DET BLIVER I FAMILIEN
Hirokazu Kore-edas sociale portrætter
Af BO GREEN JENSEN
JAPANEREN Hirokazu Kore-eda (f. 1962) er god
til at skildre familier. Instruktøren gjorde tidligt et uudsletteligt indtryk
med Nobody Knows (2004), hvor tre
forladte børn skjuler et fjerde, som kun ser dagslys én gang i sit liv.
Mange film
senere er Kore-eda blevet en ny mester i traditionen fra Yasujirô Ozu og Kenji Mizoguchi.
Han har en forkærlighed for at skildre kompleksiteten i
surrogatfamilier. Han ser alle generationer. Pointen er som regel, at der ikke
findes nogen korrekt struktur. I film som Still
Walking (2008), I Wish (2011), Min søns familie (2013), Søstre (2015) og Efter stormen (2016) er han blot blevet mere nuanceret og sikker.
I SHOPLIFTERS lever et par, deres børn og
en bedstemor sammen i kummerlig nød. De bor i en blanding af telt og garage. Manden
og kvinden har dårligt arbejde. Børnene bliver trænet i butikstyverier. Den
gamle kvinde hæver sin døde ægtemands pension. Ældste »datter« stripper ærbart
i en klub, hvor der er glas mellem kunder og kvinder.
Alting er bundet op på fiduser. De lever af
det, som andre kasserer. Alligevel er der en varme i huset. På billeder ligner
det lykken. Livet balancerer i en nøjsom harmoni, skønt ingen i familien
faktisk er i familie.
DESVÆRRE ligger fundamentet ikke fast. Jorden
begynder at skride, da familien adopterer et gadebarn, en overset lille blomst
fra kvarteret. Kvinden og manden handler i samråd. De tager pigen til sig og
oplærer hende. For verden at se, har de bortført et barn.
Man er langt i fortællingen, før man
forstår, hvor mørk en bund, der ligger under glæden. Efterhånden kommer flere genfærd
op til overfladen. Det er mærkeligt, at ingen reagerer, da pigen bliver
efterlyst i tv. Eller da »Bedstemor« dør og bliver begravet i jorden under
skuret.
INGEN må sige for meget. Ingen må vide noget som helst. De voksne har skodjobs, fordi
papirerne ikke er i orden. Måske har de slet ingen papirer. Der er samtidig
altid en stor kærlighed og små øjeblikke af ømhed. Selv da forvitringen sætter
ind.
Stadig flere vægge falder. Da medierne tager
fat i historien, kommer »forældrene« til at fremstå som uhyrer. Det er de
måske, men hele mysteriets optrævling begyndte med en god gerning, en spontan
og anstændig beslutning om at hjælpe det nødstedte barn.
HOS Kore-eda er godheden aldrig gratis. Man
betaler for sin fortid, og næstekærlighed er en luksus, der koster. Ligesom i Nobody Knows er der endelig en fuldt
gennemlyst tragedie, som forener systemkritik og socialrealisme med nostalgien
fra gamle føljetonromaner.
Instruktøren ved selv, at han kan noget særligt med motivet. Under
arbejdet med Det tredje mord fra 2017 fik han lyst til at undersøge, hvad en familie egentlig er. Det er sådan, Kore-eda
opfatter filmen, der modtog Guldpalmen i Cannes.
Shoplifters er næsten en sentimental film noir. Det er muligt på én gang at knibe en tåre og nære en vrede. Ikke siden Nobody Knows har Kore-eda ramt hjertet så hårdt og så rent.
I 2019 kom Kore-eda til Venedig med sin første ikke-japanske produktion. La Vérité er en fransk familiehistorie om en aldrende diva (Catherine Deneuve), der har svært ved at blive ældre og kæmper med sin rolle i en lille scifi-film, der bruger tidsrejsemotivet. Uden for settet har hun besøg af sin datter (Juliette Binoche) og dennes amerikanske mand (Ethan Hawke), som er en tv-skuespiller med misbrugsproblemer.
Mor/datter-forholdet bliver behandlet både i realistisk form og på metatekstuel vis, i filmen-i-filmen, hvor en mor forlader sin datter og ender med at være yngre end hende. Ludivine Saigner spiller stjernen fra den yngste generation, som ikke har megen respekt for - eller tålmodighed med - al den gamle tradition og historie, som Deneuves karakter inkarnerer.
STILEN er stille og rolig. Kore-eda rammer den bittersøde franske tone, hvor morskab, tårer og tænksomhed er forenet i melankolsk realisme. I finalen er der både forsoning og fandenivoldsk optimisme. Det er helt, som det skal være. La Vérité virker dog mere som en opgave, Kore-eda løser til lejligheden. Jeg vil hellere følge ham hjemme i Japan.
Shoplifters (Manbiki kazoku). Instr. og manus: Hirokazu Kore-eda. Foto: Ryûto Kondô. 121 min. Japan 2018. Dansk premiere: 11.10.2018
Fotos: AOI Promotion/ Filmbazar.dk
Filmen streames på AMAZON PRIME, Blockbuster, FILMSTRIBEN, GRAND HJEMMEBIO og SF Anytime
Første del af artiklen stod i Weekendavisen Kultur 12.10.2018.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar