Der bliver stadig lavet gode westerns
Af BO GREEN JENSEN
STEDET er Texas, tiden er 1870. Det er fem år efter krigen mellem Nord og Syd. Unionen vandt over Konføderationen, som Texas hørte under, skønt »the lone star state« helst ville være en autonom republik. Territoriet kontrolleres af tropper i blå uniformer. Det går langsomt med Genopbygningsarbejdet.
Af BO GREEN JENSEN
STEDET er Texas, tiden er 1870. Det er fem år efter krigen mellem Nord og Syd. Unionen vandt over Konføderationen, som Texas hørte under, skønt »the lone star state« helst ville være en autonom republik. Territoriet kontrolleres af tropper i blå uniformer. Det går langsomt med Genopbygningsarbejdet.
Det er svære tider. Som nyhedsoplæseren Jefferson Kidd udtrykker det, er der »Northern Blues« på vejene, og alle lider afsavn. »Nybyggerne dræber indianerne for deres land. Indianerne dræber nybyggerne for at tage det«. Lokale forretningsmænd gør sig til konger, der styrer deres byer diktatorisk.
KAPTAJN Jefferson Kyle Kidd er 71 år. Han kæmpede i Sydstatshæren, men noget af det gode ved News of the World er, at filmen ikke automatisk sætter lighedstegn mellem Konføderationen, racisme og slaveri, som det ellers er blevet normen. Der er flere nuancer og typer i spil.
Kidd er en livstræt humanist, som har set alle måder og variationer. Han har ikke været hjemme i San Antonio i fem år. Han pendler mellem de mudrede byer og læser nyheder op fra døgnets aviser. Det koster ti cent at lytte. Det er ikke en guldgrube, men arbejdet giver ham glæde og følelsen af at gøre nytte.
Kidd prøver at være en ordentlig mand. En dag ser han et lig, som hænger fra et træ. Den lynchede mand var en afrikansk-amerikansk buffalo soldier, som skulle føre en tysk pige hjem til hendes familie. Johanna blev bortført af Kiowa-folket, da de hævnede sig på indvandrerne, som stjal deres land.
MÅSKE ser Kidd allerede en datter i den lyse, vilde pige, der kun taler kiowa nu. Først prøver han dog at anbringe hende i børnevenlige rammer. Men soldaterne har ikke tid, og de lokale vil enten udnytte eller misbruge pigen. I en lille by søger Jefferson varme hos Doris Boudlin (Mare Winningham). Hun driver et hotel og taler faktisk kiowa. Historien kommer til live i glimt.
Som tilskuer er man aldrig i tvivl om, hvordan det burde gå Kidd og Johanna. Spørgsmålet er, om skæbnen tillader det. Denne western driver af stoicisme. Verden er hverken god eller dårlig. Bare hård og upartisk.
INSTRUKTØREN Paul Greengrass (f. 1955) er britisk og har ikke før prøvet kræfter med westerns. Han har i ti film leveret på spænding og action med hjerne og akkuratesse. Greengrass skildrede de nordirske troubles i Bloody Sunday (2002) og kom til USA med en af de eneste gode film om 9/11. United 93 (2006) handlede om det fjerde fly, hvor passagererne gjorde modstand. Greengrass havde overskud til at skildre terroristerne som mennesker.
Hans visitkort er og bliver spiontrilogien om Jason Bourne (2004-16) med Matt Damon.* For Netflix har han lavet Utøya-filmen 22 July. Han arbejdede første gang med Tom Hanks på Captain Phillips (2013), som konkurrerede med Tobias Lindholms Kapringen om at skildre somalisk piratvirksomhed. Jeg tror, at Greengrass kommer til westerns med alle den britiske cowboys instinkter. I Europa er vi vokset op med mytologien. Det er nyttigt at møde historien.
News of the World er en storfilm med John Ford-landskaber og episk musik af James Newton Howard. Skal der være en bisonflok, er der en bisonflok. Skal der være en by, som myldrer af liv, bliver der ikke snydt med effekter. Det er en måde at lave film på, som næsten er forsvundet. News of the World var færdig, da pandemien begyndte. Den var ude i enkelte biografer. Netflix købte filmen i september 2020. Det er ikke en original produktion.
TOM Hanks lægger al sin alfaderlighed i portrættet af den medlidende nyhedsoplæser. Det er længe siden, at han har virket så ægte, oprigtig og afmægtig. Johanna bliver spillet af Helena Zengel, som må være 12 år nu. Greengrass har sikkert set hende i Nora Fingscheidts tyske Systemsprenger (2019, da. Systembryder), hvor hun gjorde indtryk som ADHD-barnet, der ikke kunne være i noget system. Her begynder hun i samme grænseløse register, men reagerer med varme og tillid, da hun begriber, at kaptajnen vil hende det godt.
