ELLEVE INSTRUKTIVE FIKTIONER
En besnærende rebus for cineaster
Af BO GREEN JENSEN
FØRST er der en filmskaber (Leos Carax), som vågner af
eller under en drøm. Han tager straks de mørke briller på og tænder en tynd cigaret.
Så rejser han sig i rummet, der ligner et gammelt hotelværelse. Tapetet
forestiller en skov. Manden finder en skjult dør mellem træerne, åbner den med
sin mekaniske finger og går, stadig iført luvslidt pyjamas, gennem passagen til
rummet bag væggen.
Her venter en
fyldt biograf. Fra filmen høres mågeskrig. En nøgen baby løber mellem rækkerne
med røde plysstole, som i en manipuleret video på YouTube. Senere følger en
glubsk helvedeshund, men Carax følger ikke med mere. Han står stille på
balkonen og lader sit blik suge ind i fiktionen. Med denne prolog sætter Holy Motors citationstegn. Alt er pakket
ind i semiotisk cellofan. Der er et ekstra lag af »Som om« om det hele.
DEN forsovne auteur vender ikke tilbage, og man glemmer ham hurtigt igen. Nu begynder forvandlingshistorien, hvor Alex Oscar (byt rundt på disse bogstaver og se, hvad anagrammet siger) bliver kørt fra episode til episode i en skjult eller parallel virkelighed, som for det meste ligner vor egen. Et korps af skuespillere eller skæbneagenter indfinder sig på aftalte steder, så de kan opføre nøje fastlagte scener fra forskellige liv, som ikke er deres.
Det er vigtigt
at overholde tidsplanen. Agenterne transporteres i stræklimousiner, hvor de kan
sminke og forberede sig. Længe er chaufføren Céline den eneste person, som
Monsieur Oscar (Denis Levant) har kontakt med. Senere får han besøg af en chef
(Michel Piccoli), som siger, at man i ledelsen spørger, om Alex stadig har
hjertet med i sit arbejde. Alex svarer, atypisk opgivende, at han savner de
gamle kameraer. Før var maskinerne større end vi. Nu har filmen mistet sin
fysiske tyngde.
Céline (Edith Scob) ser alt fra sin plads bag rattet. Da limousinen er sat i garage, tager
hun en turkisgrøn maske for ansigtet og går hjem iført støvler og frakke af lak.
Det er et vidunderligt filmbillede, der som alt i Holy Motors er afstemt efter stilen i en bestemt periode. Cineaster
vil genkende masken fra Les yeux sans
visage, Georges Franjus surrealistiske gyser fra 1959. Herhjemme fik Øjne uden ansigt premiere i december 1963.
Netop Edith Scob havde rollen som kirurgens vansirede datter.
SÅDAN henviser alt i Holy
Motors til fem-seks andre steder. Filmen er en fantastisk rebus, et forførende
gådebillede, en cinefil huskeliste og en intellektuel tegneserie af typen,
som kan bære mange hermetiske bind med konkordans og vidtløflig eksegese. Naturligvis
må man elske eller hade en så intertekstuel konstruktion. Der findes også
nej-sigere, men for en gangs skyld er tvivlerne i undertal.
Holy Motors blev nemlig årets, hvis ikke
årtiets comeback-historie. Filmen var en uventet succes ved premieren på Cannes
Festivalen. Den blev set verden over og var, om ikke andet, et
bekræftende vidnesbyrd om, at den krøllede kunstfilm lever endnu. Ingen havde
regnet med, at Carax ville genopstå fra de forskrevne. Forrige gang han forsøgte, med Pola X i 1999, vendte alle demonstrativt
ryggen til.
Leos Carax er for øvrigt et anagram.
Filmskaberen hedder faktisk Alexandre Oscar Dupont, ganske som manden i Holy Motors. Han debuterede med Boy Meets Girl (1984) og gav Juliette Binoche en hovedrolle i Mauvais sang
(1986, da. Natten er ung). Carax var et
es i generationen, som talte Luc Besson, Jean-Jacques Beineix og Jean-Pierre Jeunet.
Da Les amants du Pont-Neuf (1991)
blev en kostbar forbier, brugte Carax otte år på at finde finansiering til Pola X, som førte Herman Melvilles Pierre; or, The Ambiguities (1852) – en roman om en forfatter, der
skriver en roman – op til fransk samtid.
DET er kun i Pola X, at tusindkunstneren Denis Levant ikke medvirker. I Holy Motors spiller han 11 distinkte karakterer. Han er forretningsmanden Oscar, den hjemløse kvinde på Pont Alexandre III og motion capture-artisten, der dyrker akrobatisk sex med en kvindelig kontortionist i rød latex. Han er far til en melankolsk teenagepige. Han er en kronraget morder, som bytter plads med den døde. Han går forrest i rækken af harmonikaspillere, der underholder publikum entr’acte. Han er den døende Monsieur Vagan, som får sit domænenavn skrevet på gravstenen.
Monsieur Merde
er i Holy Motors forstørret til et
sindbillede og en samvittighed. Han standser ved en fotooptagelse, hvor
modellen (Eva Mendes) poserer til ære for en latterlig amerikansk fotograf. Merde
bider assistenten og bortfører Mendes, tager hende med ned til sit lønkammer i
kloakken, ryger hendes cigaretter, spiser hendes penge og giver hende en burka
på. Han tager sin alt for stramme jakke af og lægger sig i kvindens skød med en
stolt erektion, der afgjort ikke ligner et filmtrick.
ENDELIG er Alex Oscar en mand, som kører hjem til sin familie, da dagens opgaver er udført. Her venter en sidste visuel punchline. Bagefter taler bilerne sammen. De frygter for tiden og hvad der vil ske dem. Der er ingen ende på ideerne i Holy Motors.
Det betyder alt sammen en masse eller muligvis
slet ingenting. I 2012 var filmkunsten rig på kritiske kommentarer til finanskrisen.
Allerede den armerede limousine findes i tre-fire andre fremstillinger,
hvor en isoleret iagttager sejler afsted. Mange havde meninger om, hvad der
skete. Imidlertid syntes Holy Motors
med sit anarkistiske lune, sin bedrøvede surrealisme og sin halvt private
mytologi at lægge en slags gyldent snit. Den kom – og kommer stadig – hele vejen rundt om, hvad
der rører sig.
Se også Sparks | Leos Carax: Annette (2021); Olivier Assayas: L'Heure d'été/ Sommertid (2008) | Et interview; Noah Baumbach | Greta Gerwig: Frances Ha (2013); Bertrand Bonello: Nocturama (2016) | Et interview.
Fotos: Camera Film/ FilmAffinity/ FilmGrab [+]/ YouTube [Holy Motors Official Trailer, Godardfan Film Clip/ Kylie Minogue sings 'Who Were We? - courtesy of Curzon UK]
Filmen streames på Blockbuster, FILMSTRIBEN, SF Anytime
2K Blu-ray fra Artificial Eye/ Curzon (region B) i bokssættet The Leos Carax Collection 23.02.2015
2K Blu-ray fra Shout Factory (region A) 20.11.2018
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 16.11.2012
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 16.11.2012
Ingen kommentarer:
Send en kommentar