ET VIRKELIGT NU
Af BO GREEN JENSEN
RIDLEY Scotts futuristiske fabel om mennesker
og replikanter har længe haft nyklassisk status. Skønt Blade Runner ikke blev regnet for meget ved premieren i 1982 – det
var året, hvor alle elskede Spielbergs E.T.
– fik filmen hurtigt hengivne fans, som foretrak denne mørkere fremtid. Blade Runner er voldsom, sexet og
intelligent. Den har store filosofiske ideer, men er samtidig både kulørt og
konkret. Ingen har nogen sinde beskyldt den for at tale til hele familien.
Filmen udspiller sig i Los Angeles i november 2019. Den handler kort
fortalt om Deckard (Harrison Ford), som på vegne af myndighederne i Los Angeles
likviderer - »pensionerer« er den foretrukne eufemisme – de kunstige mennesker,
der bruges til minearbejde i »the off-world colonies«. Fabrikanten, Eldon
Tyrell (Joe Turkel), har givet dem en udløbsdato. Han har også givet dem en
klonet erindring, og de har selv udviklet et følelsesliv.
Som rebelske engle gør replikanterne oprør. Deckard får til opgave at
finde og dræbe dem i neonjunglen: halvguden Roy Batty (Rutger Hauer),
nydelsesmodellen Pris (Darryl Hannah), kampmodellen Leon Kowalski (Brion James)
og kvindekrigeren Zhora (Joanna Cassidy), der optræder med sin syntetiske
slange.
Hos Tyrell præsenteres han for Rachael (Sean Young), et eksperiment i fuldkommen
menneskelighed, som ikke ved, at hun er replikant. Deckard foretager
Voigt-Kampff-testen. Rachael rystes i sin grundvold. Deckard er mod sin vilje
forelsket. Én efter én bliver kopierne pensioneret, men Deckard vil ikke slå Rachael
ihjel.
FILMEN bygger på Do Androids Dream of Electric Sheep? (1968),
en også dengang ret berømt roman af Philip K. Dick (1928-82), som var en af de
førende eksponenter for new wave science fiction i USA. Han boede selv i
Los Angeles og brugte sin personlige erfaring til at undersøge og anfægte
virkeligheden.
Dick mente, der nok var mere i sagen. Han skrev en masse bøger
på en støt diæt af sprit og speed, men han havde originale ideer og bliver i
disse år bredt genopdaget. Fremfor alt kunne han tænke og føle. Han kunne sætte
sig i kopiernes sted, mens han fastholdt menneskets perspektiv.
RIDLEY Scott kom sent ind i processen. Det var forfatteren Hampton Fancher, en væver
og excentrisk mand, som fandt Dicks roman, købte optionen og skrev de første
versioner af et manuskript, han kaldte Mechanismo.
Hen ad vejen blev produceren Michael Deeley interesseret, og de to mænd
udviklede sammen et treatment med titlen Dangerous
Days.
Nøglebegreberne blade runner
og replicant stammer ikke fra Drømmer androider om elektriske får? I
Dicks roman er Deckard bare bounty hunter
- »prisejæger« skriver Jannick Storm i sin idiosynkratiske oversættelse - og
replikanterne er ordinære androider.
Fancher fandt sin nye titel hos William Burroughs, der i 1979 udgav Blade Runner (a movie), et aldrig
realiseret udkast til en filmatisering af Alan Nourses roman The Bladerunner (1974), hvor begrebet
giver mere mening.
DET var Ridley Scott, som foreslog, at man kaldte
androiderne noget andet. Arbejdskopien af Blade
Runner, som blev vist for studiechefer og udvalgte tilskuere, er forsynet
med en fortekst, som citerer definitionen på ordet replicant efter Webster’s American Dictionary. Citatet stammer,
står der, fra 2016-udgaven.
Dick selv var aldrig involveret. Han syntes ikke, at han fik nok at vide
om projektet, og han brød sig afgjort ikke om det manuskript – David Peoples
»forbedrede« Fanchers version, da Scott blev træt af diskutere detaljer – som Warner
Brothers endelig sendte ham til orientering.
Dick, som på dette tidspunkt hørte
stemmer og mente at have mærket Gud, døde i marts 1982, mens Scott endnu redigerede
filmen. Han nåede dog at se en promo reel
på 20 minutter og var både berørt og bevæget. Ikke over handlingen, men over Scotts
Los Angeles. Det lignede byen, han selv havde set.
DET er ikke svært at forstå, hvorfor Dick
var utilfreds med manuskriptet. Hverken Hampton Fancher, Michael Deeley eller Ridley
Scott syntes særlig godt om romanen. David Peoples har stadig ikke læst den. Han forholdt sig alene til Fanchers version.
Flere af Dicks centrale ideer blev kasseret med det samme. I romanen sørger
menneskene over den knuste økologi, og fordi levende dyr er så sjældne, er der
status i at eje en ged, en fugl, en hest, et får. Har man ikke råd til den ægte
vare, investerer man i en »elektrisk« kopi.
Do Androids Dream of Electric Sheep? begynder
hjemme hos Deckard den 3. januar 1992. Han skændes med sin kone, der kalder ham
»a murderer hired by the cops«, før han går op på bygningens tag for at fodre
sit kunstige får. Imens vælger hans hustru en ny sindstilstand på den automatiske
bevidsthedskifter og skruer op for sit tv, der sender morgenhygge med Buster
Friendly and His Friendly Friends. Deckard rejser ind i en handling, som kun
formelt ligner filmen de steder, hvor Deckard har kontakt med Rachael Rosen og
de øvrige androider.
FILMUDGAVEN antyder, at Deckard selv er
replikant. Heraf den legendariske drømmesekvens, som blev fjernet fra
arbejdskopien og mangler i den version af Blade
Runner, som fik premiere i 1982. Den blev genindsat i Director’s Cut-udgaven
fra 1992 og er nyindspillet til det digitale final cut.
Det er en ganske kort scene, bare et glimt. Deckard ser
en hvid enhjørning, der kommer løbende imod ham i en måneoplyst skov. Han
smiler svagt og kender sin drøm. Senere, da Deckard flygter med Rachael, har
kommissær Gaff (Edward James Olmos) efterladt en af sine kunstfærdige origamifigurer
i lejligheden. Gaff har været der, mens Rachael sov. For det første lod han
hende leve. For det andet kender han Deckards drøm.
NOGET sådant er aldrig på tale hos Dick, skønt tanken næppe har været
ham fremmed. Et bærende motiv hos Dick er, at virkeligheden er en designet
illusion, et bedrag, som nogen har konstrueret for at holde mennesket hen. Hans
helte har et sandhedens øjeblik, hvor de indser, at de har levet i en løgn.
Imidlertid
er et andet hovedtema - hvad er et menneske? hvad er et liv? - prioriteret i denne
roman. Deckards androidejagt er blot en spændingsmotor. Kernen er kopiernes
oprør og forholdet mellem Rachael og Deckard. Det fuldbyrdes også i bogen, før
hun dræber den levende ged på hans tag som hævn for drabene på sine fæller.
FANCHER strøg uden videre den irriterende dyrehistorie. Peoples skrev en
mere bogstavelig udgave, hvor åbningsscenen faktisk viste replikanternes arbejde
i kolonierne på Mars. Scott var mest interesseret i byen og Rachael. Hvad han
så for sig, var – fortæller han nu - »a futuristic urban film noir – very
Marlowesque and dark.«
En
pointe er så, at romanens dybere lag alligevel lever i filmen. Også hér sidder
en syntetisk ugle på Tyrells kontor, og klonet liv er noget, man køber for en
slik på gaden i det multietniske Los Angeles, hvor Deckard går omkring og
ligner en futurisk version af Philip Marlowe.
Far/søn-opgøret mellem Tyrell og
Roy Batty, der bogstaveligt presser livet ud af sin skaber, er ren romantisk
trods i ånden fra Frankenstein og
Mary Shelley. Rachael Rosen er begge steder gestaltet som svaret på en maskulin
ønskedrøm, men hun er hårdere, klogere og mindre sentimental i romanen, som
ikke har nogen positiv slutning.
DICK ville trods alt have elsket den
færdige Blade Runner. Til gengæld
blev han fornærmet, da Warner Books tilbød ham arbejdet at skrive en romanudgave
af filmmanuskriptet. Man var ikke interesseret i at genudgive Do Androids Dream som movie tie-in. Dick havde sindet og
hovedet fuldt af sine sidste, omsider åbenlyst religiøse skrifter, VALIS (1981), The Divine Invasion (1981) og The
Transmigration of Timothy Archer (1982), som på én gang tangerer det
geniale og det ulæselige. Han ville ikke have mere at gøre med filmen.
MED mange logistiske forhindringer blev Blade Runner endelig færdig. Man optog om natten, i regnlys og den
støvede røg, som var en signatur for Scott på den tid. Warner-studiets New
York-gade blev forvandlet til bogstavelig fremtid. Det var før, man havde CGI.
Meget er attrapper, malerier og modeller, men hver fysisk genstand eksisterer.
Ved
at fylde filmen med slidt stoflighed og ramponerede maskiner, skabte Scott en holdbar
fremtid. Bogen er skrevet i 1968 og
henlagt til 1992. Filmen er lavet i 1982 og foregår i 2019. Man kunne blive ved
at skyde disse tal. Det vil altid være den nærmeste fremtid. Det vil altid være
et virkeligt nu.