For inkarnerede western-fans er filmen en fornøjelse. Den er et fuldgyldigt værk i sin egen ret, men Greengrass benytter lejligheden til at citere genrens hjørnesten. Der er meget True Grit i News of the World, men især kunne fortællingen være et modbillede til John Fords The Searchers (1956, da. Forfølgeren), hvor Natalie Wood er pigen, som er vokset op blandt indfødte amerikanere, og John Wayne er den formørkede hævner, som har svært ved at overvinde racismen. Som menneske er Jefferson Kidd alt, hvad Ethan Edwards ikke var.
NEWS of the World er baseret på en roman af texaneren Paulette Jiles (f. 1943), som virkelig kender sit sted og sit stof. Kaptajn Kidd optræder første gang i The Color of Lightning (2009), og Doris Boudlin får sin historie fortalt i Simon the Fiddler (2020). News of the World kunne være resultatet af et samarbejde mellem Louise Erdrich og Larry McMurtry. Romanen var indstillet til en National Book Award i 2016. Bøgerne findes desværre ikke på dansk.
Det er generelt gode tider for den amerikanske western. Der bliver måske ikke produceret så meget i genren, men til gengæld har filmene fylde: Kelly Reichhardts First Cow (2020); Hostiles (2017) af Scott Cooper; Susanna Whites Woman Walks Ahead (2017), hvor Jessica Chastain spiller portrætmaleren Catherine Weldon.
Alle er revisionistiske westerns, der fravælger desperadomytolgien og genopdager menneskene i traditionen fra En god dag at dø og Danser med Ulve. Lige så typisk for tiden er sikkert, at ingen af filmene kom i dansk distribution – præcis fordi de ikke ligner High Noon, En nævefuld dollars og Deadwood.
*) Der er faktisk fem film om CIA-agenten, som optrådte i tre romaner af Robert Ludlum (1927-2001), før Eric Van Lustbader (11 bind 2004-2017) og Brian Freeman (to bind 2020-2021) skrev videre på serien om »den amerikanske James Bond«. Matt Damon spillede Bourne (som egentlig hedder David Webb, men i udgangspunktet ikke husker noget om, hvem han er) i Doug Limans The Bourne Identity (2002), som var en nyklassisk spion- og konspirationsthriller, der blev en stor succes, både hos publikum og kritikere.
Fordi Liman skulle noget andet, overtog Paul Greengrass og instruerede Damon i The Bourne Supremacy (2004) og The Bourne Ultimatum (2007). The Bourne Legacy (2012) blev instrueret af seriens gennemgående manusforfatter og »showrunner« Tony Gilroy. Filmen har karakter af et spin-off og følger agenten Aaron Cross (Jeremy Renner), der forholder sig til arven efter Bourne, som igen er forsvundet.
Både Damon og Greengrass var tilbage i Jason Bourne (2016), som fortsætter handlingen fra The Bourne Ultimatum. Til gengæld var Gilroy ude af billedet og i gang med at skrive Rogue One til Stars Wars-universet og den kolossale kinesisk-amerikanske co-produktion The Great Wall – ligeledes med Matt Damon i hovedrollen – til Zhang Yimou.
Greengrass overtog hovedansvaret for serien i Jason Bourne, som han skrev sammen med Christopher Rouse. Det giver derfor mening at tale om Greengrass’ bidrag som en trilogi. Allerførst blev Bourne fremstillet af Richard Chamberlain i en todelt tv-film/mini-serie fra 1988. Jaclyn Smith fra Charlie’s Angels var superagentens love interest i The Bourne Identity, som fulgte den oprindelige 1980-roman mere trofast.
News of the World var Oscar-nomineret i 4 kategorier: Best Cinematography (Dariusz Wolski), Best Original Score (John Newton Howard), Best Sound (William Miller, John Pritchett, Mike Prestwood Smith, Oliver Tarney), Best Production Design (David Crank, Elizabeth Keenan).
News of the World. Instr.: Paul Greengrass. Manus: Luke Davies og Paul Greengrass. Foto: Dariusz Wolski. 118 min. USA 2020. Dansk premiere: 10.02.2021 (streaming).
Fotos: Universal Pictures/ Netflix/ Cinematerial/ MovieStillsDB
Filmen streames på Netflix
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 12.02.2021
Ingen kommentarer:
Send en kommentar