeplejersker er meget
Godard/Alphaville-agtigt i tonen, og Preben Neergaard ville være selvskreven
til en af sine ikoniske overlægeroller. Især er der virkelig billeder i duggen på spejlet, isen på ruden og drømmesekvensen fra søen.
Annette K. Olesen havde i 2013 et stort arbejde med at genindspille Skytten,
en original film, som Bodelsen skrev til Franz Ernst og Tom Hedegaard i 1977.
Jens Okking havde rollen som klimaaktivisten, der er trænet som snigskytte i
militæret og truer med at tage et liv hver dag, indtil regeringen bremser atomkraftprogrammet.
I den nye version havde Kim Bodnia rollen, og Trine Dyrholm var journalisten,
som blev inddraget og mæglede mellem Skytten og myndighederne. Det gjaldt nu om
at standse olieboringer ved Grønland. Altså igen terrorisme for en god sag.
Skytten blev i begge takes en kompetent og lidt firkantet
spændingsfilm om vigtige aktuelle emner. Men det var godt at se Bodelsen genbrugt.
Jeg tænkte flere gange under genlæsningen af Frysepunktet – for jeg havde
glemt det meste, ligesom Bruno og Ackermann glemmer – at manuskriptforfatteren
på Skytten, Åke Sandgren, med fordel kunne have opdateret denne roman. Jeg
tænkte også, at jeg ikke må falde i vågen, som en kritiker bør undgå. Man skal
ikke skrive om filmen, man gerne ville have set. Man skal skrive om filmen, som
faktisk foreligger.
JEG ved ikke, hvad Frysepunktet
er værd som filosofisk dystopi. Men det lykkes i hvert fald romanen at skrive
en tilstand og nogle skikkelser frem.
Efter 50 år er der stadig resonans og relevans, og nu kan man bedre værdsætte
dem. Det er en absurd evighed, der åbner sig i slutningen. Jeg har set den i et
par tidsrejsefilm – Jaco van Dormaels belgiske Mr. Nobody (2009), for
eksempel, og Cloud Atlas (2012), billedversionen af David Mitchells roman,
som søskendeparret Wachowski og tyske Tom Tykwer lavede sammen – men ikke i
andre danske romaner.
Der var også for 50 år siden lagt filtre af klima og køn over al læsning.
Vi fik ikke nedfrysningsrutinen fra bogen, men vi fik stadig flere gamle
mennesker med unge kroppe og demens. Så mange nye skuldre og knæ. Et marked for
friske organer. Tuskhandel og smuglertrafik. En gennemsnitlig levealder
på tre cifre.
På samme tid skabte det britiske band Flaming Youth – en forløber for
Genesis, John Walker (ikke Scott) fra The Walker Brothers sang, og Phil Collins
spillede trommer – et konceptalbum med en rumrejse som tema. Ark 2 hedder
sangsuiten fra 1969. Ark 2 forlader jorden. Der er et medley med planeterne i
ånden fra Gustav Holst. Det er et generationsskib, som ikke skal tilbage. Skæringen
»Space Child« er en regulært gribende tale til det første barn, som bliver født
i rummet på vej til en ny verden.
De ting er jo stadig i fremtiden. Ark 2 var det modsatte af en
dystopi, en utopisk forestilling om rumrejsen, som ender visionært og optimistisk,
men i suiten om planeterne er der satiriske blikke på tendenser i samtiden, der
har bragt os så vidt. Et af dem kastes på manden, som får sine reservedele skiftet
og bliver ældre kronologisk, men er den samme i biologien. Sangen hedder
»Saturn – Bringer of Old Age«:
Pray for the man of one hundred
and thirty-four
Features as firm as a boy of
fifteen
With no wrinkles or blemish he’s
smooth as a pebble
And tries to remember the course
of his life
His heartbeat is steady, the
heart of a truck-driver
Lungs of a college-girl hit by a
tram
His kidneys are plastic, his
genitals function
Controlled by a motor attached to
his thigh
Only his mind is his own
With all its reason flown
Pray for the man with a life
never ending
Pray for the man who is living,
living, living…
(Bed for manden på 134/ med træk der
er faste som hos en dreng på 15 år/ Uden rynker eller mærker, han er glat som
en strandsten/ og prøver at huske, hvordan livet forløb// Hans hjerte slår
roligt, det kommer fra en lastbilschauffør/ Lungerne fra en gymnasiepige, der
blev kørt ned af en bus/ Hans nyrer er af plastic, hans kønsdele fungerer/
ved hjælp af en motor spændt fast til hans lår// Kun sindet er hans eget/ med fornuften
som er fløjet/ Bed for manden med et liv uden ende/ Bed for manden som lever,
lever, lever…)
VI
BODELSEN blev bedre endnu. Tisvilde-skildringen
i romanen Ferie (1970) er noget af det bedste erindringsstof, jeg har
læst. Som nyrealist nåede han målet i De gode tider (1977) og År for
år (1978), der sammen udgør den store danske roman om hans generation i
sporet fra Jørgen Stein. Fanen smælder stadig i novellesamlingen Varm luft (2009).
Bodelsen skrev to tætte besættelseskrimier, Revision (1985) og Mørklægning
(1987), som er dramatiseret for tv. Han kom igen med en roman om
Blekingegadebanden, Rød september, i 1991. Da besøgte og interviewede jeg
ham, men brugte alt for megen tid på at være nysgerrig omkring romanen Straus
(1971), som er en metakrimi om konkurrenceforholdet mellem ham og Klaus
Rifbjerg.**
Måske er Frysepunktet ikke en stor dystopi. Men Bodelsen skrev en
meget læseværdig roman. Ånden fra nyrealismen lever videre hos forfattere som
Benn Q. Holm, Henrik Andersen, Ida Jessen, Maria Helleberg og Anna Grue. Tænk, hvis den var
blevet hovedsporet. Det blev den så ikke. Vi fik punktromaner, autofiktion og masser
af litterær mumblecore, som også kan have sin charme. Men smagen for
virkeligheden forsvandt.
Jeg skriver dette en mørk vintermorgen i 2020. Det er tid til at spænde
skøjterne på.
*) Erland Munch Petersen: Romanens århundrede 1-2. Studier i den masselæste oversatte roman i Danmark 1800-1870. 698 + 322 s. Forlaget Forum, 1978.
**) Interviewet står i Andre stemmer. Forfatterportrætter og værkstedssamtaler. 30 interviews. Forlag Per Kofod, 1995.
Anders Bodelsen: Frysepunktet.
168 s. Gyldendal, 1969.
Romanen er kommet i mange udgaver og kan naturligvis streames
Artiklen er nyskrevet 12.01.2020
Ingen kommentarer:
Send en kommentar