FRANKLINS FRIMÆRKER
Fiktive fremstillinger af FDR
Af BO GREEN JENSEN
FRANKLIN Delano Roosevelt (1882-1945), De Forenede
Staters 32. præsident, var den vigtigste amerikanske statsleder mellem Abraham Lincoln og John F. Kennedy.
Demokraten blev genvalgt to gange og sad i tre
embedsperioder. Ved sin død blev han afløst af Harry S. Truman, som tog
beslutningen om at anvende kernevåben, satte hårdt mod hårdt i Korea og trak
fronterne op ved begyndelsen af Den Kolde Krig. Trumans politik har præget
eftertiden i mindst lige så høj grad som Roosevelts – men det er FDR, man
husker og har meninger om i fælleskulturen.*
Roosevelt var
aristokraten, som tilhørte en af nationens ældste familier, men blev Folkets mand
og Fælleskabets varmeste fortaler. Han angreb Depressionen med øget økonomisk
styring, offentlige anlægsarbejder og store hjælpepakker, der under ét blev kendt
som The New Deal.
Roosevelt var et politisk dyr og en stor populist. Han talte
om ikke at frygte andet end frygten og brugte »Happy Days Are Here Again« som
bannersang. Han var demagogen, som forstod at være ærlig, og han styrede USA
gennem to faretruende perioder – 1930ernes krise og 1940ernes krig mod
aksemagterne – som blev bestemmende for Det Amerikanske Århundrede.
PRIVAT blev han
gift og fik seks børn med pionerfeministen Eleanor Roosevelt (1884-1962), den progressive
førstedame, som var sin tids Hilary Clinton. Hun var væsentlig for hans
embedsførelse og tolererede hans udenomsægteskabelige affærer.
Disse hørte ikke op, da Roosevelt som 40-årig fik polio og blev lam fra livet og ned. Han lærte sig at gå en kort afstand ved hjælp af stokke og bøjler, brugte ikke sin kørestol uden for hjemmet og indgik en pagt med pressen, som aldrig viste ham i sårbare situationer. Nutidens mediefolk måber, fordi det kunne lade sig gøre dengang.
Disse hørte ikke op, da Roosevelt som 40-årig fik polio og blev lam fra livet og ned. Han lærte sig at gå en kort afstand ved hjælp af stokke og bøjler, brugte ikke sin kørestol uden for hjemmet og indgik en pagt med pressen, som aldrig viste ham i sårbare situationer. Nutidens mediefolk måber, fordi det kunne lade sig gøre dengang.
Eleanor og
Franklin boede hos hans mor, i familieejendommen Springwood ved Hudson River i
Hyde Park, New York. Med tiden fik Eleanor sit eget hus, Val-Kill, som lå i
nærheden. Hun havde flere forhold til kvindelige kærester. Præsidenten tegnede selv et tredje hus, Top Cottage, som var funktionelt
og handicapvenligt. Under ét hed komplekset Hyde
Park on Hudson.
Netop hér venter
man vigtigt besøg, da Roger Michells film tager sin begyndelse. Franklin (Bill Murray) og Eleanor (Olivia Williams) har inviteret George VI (Samuel West), den
britiske konge, og hans hustru, Elizabeth (Olivia Colman), på en uformel
weekend med skovtur og lokal underholdning. Det er juni 1939, sommeren før
mørket, der åbner sig i september samme år.
De britiske gæster er usikre og nervøse. Hvis
man ikke husker historiebøgernes fremstilling, har man sikkert set familien i
Tom Hoopers udmærkede The King’s Speech
(2010), som Hyde Park on Hudson deler
snit og form med. Man vil tale om træk i den store historie ved at fokusere på
anekdotiske detaljer i den lille. Det lykkes bedre for Hooper end for Michell,
skønt afsættet ellers er lovende nok.
KONGEN har netop afløst sin bror, Edward VIII, som
abdicerede for at kunne gifte sig med den notorisk fraskilte Wallis Simpson.
Parret kommer for at bede USA om hjælp og sikre sig stormagtens støtte i den
kommende krig mod det nazistiske Tyskland. Roosevelt var aldrig isolationist,
men to år før Pearl Harbor så han ikke USA som en aktiv part i en mulig konflikt.
