Translate

lørdag den 30. oktober 2021

Matt Johnson | Johanna St Michaels: The Inertia Variations (2017)


HØJE HÅB OG LANGE SKYGGER
Livet i Hjerteland 30 år efter

Af BO GREEN JENSEN

»HERE comes another winter of long shadows and high hopes/ Here comes another winter waitin' for utopia/ Waitin' for hell to freeze over...«
   Ikke meget mismod matcher den store britiske smedejernsvinter, som begynder dybt nede i »Heartland« med firserbandet The The.
   »This is the land where nothing changes,« synger Matt Johnson, »the land of red buses and blue blooded babies/ This is the place, where pensioners are raped/ And the hearts are being cut from the wellfare state/ Let the poor drink the milk while the rich eat the honey«.
   Sangen – som selv er soul-inficeret – handler ikke mindst om, hvordan Margaret Thatchers England umærkeligt bliver amerikansk annekteret. Den slutter med besværgelsen: »This is the 51st state of the U.S.A.«.


MATT Johnson var en vred ung mand på 22, da The The debuterede med Soul Mining (1983). Tre år senere udkom hovedværket Infected med »Heartland« og andre paranoia-hits, som var indbegrebet af sjælfuld post-punk i England. Der fulgte en film med det færdige album.
   The The var store til og med Dusk, det fjerde album fra 1993. Efter NakedSelf fra 2000 fulgte en pause på 15 år, hvor Johnson tog hul på mange ting, som han aldrig færdiggjorde. Her begynder portrætfilmen The Inertia Variations. Den forholder sig til stilheden på et tidspunkt, hvor Johnson stadig ikke ved, om der kommer mere ny musik.



MATT Johnson er en mildere mand på 50, da han sætter en kopi af Sjukhovtårnet på taget af sin ejendom. Flere vil købe hans hus for at rive det ned. Vi er i det brutalistiske London. Johnsons hus er allerede omringet af glaspaladser.
   Sjukhovtårnet var senderen, som blev brugt til propaganda i det gamle Sovjetunionen. Johnson signalerer, at hans egen station, Radio Cinéola, er ved at gå i luften. Han stoler mere på RT (Russia Today) end de officielle nyheder fra BBC. Selv The Guardian er lidt for blå til Matt Johnson, kommer det frem, da han senere besøger sin far.


DER var fire Johnson-brødre. Den yngste døde i 1989. Så tog deres mor sit liv. Mens filmen bliver til, forsvinder storebror Andrew, som tegnede bandets pladeomslag. Matt er meget berørt af hans død. Han får endelig skrevet en ny sang, den smukke »We Can’t Stop What’s Coming«, som han har lovet instruktøren Johanna St Michaels. Hele filmen er for så vidt en langstrakt ouverture til premieren på den nye bannersang.


JOHNSON har en ny familie, men i 80erne var han kæreste med Johanna St Michaels. De indtog Amerika sammen. Nu filmer hun den store prokrastinator i sit element. De besøger gamle venner som instruktøren Tim Pope, der skabte de sexistiske videoclips, som hun optrådte i 30 år før. Mændene rømmer sig og siger: »Hø-hø, det var en anden tid«.
   The The har stadig en aktiv fanbase. Johnson vil give dem et direkte show, som varer fra middag til midnat. Gamle fans ringer til Radio Cineola, sangeren udspørger politiske stemmer, som han ved, at han er enig med. Musikalske gæster kommer forbi. Programmet kulminerer med premieren på »We Can't Stop What's Coming«. Det tager tre år at tilrettelægge den sending. Alt er håndlavet og meget smukt.*
   Johnson lyder ofte som Brian Eno, når han taler om teori og proces. Den politiske vinkel er meget sympatisk. »The Inertia Variations« er titlen på et langdigt af John Tottenham, der taler om at klinge af, før toppen er nået. Titlen er et riff på Edward Elgars The Enigma Variations (1899).


DA filmen var færdig, kom Johnson kortvarigt tilbage til scenen. The The besøgte København den 1. juni 2018. The Comeback Special dokumenterer koncerten i Royal Albert Hall den 5. juni 2018. Der var også udsolgte koncerter i Brixton Academy og The Troxy på turen. The Comeback Special - Limited Deluxe Art Book Box Set udkom 29.10.2021. Her er alle sagens akter samlet. 

*) Processen er samlet på The End of the Day, et 3CD-sæt med musikalske bidrag fra The The-medlemmer gennem tiden, udtag af den personlige og politiske snak gennem dagen, feedback fra fans og en oplæsning i fuld længde af John Tottenhams digt, som har inspireret Radio Cinéola-projektet. Som de øvrige nævnte udgivelser kan bokssættet bestilles direkte fra The The/ Matt Johnson-websitet. På forlaget Fifty First State (et andet Matt Johnson-initiativ er udkommet Eddie Johnsons Tales from The Two Puddings: Stratford, East London's Olympic City, in the 1960s, et stemningsfuldt tilbageblik på East End-pubben, hvor Johnson-brødrene voksede op. 


The Inertia Variations. Instr., manus, foto: Johanna St Michaels. 85 min. Sverige-UK-USA 2017. Dansk premiere: 20.06.2018 (Månedens dokumentar i Cinemateket).


Fotos: Saint Michaels Production/ Radio Cinéola/ DFI/ Cinemateket/ Daniel Hjorth/ Reel Pictures

Filmen streames ikke i Skandinavien
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 22.06.2018. Rubrikken var »Den store forhaler«. Jeg havde kaldt teksten »Den store prokrastinator«. Her er en tredje mulighed valgt, og sidste halvdel af teksten er udeladt. Der blev koblet til en lidt overbærende omtale af Kaspar Kiertzners Stor som en sol, en portrætfilm om danske Minds of 99, som jeg kunne have gjort mere ud af.    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar