DET STORE BEDRAG
Af BO GREEN JENSEN
PRÆMISSEN for BlacKkKlansman
er grotesk og utroværdig. En sort mand bliver medlem af Ku Klux Klan og kommer
højt på strå i organisationen, der har gjort mere for racehad end de fleste. Man
ville afvise filmen som studentikos satire, hvis ikke historien også var sand.
I 1973
blev Ron Stallworth den første afro-amerikanske polibetjent i Colorado Springs.
Hans hudfarve var et aktiv, når politiet skulle orientere sig i det radikale
miljø. Da Kwame Ture – bedre kendt som Stokely Carmichael – fra De Sorte
Pantere kom til byen for at tale, blev Stallworth sendt ind med en skjult
mikrofon. Ved samme lejlighed mødte han kæresten Patrice, som arrangerede Tures
besøg.
At
infiltrere Black Panther Party var en bunden opgave. Det var derimod på eget
initiativ, at Stallworth tog kontakt til Ku Klux Klan, som søgte nye medlemmer.
Han ringede simpelt hen til nummeret, som var oplyst i annoncen. Da det blev tid til at
møde de lokale ekstremister, måtte en kollega med hvid hud træde ind. Det blev
kriminalbetjenten Flip Zimmerman, som var vant til at arbejde dybt undercover.
ZIMMERMAN havde aldrig tænkt over, at han var jødisk. Stallworth begyndte at spørge sig
selv, om han arbejdede for fjenden. Sammen steg de i graderne og var med til
yde politibeskyttelse, da klanlederen David Duke besøgte sine tropper i
Colorado. Hele det vilde forløb er beskrevet i bogen Black Klansman: Race, Hate, and the Undercover Investigation of a
Lifetime, som Ron Stallworth fik udgivet i 2014.
For filmskaberen
Spike Lee bliver Stallworths beretning en anledning til at mobilisere alle de
sædvanlige temaer og motiver. Her er omsider en sag, der kan holde og bære det
hele.
Saglig
kulturanalyse og radikal systemkritik går hånd i hånd med humor, spænding,
romantik og filmkunstens øvrige billige tricks. Resultatet er Lees mest
effektive – skønt ikke nødvendigvis »bedste« – film siden Summer of Sam (1999), der brugte en seriemordersag fra 70ernes New
York med samme politiserende flair.
SPIKE Lee havde tidligt i karrieren et populært
øjeblik, hvor han og kulturen ville det samme. Film som She’s Gotta Have It (1986), Do
the Right Thing (1989) og Jungle
Fever (1991) blev globale og spontane hits i en tid, som ikke var mindre
racistisk, men dyrkede hiphop og rap.
Storfilmen
om Malcolm X (1992) blev Lees sidste mainstreamsucces.
Han gentog sig selv i svagere genrefilm som Crooklyn
(1994), Clockers (1995) og Girl 6 (1996), men blev upåagtet
mere politisk i dramaer som Get on the
Bus (1996), der bare ikke nåede et stort publikum.
Lee er
sjældent en subtil instruktør – og han bliver ofte misforstået, når han prøver
at tale stilfærdigt. The 25th Hour (2002)
var en af de mest eftertænksomme film om 9/11, men den blev knap nok
registreret, måske fordi Lee brugte hvide protagonister.
Der har
været kompetent melodrama som Miracle at
St. Anna (2008) og neutrale spændingsstykker som Inside Man (2006) og Oldboy
(2013), en genindspilning af Park Chan-wooks koreanske hyper-noir, men Lees hovedspor har i årtier
været balstyrig satire, der skød langt over målet.
Det
begynder i 2000 med Bamboozled og fortsætter
stadig mere outreret i Red Hook Summer
(2012), Da Sweet Blood of Jesus
(2014) og musicalen Chi-Raq (2015),
hvor sort og hvid synger katolsk gospel sammen. John Cusack er den syngende
præst i Chicago.*
I samme
periode er Lee en stadig skarpere dokumentarist. When the Levees Broke (2006) er den definitive skildring af
Hurricane Katrina. Four Acres and a Mule, Lees eget produktionsselskab, har
lanceret en strøm af tv-projekter, der går imod den hvide hovedstrøm.
DET er, som det hedder, en anden historie. Jeg nævner
disse ting af flere grunde. For det første for at pege på en usædvanlig comebackfilm.
For det andet for ikke at røbe for meget af handlingen i BlacKkKlansman. Den begynder i bredt komisk leje, men bliver siden både
spændende og intens.
John David Washington – som er søn af Denzel Washington – spiller Stallworth med åben,
imødekommende mine. Adam Driver er meget velanbragt som hans jødiske partner.
Laura Harrier drejer, sikkert med vilje, portrættet af Patrice Dumas i retning
ad Angela Davis.
