fredag den 20. maj 2022

Jessica Hausner: Little Joe (2019) [Sci-Fi 100]


GYS I GARTNERIET
En fabel om lykke og biologi

Af BO GREEN JENSEN

LILLE Joe er navnet på den genetisk manipulerede blomst, som forskeren Alice (Emily Beecham) har fremelsket sammen med kollegaen Chris (Ben Whishaw). De arbejder for firmaet Planthouse, som i filmen – der er østrigske Jessica Hausners første engelsksprogede produktion – er henlagt til Liverpool. I virkeligheden ligger drivhuskomplekset i Holland, hvor gigantiske gartnerier som Royal Flora arbejder med at forfine eksisterende arter og udvikle nye.
   Blomsten er opkaldt efter Alices teenagesøn. Han sidder i første scene og er lidt til overs på laboratoriet. Særligt for den nye art er, at den udskiller et feromon, som stimulerer omsorgscentret i hjernen. Planten skal plejes med omhu. Til gengæld skaber duften en følelse af mæt lykke. Travle nutidsfolk har brug for at gøre sig umage. Lille Joe er psykofarmaka i bonsaiudgave.


POTTEPLANTEN ligner en krydsning af venusfælde og legetøjsblomst. Den er rød og meget kødfuld. Ved næste bord har chefgartneren igen ikke held med de blå tulipaner. Man arbejder op til en stor handelsmesse. Kun Alice og Chris ved, at der er brugt metoder, som ikke er godkendt. På dét punkt kunne filmen ikke være mere aktuel: Lille Joe er podet med et virus. Der er dog ingen mørke motiver. Kommercielt gartneri er »a happiness business«.
   Alice er venligt skilt fra Joes far. Hos terapeuten taler hun med selvindsigt om sin arbejdsnarkomani. Hun elsker at være alene med Joe, når han ikke forstyrrer. Alice gør endnu en ting, som er ureglementeret. Hun tager et eksemplar af blomsten med hjem til den kliniske hygge i rækkehuset.


DER er faresignaler fra begyndelsen. Lille Joe er udviklet som en steril art. Planten kan ikke formere sig og udgør et lusus naturae. Den robuste blomst kompenserer ved at præge sine omgivelser og fortrænge andre arter. Inden længe begynder alle, der har indåndet pollen, at ændre personlighed.
   Forandringen sker på snigende vis, kun de nærmeste kan mærke forskel. Først vil Alice ikke se de røde advarselsflag. Så er hun den eneste, der vil se dem. Skeptikerne falder fra, når de har duftet. Vil blomst eller menneske vinde? Er det hele måske en vrangforestilling, som Chris hele tiden har sagt?


JESSICA Hausner havde Michael Haneke som lærer på Filmakademiet i Wien. Det mærkes på kombinationen af kulde og indsigt i Lovely Rita (2001), eventyret Hotel (2004), mirakelskildringen i Lourdes (2009) og det karikerede Heinrich von Kleist-portræt i Amour fou (2014).
   Little Joe kunne være en manende fabel fra serier som The Twilight Zone og Black Mirror. Horrorgenren har en lang tradition for at lade planter få vilje og vise tænder. Og løbsk videnskab har leveret etisk konfliktstof siden Paracelsus, Faust og Frankenstein.
   Hausner peger selv på forbindelsen mellem gartneri og alkymi. Filmen husker tulipanfeberen, som greb Europa i Oplysningstiden. Psykologien er derimod meget moderne. Som terapeuten er inde på, kan det være, at Alice ubevidst søger et påskud for at kappe forbindelsen til sin søn.


SOM regel vil genren skrue op for angst og hysteri. Hausner lader skuespillerne tale med komisk, klippet diktion og dyrker en flad, steril atmosfære. Brugen af farver er spektakulær. Hver scene accentueres af Teiji Itos rituelle musik, som Hausner har fundet hos Maya Deren.
   Så det er ikke en gyser for folk, der vil skrige. Little Joe er en intellektuel konstruktion. Ideen er, at alle holder følelserne inde. Og at følelser kun er kemi, når det kommer til stykket. Da genomet bliver sekventeret, er der ingen uregelmæssigheder. Måske er vi lykkeligst ved at give slip.


NOGET i tonen er (og skal være) skævt fra begyndelsen. På den måde ligner Hausners engelsksprogede debut de film, som grækeren Yorgos Lanthimos har lavet i England efter den surrealistiske Dogtooth (2009): The Lobster (2015), The Killing of a Sacred Deer (2017) osv. Først i The Favourite (2018) fandt formen helt hjem.
   Måske er Hausner på vej samme sted hen. Little Joe er dog ingen forbedring i forhold til Lourdes og Amour fou. De film var unikke og helt uden genre. Little Joe er mere som en stor katalog af fremmedgjorthed og krasse effekter.


Little Joe. Instr.: Jessica Hausner. Manus: Géraldine Bajard & Jessica Hausner. Foto: Martin Geschlact. 105 min. Østrig-UK-Tyskland 2019. Dansk premiere: 09.07.2020.


Fotos: Coop99 Filmproduktion/ The Bureau/ Essential Filmproduktion/ Arte Deutschland/ Bayerischer Rundfunk/ BBC/ BFI/ Coproduction Office/ Eurimages/ AT/ FISA/ Little Joe Productions/ ORF/ Österreichisches Filminstitut/ CineMaterial/ MovieStillsDB/ Øst for Paradis Distribution
Filmen streames på Blockbuster og FILMSTRIBEN
Teksten stod i Weekendavisen Kultur 10.07.2020. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar