lørdag den 10. april 2021

Derek Cianfrance: The Place Beyond the Pines (2012)


BAG BJERGENE
Et tungt arvestykke om fædre og sønner

Af BO GREEN JENSEN

HANDLINGEN er hovedsagen. Der er få, men bestemmende skift i en ujævn skæbnefortælling, som dog er meget seværdig. Det er svært at fortælle om filmen uden at strejfe de vigtigste steder. Derfor denne spoiler alert. Undlad at læse mere, hvis du nødigt vil vide for meget på forhånd.
   Begrebet skæbnefortælling stammer fra litteraturen, og The Place Beyond the Pines opleves netop som noget, man læser. Der er et rum af refleksion og en tyngde i detaljerne, som skaber ro i strukturen. Disse kvaliteter gør samtidig filmen langsom og tung. Efter en tæt første time, der slutter på et afgørende sted, går billedsiden mere eller mindre i stå, da fortællingen tager over og begynder at folde temaer ud. Disse er evige og ret banale. Om man overbevises og lader sig gribe, er op til den enkelte tilskuer. Selv var jeg ikke helt overbevist.


BEGYNDELSEN er god. Strejferen Luke (Ryan Gosling) er roustabout i et tivoli, hvor han optræder med motorcykelstunts. Under et besøg i hjembyen opdager Luke, at han har en søn med Romina (Eva Mendes), som han forlod året før. Luke bliver i byen og prøver at få Romina til at forlade Kofi (Mahershalalhashbaz Ali), som er anderledes stabil. Samtidig begår han bankrøverier. Disse kup er overraskelsesangreb. Luke flygter på sin motorcykel og samles op i en ventende lastbil.
   Første del holdes i Lukes perspektiv, som er båret af vrede og rystende fart. Det er billeder, man kan mærke i maven, men de får brat ende efter en time, da fokus skifter til politibetjenten Avery (Bradley Cooper), som jager Luke efter et fejlslagent kup. Avery bliver såret og hyldes som en helt. En korruptionshistorie følger, da han opdager, hvordan man deler rovet i den lokale politistyrke.
   Betjenten plages af skyld, fordi han gjorde røverens søn faderløs. Avery har selv en hustru og en lille søn. Ingen forstår hans moralske dilemma. Avery fortæller sin chef om kollegerne, men denne vil ikke inddrages. Averys far er forhenværende dommer. Han hjælper sin søn med at gå til statsadvokaten (Bruce Greenwood), som uden begejstring afslører affæren. Til gengæld gør Avery politisk karriere.


MED de sideordnede historier er scenen sat for den sidste fortælling, som foregår 15 år efter og følger mændenes sønner. Avery er nu distriktsadvokat. AJ (Emory Cohen) har boet hos sin mor, men sendes hjem til Avery og møder Lukes søn Jason (Dane Dehaan) på skolen. AJ er en skidt knægt. Jason har altid ønsket at vide mere om sin far, men holder også af Kofi, som stadig er sammen med Romina.
   Fortiden får konsekvenser. Det er i denne del af filmen et problem, at publikum er klogere end de søgende sønner. Det hjælper heller ikke historien, at ingen ser ud til at være blevet ældre. Mest tvivlsom er dog den bibelske tone af skyld, som kan sones og tilgives. Motivet er mytisk, men afvikles som i en svag tv-serie. Den visuelle energi fra begyndelsen er blevet til livløs illustration.


DEREK Cianfrance er et betydeligt talent fra den amerikanske independent-scene. Han debuterede stærkt med Blue Valentine (2010), som fulgte et ægtepar over en årrække, fra kærlighedens begyndelse til dens slutning. Ryan Gosling og Michelle Williams havde rollerne som mand og hustru, og det lykkedes at få nuancerne med, mens fortid og nutid blev flettet sammen.
   I The Place Beyond the Pines har Cianfrance et større lærred til sin rådighed, men han bruger til at male et symboltungt genrestykke. Filmen er tyve minutter for lang og dør med Goslings karismatiske karakter. Men i begyndelsen har den kræfter, og man sætter pris på den store ro i historien, som aldrig bliver behagesyg.
   Desværre udebliver forløsningen. Spændingskurven går ned hele vejen. Ting sker, og så slutter det. Ganske som i virkeligheden, men uden de gode afsnit i midten.


The Place Beyond the Pines. Instr.: Derek Cianfrance. Manus: Ben Coccio, Darius Marder, Derek Cianfrance. Foto: Sean Bobbitt. 120 min. USA 2013. Dansk premiere: 28.03.2013


Fotos: CineMaterial/ MovieStillsDB/ Scanvbox Entertainment
Filmen streames på Blockbuster, FILMSTRIBEN, GRAND HJEMMEBIO, iTunes, MUBI, Rakuten TV, SF Anytime og Viaplay

Teksten er fra Weekendavisen Kultur 01.04.2013

Ingen kommentarer:

Send en kommentar