SPØGELSESMUSIK
En sjælfuld anti-gyserfortælling
Af BO GREEN JENSEN
CASEY Affleck ligner sig selv i det første kvarter af A Ghost Story. Siden er han dækket af et lagen. Der er skåret to huller, så han kan se. Det lyder måske som en visuel spøg, men A Ghost Story er en seriøs film. Den undersøger sorgens væsen og afprøver grænserne for tid, erindring og virkelighed.
Parret C og M (Affleck og Rooney Mara) bor i Texas. Huset ligger afsondret. C er musiker. Dagene går. De taler om at flytte og hører en lyd fra klaveret. Det er ikke til at sige, hvad der sker.
Så vågner C med ligklædet på. Han træder ikke ind i den lysende firkant, som åbner sig på hospitalet. Solen står op. Verden er stille. C går hjem.
MEN hvor er hjemme for en død? M er i sorg. Hun bruger ti minutter på at spise en tærte, som hun løber ud og kaster op. C ser det hele og prøver at trøste. M fornemmer nærværet. Måske er det, hvad vi mærker, når elskede dør.
M har et nyt forhold – som C saboterer – og flytter ud. Hun skriver en besked, som han ikke kan komme til at læse. Tiden bliver flydende. C går omkring i fremtidens højhus og er tilbage i pionertiden, hvor den første familie blev dræbt af indfødte amerikanere.
Klaveret står der altid. Ejere kommer og går. Somme tider spøger C. Da han ser sig selv og M flytte ind, laver han en lyd på klaveret. Alt går i ring. C vil så gerne læse M’s besked.
DET er en fantastisk melankolsk fortælling. A Ghost Story bogstaveliggør sorgarbejdet og stiller filosofiske spørgsmål. Noget binder den døde til huset, noget blev ikke gjort færdigt. Det er præmissen i klassiske spøgelseshistorier.
Der er intet i retning af horror. Mere en situation som i Ghost (1990), kærlighedsfilmen med Demi Moore og Patrick Swayzee. Hvis altså Terrence Malick havde sat det æstetiske filter.
Billedformatet er academy (1:37:1) med bløde hjørner som på gamle fotos. Will Oldham (Bonnie ’Prince’ Charlie) har en lang monolog om, hvordan alt forsvinder med tiden – selv tiden. Sangerinden Kesha Sebert optræder som feminint genfærd.
A Ghost Story er et gennemført stemningsstykke. En smuk og for alvor anderledes film, som man også bliver klogere af. Den blev et stærkt visitkort for instruktøren, som kom til opgaven fra mange små kortfilm og Disney-produktionen Pete's Dragon (2016).
Lowery instruerede samtidig Robert Redfords afskedsfilm The Old Man and the Gun (2018). Det magiske lærred blev atter bredt ud i The Green Knight (2021).
A Ghost Story. Instr. og manus: David Lowery. Foto: Andrew Droz Palermo. 92 min. USA 2017. Dansk premiere: 01.02.2018 (Månedens Film i Cinemateket).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar