EVANGELIET IFØLGE SORTSTJERNEN ★
MODSAT de første, som anmeldte Blackstar, har jeg en tvivlsom og
sørgelig fordel. Jeg ved, at David Bowie døde søndag den 10. januar 2016. Det sidste
album udkom to dage før, på hans 69-års fødselsdag. Han vidste altså, at han
skulle dø, mens han arbejdede med de syv sorte sange.
Blackstar blev Bowies 25. eller 27.
studiealbum. Det kommer an på, om man indregner de to album, som bandet Tin
Machine udsendte 1988-91. Det synes jeg klart, at man kan.
De
første, der skrev – så godt som alle med
begejstring – kunne forsøgsvis fortolke de påfaldende mange billeder af døden,
som sangene er fulde af. Men ordene er kryptiske. Endvidere er der al musikken,
som prøver flere ting af og er mere grænseafsøgende, end Bowie havde været i nogen
tid.
Så de
fleste undgik stort set at forholde sig til teksterne. Det blev højest til en
famlende kommentar om, at titelsangen nok handlede om Islamisk Stat. Saxofonisten
Donny McCaslin, som hjalp Bowie med at formgive de panoramiske lydlandskaber,
havde antydet, at det forholdt sig sådan.
Det
giver i øvrigt god mening i forhold til den musikvideo, som Johan Renck
instruerede til sangen, der var ude på en single allerede i november 2015.
Her ser man flere inkarnationer af Bowie, men én af dem ligner en
leder/præst/profet, som står med en bog, der bærer en stjerne. Han velsigner
horisonten – eller afsøger den på besværgende vis.
Det
kunne godt være ritualet, som sangen beskriver i kode. Hvis den første leder
falder, vil en ny tage bogen op. Forestillingen om kalifatet har sin egen
fascination. Bowie havde altid en svaghed for poseringer og symbolpolitik.
OM noget er slutningen monumental. Blackstar er sat som en søjle af sort i
den kommende, skræmmende hvidhed. De gængse farveværdier er vendt. Sort er
kraften i stoffet og evnen til forvandling. Hvidt er summen af farvernes fravær.
Og ophør. Det handler om hudfarve, tro
og filosofi. Sikkert også om sorte huller og astronomi. The power of blackness på alle niveauer.
I
hvert fald tre af sangene falder for alvor på plads, når man ved, at de blev
skrevet som en blanding af testamente og afskedsbrev. Det er titelsangen »Blackstar«,
»Lazarus« og den besnærende popklare »I Can’t Give Everything Away«, som lukker
et svimlende gennemført album.
De
øvrige sange er mere end fyld, men to har ligget over, og to handler bare om
noget andet. Både »Sue (Or in a Season of Crime)« og »’Tis a Pity She Was a
Whore« - der uden nærmere forklaring tager sin titel fra et 400 år gammelt
teaterstykke af John Ford – var ude til Record Store Day på en single i 2014.
»Sue«
fik samtidig lov at stå forrest på sampleren Nothing Has Changed fra 2015, et originalt tilbageblik på
karrieren, som arbejder sig baglæns ned gennem kæden af hits og det, der ligner.
Nothing Has Changed begynder med »Sue« og slutter 60 spor skæringer senere med singlen »Liza Jane«, som Davey Jones and the Lower Third skar i 1965. Der er mange deep cuts og duetter, som ellers kun ligger i løs form rundt omkring. Nothing Has Changed er et godt sted at begynde, hvis man står og skal til at tage hul på det hele.
»Girl
Loves Me« er en upbeat og vagt reggaeagtig sang, der så vidt jeg kan høre
handler om at blive sparket vågen af en kvinde, der vil have dig.
Teksten
bruger vendinger som »you viddy at the Cheena« og russisk klingende jargon som »devotchka
watch her« og »this malchek say«. De er lånt fra den fremtidsslang, som Alex og
hans bande taler i Anthony Burgess’ A
Clockwork Orange (1962) og Stanley Kubricks filmatisering af samme roman.
Filmen
var en stor varm sag i England i 1972, da Ziggy Stardust landede. Der var megen
debat om volden i filmen. Det endte med, at Kubrick selv trak den ud af
distribution. Først efter hans død i 1999 kom den atter ud i UK.
»Dollar
Days« er en næsten slentrende sang, der giver sig hen til den undren, man føler
ved at nå sit mål ad omveje. Det er muligt, du aldrig vender hjem - og hvad så?
»If I never see the English evergreens I’m running to/ It’s nothing to me/ It’s
nothing to see.«
Alligevel
er det ikke så let, når slutningen bliver virkelig: »It’s all gone wrong but on
and on/ The bitter nerve ends never end/ I’m falling down// Don’t believe for
just one second I’m forgetting you/ I’m trying to/ I’m dying to«.
Det
er sådan nogle linier, der bliver ændret af sangerens død: »I’m trying to/ I’m
dying to«. Sangen selv står dog rent tilbage, uanset om forfatteren lever.
Blackstar er en opvisning i, hvor dygtig
og alsidig Bowie var som sangskriver. Både »Dollar Days« og »Girl Loves Me«
bruger eksploderede linier, arrangerede fragmenter, der giver flere slags
uudgrundelig mening, i traditionen for cut-up
og Brian Enos »oblique strategies«.
Kontrasten
er »Sue (Or in a Season of Crime)«, der fortæller en lineær ægteskabshistorie
om sygdom, huskøb, utroskab og skilsmisse med den nedbarberede minimalisme, som
Bowie benyttede f.eks. på »Repetition« fra Lodger
og »Bus Stop« fra det første Tin Machine-album.
GULDET er og bliver de tre sorte sange, som
næsten kunne være et mini-album. »Blackstar« varer 10 minutter, har et langt
stemningssættende intro og består af to sange, der til slut er føjet sammen i
en fletning.
Og hvorfor
ikke en »evig gylden fletning« af den slags, som Douglas Hofstadter beskriver i
sin kultbog Gödel Escher Bach? På
nettet pågår en veritabel fortolkningsfest med hensyn til »Blackstar«. Der
er stort set ingen grænser for, hvad der bliver skrevet – også af overbevisende
ting.
Musikalsk
er sangen den palet, som alle numrene tager deres farver fra. McCaslins free jazz-saxofon og de haltende,
trippende trommeforløb, som Mark Giulliana har programmeret, finder gradvis hinanden
i snublende synkoper. Så synger Bowie med en vagt arabisk intonation om den
evige flamme i Ormens have, hvor et ritual bliver forrettet på henrettelsens
dag. Kun kvinderne knæler og smiler. Og i midten af det hele er der altid »dine
øjne«.
De
første minutter er lyden tynd og og ret fjern. Stemmen kommer tæt på efter et
break, som også er en bro til resten af sangen: »Something happened on the day
he died/ Spirit rose a metre and stepped aside/ Somebody else took his place,
and bravely cried/ I’m a blackstar, I’m a blackstar«.
Megen
tid går med at opregne alt, hvad sortstjernen ikke er: »I’m not a film star, I’m not a pop star, I’m not a Marvel
star; I’m not a gangster, I’m not a flam star, I’m not a white star; I’m not a porn
star, I’m not a wandering star«. Faktisk er der kun to muligheder: »I’m a star
star« og »I’m a blackstar«.
Han
vil have ørne i sin dagdrøm og diamanter i sit blik. Og hvor mange gange kan en
engel falde ned? Sortstjernen træder ind på hellig grund – måske mellem alle de
knælende kvinder – og fremsiger litaniet. Parallelt med benægtelserne er der
også en prosaisk afvikling af et eksil. Det er ved at være tid nu. Den fremmede
sanger/starman skal hjem:
I
can’t answer why (I’m a blackstar)
Just
go with me (I’m not a filmstar)
I’m-a
take you home (I’m a blackstar)
Take
your passport and shoes (I’m not a popstar)
And
your sedatives, boo (I’m a blackstar)
You’re
a flash in the pan (I’m not a marvel star)
I’m
the great I am (I’m a blackstar)
Og
I
can’t answer why (I’m not a gangster)
But I
can tell you how (I’m not a flam star)
We
were born upside-down (I’m a star star)
Born
the wrong way ‘round (I’m not a white star)
(I’m
a blackstar, I’m not a gangster
I’m a
blackstar, I’m a blackstar
I’m
not a pornstar, I’m not a wandering star
I’m a
blackstar, I’m a blackstar)
Endelig slutter jazztronica-offeret, hvor det begyndte:
In
the villa of Ormen stands a solitary candle
Ah-ah,
ah-ah
At
the centre of it all, your eyes
On
the day of execution, only women kneel and smile
Ah-ah,
ah-ah
At
the centre of it all, your eyes, your eyes
Ah-ah-ah
I analyserne af Blackstar bliver navnet Alastair Crowley (1875-1947) ofte nævnt.
Crowley var salon-satanist i 20ernes England, dyrkede sort magi, havde fri sex
(eller ville gerne) og sagde, at alle var stjerner. Han var vild med tarotkort
og pentagrammer. I The Star Sapphire
skriver han: »Let him return to the centre, and so the centre of all.«
Det
bliver ude i fanland også betonet, at tallet 69 er et helligt heksagram og
derfor en god alder at have, når man dør.
Den
slags kunne man krølle sammen og kaste efter de andre overfortolkninger, hvis
det ikke var for Bowies egen tidlige flirt med »The Supermen« og »the homo
superior« ifølge Friedrich Nietzsche (på The
Man who Sold the World) og netop Alastair Crowley. På Hunky Dory (1971) er sangen »Quicksand« et katalog af Crowleyanske
begreber.
»Blackstar«
er, når det skal være, en fantastisk flot sang med gedigen mystik og konkrete,
skønt mangetydige billeder. De brænder, uanset om sagen er Bowies død, astronautens
død, profetens død eller hvad. Det handler om det hele og ingen af delene, tror
jeg. Sangen er aftrykket af en kultur.
EFTER »Blackstar« lyder »Lazarus« og »I Can’t
Give Everything Away« næsten som enkle små sange. De siger begge: Se lige mig,
jeg døde, og nu er jeg nået herop. »Lazarus« gør det bogstaveligt:
Look
up here, I’m in heaven
I’ve
got scars that can’t be seen
I’ve
got drama, can’t be stolen
Everybody
knows me now
Sangen genbruger melodien fra »Slip Away« på
albummet Heathen (2002). Den sætter
et par besnærende detaljer på, så man ser
Bowie se ned fra himmelaltanen:
Look
up here, man, I’m in danger
I’ve
got nothing left to lose
I’m
so high it makes my brain whirl
Dropped
my cell phone down below
Ain’t
that just like me...
I navnet Lazarus ligger selvsagt en anelse om et
liv efter livet, hvis ikke bibelsk genopstandelse. Sangen er skrevet til en
musical, som bruger gamle Bowie-sange i radikale nye arrangementer, et projekt
han skabte i samarbejde med instruktøren Ivo van Hove og forfatteren Enda
Walsh.
Det
særlige ved musicalen Lazarus er, at
den fortæller, hvad der videre skete for Thomas Jerome Newton, den strandede starman fra Walter Tevis’ roman om The Man who Fell to Earth (1963).
Som
skuespiller havde Bowie sin første – og faktisk også bedste – rolle i Nicolas
Roegs filmatisering fra 1976. Det var i Bowies Cracked Actor-periode, lige
efter skiftet fra Aladdin Sane til
den hvide soul på Young Americans og
overgangen til The Thin White Duke-personaet, der tager toget hjem til Europa
på Station to Station. Året efter
begyndte han forfra i Berlin med trilogien Low/
Heroes/ Lodger.
80erne
ankom med Scary Monsters, hvor sangen
»Ashes to Ashes« tjekker op på, hvordan det går for Major Tom,
astronaut-figuren, der forsvandt i rummet på »Space Oddity«, gennembrudssangen
fra 1969. Det er sikkert også Major Tom, der bliver fundet af Kvinden med Halen
i musikvideoen til »Blackstar«.
DER er fotos af Bowie som Newton uden på både Station to Station og Low. Bowie blev ved med at bruge disse figurer – Major Tom er tilbage på »Hallo Spaceboy« fra Outside (1995), som ellers handler om alt muligt andet – og der er ingen tvivl om, at musicalen Lazarus på sin egen abstrakte måde var personlig. »By the time I got to New York/ I was living like a king/ Then I used up all my money/ I was looking for your ass,« synger Bowie. Det kunne gælde for både ham selv og for Thomas Newton.
DER er fotos af Bowie som Newton uden på både Station to Station og Low. Bowie blev ved med at bruge disse figurer – Major Tom er tilbage på »Hallo Spaceboy« fra Outside (1995), som ellers handler om alt muligt andet – og der er ingen tvivl om, at musicalen Lazarus på sin egen abstrakte måde var personlig. »By the time I got to New York/ I was living like a king/ Then I used up all my money/ I was looking for your ass,« synger Bowie. Det kunne gælde for både ham selv og for Thomas Newton.
Bowie
kom til premieren på New York Theater Workshop den 7. december 2015. På
pressefotos ligner han ikke en mand, der skal dø om en måned. Faktisk ser han
mere mærket ud på de kokainfarvede 1976-fotos, hvor han hænger ud med John
Lennon og Elizabeth Taylor. En mand, der er så tynd, at han kan knække ved et
uheld.
ALT, hvad »Lazarus« siger om livet og døden,
bliver sagt af både Newton og Bowie. »I Can’t Give Everything Away«, den sidste
sang på det sidste album, har ikke dette dobbelte lag. Her er underteksten helt
personlig.
Sangen
formulerer sig først i den kryptiske kode fra »Blackstar«-landskabet:
I
know something is very wrong
The
pulse returns for prodigal sons
The
blackout's hearts with flowered news
With
skull designs upon my shoes
Man kan se de dér dødningehoveder på skosnuderne
for sig, og for 40 år siden, på signaturalbummet Heroes, var der en sang, som talte med indlevelse om at gå ud i
spærretidens gader og få »some skin exposure to the blackout«.
Det
bliver endelig også sagt i fire enkle linier, som det er fristende at skrive på
en gravsten eller et livsværk:
Seeing
more and feeling less
Saying
no but meaning yes
This
is all I ever meant
That's
the message that I sent
DU har muligvis læst eller hørt, at Blackstar skulle være et vanskeligt album. Det er det overhovedet ikke. Der er melodier hele vejen, og flere numre er tæt på at være dansable. Strukturen er den, som Bowie altid brugte på album, der markerede et gearskift: Station to Station begynder med en lang titelskæring, der trækker toget i gang, før Den Tynde Hvide Hertug synger hittet »Golden Years«, en imiteret soulsang i et formsprog, der ikke ligger 1000 år fra de repeterende kor på »Blackstar«. I 80erne, efter Lets Dance og fremme ved Tonight, er »Loving the Alien« på samme måde en ti minutter lang tonesætter.
Jeg
kunne blive ved og ved. Og alligevel aldrig komme en meter i nærheden af at
beskrive, hvor mange frugtbare lag, der er i musikken. At skrive om musik, har
Elvis Costello sagt, svarer til at danse om arkitektur. I dét har han ret. Man
skal i hvert fald have rigelig gulvplads, og derfor blev denne artikel så lang.
Se også Adel forpligter: David Bowie i 90erne; Todd Haynes: Velvet Goldmine (1998); Dans gennem ilden: David Bowie i Forum 2003.
★★★★★★ - seks (sorte) stjerner
David
Bowie: ★ (Blackstar). Produceret af
David Bowie og Tony Visconti. Download, CD og vinyl. ISO Records/ Columbia,
2016.
Anmeldelsen lagt på www.Mikrozinet.dk
(hvil i fred & tak for alt) 22.01.2016
Ingen kommentarer:
Send en kommentar