WARNER-cheferne syntes ikke om arbejdskopien. De havde svært ved at
orientere sig i den kompakte forhistorie og havde forbehold på publikums vegne.
Derfor kom fortællerstemmen tilbage. I Fanchers første version blev baggrunden
genfortalt og formidlet af Deckard. Nu skrev Peoples en voice over, som bevidst er baseret på den lakoniske tone og
blomstrende stil hos Raymond Chandler. Man satte også en ny slutning på.
Deckard og Rachael flyver væk i en spinner,
for at leve så længe de kan i vildnisset. Måske har Rachael ingen udløbsdato.
Måske kan fremtiden lykkes trods alt.
Det
var denne version, som fik premiere i 1982, også i de danske biografer. Man var
derfor i højere grad tilbøjelig til at se en pastiche, en futuristisk krimi med
tragiske og erotiske tiltag, men også med reminiscenser af humor. Det var
rigeligt. Mange havde Blade Runner på
listen med yndlingsfilm fra begyndelsen. Der er tusind gode grunde til, at den
– med eller uden voice-over – er en
af de 100 »evige« film, som det amerikanske filminstitut AFI har besluttet at
restaurere, frede og sikre for altid.
ALLIGEVEL var det en lille åbenbaring, da Warner i 1992 udsendte et Director’s Cut, som var baseret på den oprindelige
arbejdskopi. Uden fortæller stod historien meget renere, og Deckard fik lov at
have hemmeligheder. Drømmen om enhjørningen var tilbage, den positive slutning var
slettet. Scott var med til at redigere kopien og rettede visse tekniske fejl,
men det var ikke hans idé, at der skulle stå Director’s Cut på den fjerde version.
PÅ den måde opstod planen om at skabe en definitiv udgave. Blade Runner - The Final Cut blev vist første gang på filmfestivalen i Venedig den 1. september, 2007. I december samme år udkom et bokssæt
med alle fem versioner og en jungle af ekstramateriale, som man kan bruge uger på at gennemtrawle. Er første eller Final Cut så den originale udgave? Harrison Ford havde en god kommentar til Director's Cut-kopien: »They haven't put anything in, so it's still an exercise in design.« Måske er der slet ingen original. Måske er de alle versioner.
FILMEN er fuld af magiske øjeblikke.
Indflyvningsbillederne med de høje stikflammer. Neonreklamer og svirrende spinners. Myldrende, multietniske gader.
Fremtidsridderen Deckard. Replikanten Roy Batty, som dør i regnen, mens han taler
om ting, som nu vil gå tabt, fordi tiden kun findes i vor erindring:
»I've seen
things you people wouldn't believe. Attack ships on fire
off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tanhäüser
gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to
die.«
Drømmekvinden Rachael, furien Pris, amazonen Zhora, som flygter gennem natbyen
og bliver skudt i ryggen af Deckard. Hun dør på gaden i en sky af neon, glas og
sne.
FORDI der
ikke var råd til at filme kolonierne på Mars, er ideen om dem begribelig nok.
Fordi Dustin Hoffman blev ved med at kræve ændringer, fik han heldigvis ikke
rollen som Deckard. Sean Young har brugt sin triste karriere på at leve op til
drømmebilledet af Rachael. Selv tangentfænomenet Vangelis, som man ellers ofte
får rigeligt af, har skabt en billeddannende fremtidsmusik, der beriger og
understøtter hver scene.
Man undrer sig, da der er gået to timer. For denne film sætter sig ud over tiden. Blade Runner har altid åbnet flere rum, end den viser. The Final Cut gør den endelig færdig.
Man undrer sig, da der er gået to timer. For denne film sætter sig ud over tiden. Blade Runner har altid åbnet flere rum, end den viser. The Final Cut gør den endelig færdig.
Se også Philip K. Dick 1928-1982; Tårer i regnen: Blade Runner 2049 [Sequels nr. 3]; Steven Spielberg: Minority Report (2002) [Sci-Fi 100].
Blade Runner – The Final Cut. Instr.: Ridley Scott. Manus: Hampton Fancher og David Webb Peoples. Foto: Jordan Cronenweth. 112 min. UK-Hongkong-USA 1982/2007. Dansk premiere: 16.05.2008.
Foto: Warner Bros./ Sandrew Metronome Film/ Warner Brothers Home Entertainment/ SF Studios/ Cinematerial/ MovieStillsDB
Filmen streames på Blockbuster, Google Play, HBO Max, iTunes, Rakuten TV, SF Anytime, Viaplay Rent & Buy, YouTube Movies
Blade Runner - The Final Cut udkom på 4K Ultra HD Blu-ray i september 2017
Artiklen stod i Weekendavisen Kultur 16.05.2008
Artiklen stod i Weekendavisen Kultur 16.05.2008
Ingen kommentarer:
Send en kommentar