EN MAND OG EN KVINDE
Wong Kar-wai udfordrer sanseligheden
DER har aldrig hersket tvivl om, at Wong
Kar-wai (f. 1958) kan lave billeder. Med markante arbejder som As Tears Goes By (1988) og Days of Being Wild (1990) gjorde den
Hongkong-baserede filmskaber, der egentlig stammer fra Shanghai, sig tidligt
gældende i festivalsammenhæng, og fra og med Chungking Express (1995) fandt hans markante stil også tilhængere
herhjemme, hvor bl.a. Nicolas Winding Refn har hørt til kineserens fans fra
begyndelsen. Wong skyder ofte lige fra hoften og kan for nemheds skyld
betragtes som filmens svar på musikkens grunge
og maleriets nye vilde, men faktisk ganske traditionsbevidste kunstere.
STEMNINGSSTYKKET Happy Together (1997),
en visuelt brutal, men samtidig mærkeligt nænsom fortælling om to homoseksuelle kinesiske mænd, der af aldrig oplyste årsager befinder sig i Buenos Aires, blev vist i
et par danske biografer. Den nåede hertil via Cannes Festivalen, hvor Wong som regel har haft lejlighed til at give sine film premiere. Det var også
dér, at han i 2000 vakte opsigt med den diskrete, formfuldendt udsøgte sjæler In the Mood for Love, som viser en
anden, mere eftertænksom side af kunstneren.
Filmen, der var produceret for franske penge, gik sin sejrsgang verden over og blev et kommercielt arthouse-hit. I 2020 er den en nyklassiker. I 2000 var den et gennembrud for Wong, der blev set som vanskelig og elitær, hvis han blev set overhovedet. Værket var faktisk gjort af et
stof, som kun de færreste og hårdeste kunne undgå at lade sig henføre af.
Aldrig – og det gælder stadig – har den voldsomme kineser arbejdet så stille og gennemført, og sjældent
har han i denne grad grebet os.
DER er tale om en ganske lille
skæbnefortælling. I 60ernes lidt mere langsomme Hongkong, som Wong Kar-wai
rekonstruerer i nostalgisk kærlig skitseform, bliver naboerne hr. Chow og fru
Su, et genert, arbejdsomt pligtmenneske og en sky, frustreret sekretær,
efterhånden opmærksomme på, at deres respektive ægtefæller er dem utro. Hans
kone og hendes mand har et forhold til hinanden og bliver stadig mere fjerne,
tager stadig mindre hensyn i det daglige. Det falder derfor naturligt, at de
forsmåede parter begynder at tilbringe tiden sammen.
For
tilskueren er det uden videre svært at begribe, hvordan ægtefællerne kan vende
ryggen til to så eksemplariske mennesker. Men det er vel problemet: de har
været der så længe, at de er blevet en del af tapetet. Manden og kvinden bliver
fremstillet af stjernerne Tony Leung Chiu-wai og Maggie Cheung, som begge har et publikum
i Europa og USA. Sidstnævnte får i In the
Mood for Love sin hidtil bedste mulighed for at spille et menneskeligt
væsen i tre dimensioner, og hun udnytter den maksimalt. Tony Leung er bedre
vant, men også han giver et sjældent overbevisende portræt af et skæbneramt
hverdagsmenneske.
Spørgsmålet er så, om de vil følge instinktet og blive »som dem«. Der
gives ikke noget entydigt svar. Filmen udspiller sig over en årrække – Wong
ville egentlig opdele filmen i en 60er- og en 90er-del – og kommer både til
Singapore og Cambodia. Som så ofte hos Wong Kar-wai er en tilbageskuende
fortællersynsvinkel trukket ned over skæbnens små ironier. En skærmtekst
beskriver, hvordan »han« ser fortiden som gennem et beskidt vindue; mørkt, lidt
forvrænget og gnidret. Så tarvelig fremstår affæren dog ikke, mens manden og
kvinden oplever den. Hver scene er fastholdt i glødende farver, og In the Mood for Love må overhovedet være
en af årtiets smukkeste film.
MINDST lige så vigtig som billedsidens dvælen
er filmens forførende smukke musik, der blander originale kompositioner af
Michael Galasso med kinesiske radiokastanjer fra samtiden, kantonesiske
operacitater og udsøgt eksotisk stemningsmusik, der er uden konkret geografisk
forankring.
Tony
Leungs smertefulde ensomhed og rådvildhed får yderligere dybde, når Nat King
Cole synger »Quizás, Quizás, Quizás« og »Te Quiro Dijiste«, som er de spanske
versioner af hans amerikanske 60er-hits »Perhaps, Perhaps, Perhaps» og »Magic is
the Moonlight«. En særstilling indtager kærlighedstemaet, som Galasso har
baseret på i forvejen eksisterende filmmusik – Shigeru Umebayashis score til Seijun Suzukis Yumeji (1991). Det er en af filmens få specifikt lokale henvisninger. I Days of Being Wild skildrede Wong
sin egen unge tid i Hongkong. Japanerens film havde da kultisk status.
Når
Tony Leung smyger sig langs murene i byens magisk lyssatte aften, møder han i
regelen den ikke mindre ensomme Maggie Cheung, der klæder sig pænt på og lægger
udførlig make-up blot for at hente nudler til sin aftensmad. Christopher Doyles
kamera ser hende typisk fra ryggen og lidt oppefra, mens bevægelserne gøres
langsomme, så de følger strygermotivet i Galassos bedrøvede grundtema.
Alle
filmens kvaliteter smelter sammen i disse sekvenser, som Wong Kar-Wai med vilje
og med rette repeterer og varierer så ofte, at helhedsvirkingen tangerer det
hypnotiske. Disse stort set dialogløse scener er skær poesi i bevægelse. De er
sindbilledet på en sensuel melankoli, som In
the Mood for Love forløser smukkere og mere meningsfuldt end nogen nyere
film, jeg kan mindes.
DET er fra flere sider blevet fremhævet, at Wong med In the Mood for Love hylder et bestemt motiv og tager afsæt i en rig tradition for film om sympatiske ægteskabsbrydere, der frister skæbnen og tåler dens anslag i lidenskabens navn. Især Brief Encounter (1945), David Leans klassiske Noel Coward-filmatisering, som på dansk hedder Det korte møde, er blevet nævnt som et stort fortilfælde og en mulig inspirationskilde. Ligheden gælder dog primært det følelsesmæssige leje. Begge film baserer sig på en moden, realistisk og i sagens natur ganske kompleks psykologi. Det for alvor originale træk hos Wong Kar-wai er imidlertid, at han fokuserer på de svigtede parter.
VI er
vant til at identificere os med utroskabens aktive karakterer, manden og
kvinden som møder kærligheden, giver sig hen til øjeblikket og begynder at lyve
for deres nærmeste. I den slags fremstillinger kan man styre sympatien, simpelt
hen ved at vælge hvor meget af ofrenes liv man vil vise. Også her gælder
mundheldet ude af øje, ude af sind.
Jo mindre vi ved om et menneske, jo ringere mulighed har vi for at sætte os i
den pågældendes sted. Wong tager konsekvensen af dette og viser os ganske
enkelt aldrig, hvordan ægtefællerne ser ud. Vi ser dem fra ryggen, og vi hører
deres stemmer, men der bliver aldrig sat ansigt på hensynsløsheden. Vi lærer
kun hr. Chow og fru Su at kende, så hvordan skulle vi kunne forholde os til
andet end deres martrede synsvinkel?
In the Mood for Love vil muligvis skuffe og kede de fartglade tilhængere, der sædvanligvis hylder instruktøren for hans mere frapperende visuelle strategier i film som Ashes of Time, Chungking Express og Happy Together. Til gengæld vil et stort publikum endelig få øjnene op for sårbarheden og sanseligheden hos denne unikt begavede filmkunstner.
I de nævnte titler har Wong som regel sat stilen over substansen. Her balancerer alt så fuldkomment, at filmen blot behøver at vise Tony Leung, da han til slut står i Angkor Wat-templet og hvisker sin hemmelighed ind i hullet, hvor den siden vil ligge gemt for bestandig. Vi ved jo, hvad han siger. Der er ingen grund til at bryde fortryllelsen ved at lade publikum lytte med.
In the Mood for Love (Faa yeung nin wa). Instr. & manus: Wong Kar-wai. Foto: Christopher Doyle, Mark Li Ping Bing. 98 min. Frankrig-Kina (Hongkong) 2000. Dansk premiere: 14.09.2001.
Fotos: Cinematerial/ MovieStillsDB/ Camera Film/ You Tube
Filmen streames på Blockbuster, FILMSTRIBEN, Grand Hjemmebio, Rakuten TV, SF Anytime, Viaplay Rent & Buy, YouTube Movies
Director Approved 4K UHD + Blu-ray fra The Criterion Collection (Spine #147), november 2022
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 14.09.2001
Ingen kommentarer:
Send en kommentar