I BEGYNDELSEN
En prequel til Alien-tetralogien
Af BO GREEN JENSEN
HVIS man så denne film uden
særlig forventning, kunne man være udmærket tilfreds. Her er tale om en velsmurt
thriller fra scifi-genrens mere fabulerende terræn. Det er tydeligt, at den vil
noget særligt. Problemet med Prometheus
er, for det første, at premieren markerer kulminationen på en af de største
lanceringskampagner i nyere tid. For det andet, at det gælder en prequel til et af genrens rare klenodier,
Ridley Scotts stadig effektive Alien
(1979, da. Alien – den 8. passager). Kun
instruktørens følgende film, den dystopiske Blade Runner fra 1982, har en lignende status.
Ydermere må Prometheus
forholde sig til de aldrig helt håbløse tilføjelser i Alien-serien. I James Camerons muskuløse Aliens (1986) var passageren ganget med 1000. David Finchers
stilfulde Alien3 (1992) trak et
filter af myte over motiverne fra de første film. Jean-Pierre Jeunets Alien: Resurrection (1997) løb derimod
sur i tematik og figurer. I periferien findes spin-offs som Paul Thomas Andersons Alien vs. Predator (2004) og Alien
vs. Predator – Requiem (2007), der var baseret på et PC-spil.
NU er serien igen ved begyndelsen, som en ouroboros-slange, der æder sig selv. Vist kan Prometheus ikke benytte Sigourney Weavers navnkundige Ripley-figur,
der som gennemgående faktor har været en benhård Madonna-i-rummet. Til gengæld
kan forhistorien bruge ny CGI-teknik og trække på en færdigbagt mytologi. Det er i
håbet om stor science fiction, at man sætter sig foran Prometheus, som oven i købet er skudt i 3D. I rummet kan ingen høre
dig skrige. Det gælder nu som i 1979, da Michael Fassbender var en purk på to
år, og Noomi Rapace end ikke var født.
FASSBENDER har rollen som David, en genetisk
forædlet androide, der minder tilskueren om andre tjenende ånder i rummet, fra
computeren Hal i 2001 til Ian Holms Ash-figur
i den første Alien. Rapace er arkæologen,
der har fundet et fast stjernemønster i forhistoriske vægmalerier, på Jorden
såvel som i himlen. På vegne af The Weyland Corporation sætter skibet Prometheus
ud på en rejse, der skal give ejeren svar på tre spørgsmål: Hvem er vi? Hvor
kommer vi fra? Hvor skal vi hen?
PÅ en fjern planet står et gigantisk stenhoved. Der løber hologrammer af
døende væsener omkring i systemet, en nedsænket labyrintisk struktur, som viser
sig at være et begravet rumfartøj. Man kan ånde under jorden, og væggene er af levende
sten. Der er en god chance for at få fremmed DNA med tilbage. Alligevel fremturer
forskerne. David har fordrevet rejsetiden med at se Lawrence of Arabia og lære uddøde indiske sprog. Snart får flere
sort blod i kroppen. Parasitter pibler frem.
I PROLOGEN ser man en gud bukke under. I epilogen forstår man, hvor Alien begynder. Jeg skal ikke ødelægge de
overraskelser, som filmen er overfyldt med. Effekterne er flotte. Imidlertid
lider Prometheus af en frygt for at
kede, som får skaberne til at gå over stregen. Der er alt for mange temaer. I
den første Alien var der suspense. Det har den femte for
travlt til at kunne præstere.
Se også Blade Runner – The Final Cut (1982/2007); Ridley Scott: Kingdom of Heaven (2005); Antologifilm | All the Invisible Children (2005); Ridley Scott: American Gangster (2007); Ridley Scott | Cormac McCarthy: The Counselor (2013); Ridley Scott: The Martian (2015) [Sci-Fi 100]; Ridley Scott: Covenant (2017) [Sci-Fi 100]; All the Money in the World (2017) [Christopher Plummer 1929-2021]; Ridley Scott: The Last Duel (2021); Ridley Scott: House of Gucci (2021) + Philip K. Dick 1928-1982; Klassiske karakterer: Moses og mogulerne.
Prometheus. Instr.: Ridley Scott. Manus: John Spaihts, Damon Lindelof. Foto: Dariusz Wolski. 124 min. USA 2012. Dansk premiere: 31.05.2012
Fotos: 20th Century Fox/ Scott Free Productions/ Dune Entertainment/ Brandywine Productions/ SF Studios/ CineMaterial/ MoviestillsDB
Filmen streames på Apple TV, Blockbuster, DISNEY+, Rakuten TV, SF Anytime
Filmen er kommet på Blu-ray (2012) og 4K UHD (2017) fra 20th Century Fox
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 01.06.2012
Ingen kommentarer:
Send en kommentar