Snarere skulle Amerika fungere som »demokratiets arsenal« og forsyne de
allierede med våben. På den måde imødekom han oppositionen. Det ville også give
mening i forhold til nationaløkonomien.
Den store mand er
mere presset end sædvanligt. Hans stab har derfor kontaktet kusinen Margaret
»Daisy« Suckley (Laura Linney), en fjern slægtning fra den mindre velstillede
del af familien. De legede nu og da sammen som børn. Hun skal tale med FDR og gøre
ham selskab på afstressende ture i den specialbyggede 1936 Ford Phaeton, som
han kan betjene med sine hænder.
HISTORIEN er
lagt i Daisys synsvinkel. Det er sammen med hende, at publikum præsenteres for
Franklin og den excentriske husholdning. Han spørger, om hun vil se hans fornemme
frimærkesamling, vel vidende at det er en klassisk scoreteknik. De kører gennem
det favnende landskab i Hudson Valley og bliver snart fortrolige. Efter et par
ture vinker han sikkerhedsvagterne væk. Han parkerer og lægger Daisys hånd i
sit skød. Hun gør det fornødne, og så er de kærester af en slags.
Men hvilken
slags? Franklin er for det første trofast i alliancen med Eleanor. Ægtefællerne
har indgået en pagt om at repræsentere firmaet USA. Og forholdet til Daisy er
blot ét i rækken af vanemæssige sidespring. Missy (Elizabeth Marvel), Eleanors
køligt effektive sekretær, behandler Daisy som forgyldt tyende, før hun
forbarmer sig og sætter den naive kusine ind i situationen. FDR har små affærer
med mange kvinder i Hudson Valley. Hun indgår selv på listen.
FILMEN påberåber
sig en autenticitet, som vist nok er mere kontroversiel, end de fyndige
skærmtekster giver det udseende af. Margaret Suckley var én af de fire kvinder
ved Roosevelts dødsleje. Hun fungerede siden som arkivar på The Franklin D.
Roosevelt Presidential Library and Museum. Filmens manuskript er baseret på breve
og dagbøger, som blev fundet i en æske under sengen, da hun døde i 1999, 91 år gammel. Dog har
flere af Roosevelts biografer sat spørgsmåltegn ved historien.
Der er til
gengæld ingen tvivl om, at det britiske kongepar kom til Hyde Park og blev
bespist med hot dogs foran Top Cottage. Den orkestrerede mediebegivenhed blev foreviget
af fotografer og filmet til nyhedsrevyer. Michell kopierer samvittighedsfuldt
disse scener, som filmen naturligvis kører til slut.
Ligesom denne tekst bruger Michells film
megen tid på at forklare konteksten og sætte i scene. Ergo venter man sig noget
særligt, da Hyde Park on Hudson
begynder for alvor. Det særlige kommer dog aldrig. Tonen er som høfligt
tv-teater, og det er forbavsende antiklimaktisk at se Bill Murray spille en
dramatisk rolle, hvor han ikke skal bruge sine patenterede manierismer:
pokeransigtet, den lakoniske humor og syrlige fremtoning. Man vil meget hellere
se ham i Groundhog Day, Wes Andersons
Rushmore eller Sofia Coppolas Lost in Translation.
MICHELLS film er en kuriøs konstruktion. Vist kører Daisy
ture med Franklin, og der gemmer sig en spinkel historie om ømhed mellem
mennesker i scenerne, hvor hun tilfredsstiller den frejdigt promiskuøse
præsident. Men i den større historie er hun dårligt placeret som vidnet, der erfarer
på publikums vegne. Under den officielle middag lader Franklin hende vente ved
døren – netop som en blanding af fattig kusine, hired help og seksuelt faktotum.
De bedste scener
er dialogerne, som Bertie og Elizabeth fører i soveværelset, helt uden for
referat. De britiske gæster fortolker værtens udfordrende strategi. På væggen
hænger karikaturtegninger fra kolonitiden. Kongeparret gruer for skovturen
næste dag, hvor underholdningen leveres af indfødte amerikanske kunstnere som
Prinsesse Te Ata og Ish-ti-obi, »den indianske Caruso«. Hvad er meningen med at
servere hot dogs? Er det en
raffineret fornærmelse, eller forstår FDR bare ikke, hvor alvorlig situationen
er, og hvor langt de royale gæster har strakt sig?
Det gør FDR. Der
er en fin scene, hvor den handicappede præsident taler mand-til-mand med den
stammende konge, mens han kanter sig fra det ene bord til det andet, akavet og alligevel
værdigt. Bagefter er kongen vundet for sagen, da han går op til sin hustru. Ved
daggry står parret ved vinduet sammen. De måber og morer sig lidt over
aktiviteten. De føler sig som innocents
abroad. Den-og-den forlader soveværelset hos den-og-den. »Han har vist også
noget i gang med sekretæren.«
Det forbliver
uklart, hvad den så vil. Margarets
rolle er for speciel til at sige noget alment om kvinders vilkår i 1930erne. På
film bliver Roosevelt som regel reduceret til en elskelig karikatur med lorgnetter,
blød hat, stort smil og en tændt cigaret i et cigaretrør, der koncentrerer
karakteren, som cigaren og V-tegnet definerede Winston Churchill.
Ralph Bellamy spillede FDR i tv-versionerne af Herman Wouks The Winds of War (1983) og War and Remembrance (1988-89). Edward Herrmann gjorde det eksemplarisk i Eleanor and Franklin (1975) og Eleanor and Franklin: The White House Years (1976). Jason Robards gjorde det elskeligt i FDR: The Last Year (1980). Den mest radikale fremstilling er Kenneth Branaghs i tv-filmen Warm Springs (2005).
Ralph Bellamy spillede FDR i tv-versionerne af Herman Wouks The Winds of War (1983) og War and Remembrance (1988-89). Edward Herrmann gjorde det eksemplarisk i Eleanor and Franklin (1975) og Eleanor and Franklin: The White House Years (1976). Jason Robards gjorde det elskeligt i FDR: The Last Year (1980). Den mest radikale fremstilling er Kenneth Branaghs i tv-filmen Warm Springs (2005).
BILL Murrays figur
er varm og loyal, men den føjer intet til til standardversionen. Filmskaberen
Roger Michell var muligvis mainstream i Notting
Hill og Morning Glory, men stærk,
litterær og erotisk i The Mother,
hvor Daniel Craig havde et seksuelt forhold til en langt ældre kvinde, og filmatiseringen
af Ian McEwans Enduring Love. Han er
egentlig teaterinstruktør og har instrueret flere af Richard Nelsons tekster,
bl.a. Some Americans Abroad og Two Shakesperian Actors. Hyde Park on Hudson ligner teater, der
anstrenger sig for at blive til film.
Man sidder
tilbage med et hvad så? Jeg må dog
sige, at indtrykket blev nuanceret, da jeg – på bluray-udgaven af Hyde Park on Hudson – havde lyttet til
Michells oplæsning af »First Day on the Set«, en prosalyrisk reportage, som
beskriver stemningen på optagelsernes første morgen. En hær af mennesker er
mobiliseret for at fange de nænsomme stunder mellem Franklin og Daisy. Her
taler Michell besnærende om sine håb for filmen, han begynder på. I glimt kan
man se konturerne af den, men alt for ofte er Hyde Park on Hudson blot ordinær.
RIP Roger Michell 1956-2021
Hyde Park on Hudson. Instr.: Roger Michell. Manus: Richard Nelson. Foto: Lol Crawley. 94 min. Storbritannien 2012. Dansk premiere: 20.06.2013
Fotos: Der findes kun to fotos af FDR i sin kørestol. Det var netop Margaret 'Daisy' Suckley, som tog det, der ledsager denne artikel. Frandlin D. Roosevelt Library/ Focus Features/ MoviestillsDB/ Cinematerial
Filmen streames på Blockbuster, FILMSTRIBEN, SF Anytime, YouTube Film
2K Blu-ray fra Universal Pictures 27.05.2013
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 21.06.2013
Ingen kommentarer:
Send en kommentar