For Lee
benytter lejligheden til atter at udstille det store bedrag, som han (ikke uden
rette) mener, at Hollywoods take på
historien har været. 1973 er året, hvor blaxploitation
var i zenit. Filmen har sin kringlede titel i ånden fra Sweet Sweetback’s Baadasssss Song (1971). Ron og Patrice klæder sig
som karakterer fra Shaft (1971) og Cleopatra Jones (1973).
TOPHER Grace leverer en glat David Duke, der er ond og banal i Hannah Arendt’sk
forstand. Koryfæerne Alec Baldwin og Harry Belafonte udlægger filmhistorien fra
diametrale positioner. Baldwin er racisten, som maner til mobilisering, mens En nations fødsel (1915) kører i
baggrunden. Ku Klux Klan blev gjort til helte i D.W. Griffiths nationalepos.
Det samme skete i Borte med blæsten (1939).
Belafonte spiller en filmprofessor, der taler om racismen i det definitive borgerkrigsmelodrama.
BlacKkKlansman modtog Juryens Grand Prix på Cannes Festivalen i 2018. Til gallapremieren kom Spike Lee med de
knojern, som Radio Raheem bruger i Do the
Right Thing. På det ene står der LOVE, på det andet står der HATE.
Lee har
symbolikken fra Charles Laughtons The Night of The Hunter (1955, da. Kludedukken), men han siger, at alle hans film har handlet om dét. Ikke om klasse og
etniske rødder. Bare om denne grundlæggende kamp.
Til slut
viser Lee friske billeder fra 2017-optøjerne i Charlottesville, Virginia. Det
er selvsagt med flossede ender, at disse umage størrelser samles i filmen. Men BlacKkKlansman svæver og flyver reelt.
Alle Spike Lees kvaliteter får stemme. Det er effektiv propaganda. Og virkelig
en film, som kulturen fortjener.
*) Berlinale 2016: »Dag 5. Spike Lee er i Berlin med Chi-Raq. Det er afro-amerikanernes navn for South Side Chicago, som har national rekord i bandekrig og skuddrab. Fra 2001 til 2015 døde 8000 amerikanere i Chicago. Det er flere end i krigene i Irak og Afghanistan. Nogle ofre var små skolebørn.
Lees eget våben er grovkornet humor. Han tager en oldgræsk komedie – Aristofanes' Lysistrate, som har stået model til mange moderniseringer – og smelter den om i en blanding af eventyr, farce og musical. Alle kneb gælder. Filmen er en øvelse i praktisk og besværgende magi.
Præmissen i Lysistrate er, at Spartas kvinder nægter mændene sex, hvis ikke de afblæser krigen mod Troja. Det virkede i Hellas. Det virker naturligvis også (på film) i Chicago. Chi-Raq er for resten finansieret af Amazon Studios.
Dialogen bliver fremsagt i rimede linjer, der rappes i ånden fra lydsporets sange. Samuel L. Jackson er Dolmedes, den lapsede fortæller. Teyonah Parris og Nick Cannon er parret i midten af sexkrigen, der breder sig til hele verden i fingerede nyhedsklip. Også københavnske kvinder er på gaden for at råbe: Ingen Fred, Ingen Fisse!! Det er Angela Bassett, der giver Lysistrate ideen.
Som kvarterets radikale præst holder John Cusack en prædiken, der kommer direkte fra instruktøren. Det er som at høre Malcolm X, Martin Luther King, James Baldwin og Michael Moore på én gang. Der er skarp analyse og ren populisme, men især suveræn retorik. Cusack er fænomenal, når han får den rigtige rolle. Se bare hans Brian Wilson i Love & Mercy.
Filmen er skiftevis frusterende løs og klart inspireret. Jeg tænkte flere gange på Girl 6 fra 1996, hvor det regnede med telefoner til slut, og den samme slags eventyr var i spil. Lee kan en masse filmting, men har svært ved at holde sig til sagen. Her sender han en pinlig hilsen til Dr. Strangelove og lader Jackson runde af med en tale, der kopierer den store slutning i Patton.«
Andre tekster i temaet Black Lives Matter: I Am Not Your Negro: James Baldwin 1924-1987; Barry Jenkins: Moonlight (2016); If Beale Street Could Talk (2018); Oprørslederen Nat Turner 1800-1831; Selma (2014): En film om Martin Luther King; Kathryn Bigelow: Detroit (2017); Quentin Tarantino: Django Unchained (2012) [Westerns 100]; Ryan Coogler: Fruitvale Station (2013); Solomon Northup: 12 Years a Slave (1853/2013); Theodore Melfi: Hidden Figures (2016); Steve McQueen: Small Axe (2020); Jeff Nichols: Loving (2016); Amma Asante: A United Kingdom (2016); Judas and the Black Messiah (2021) [Oscars 2021]; Ma Rainey's Black Bottom (2020) [Oscars 2021]; One Night in Miami (2020) [Oscars 2021]; Spike Lee: Da 5 Bloods (2020) [Oscars 2021]; The United States vs. Billie Holiday (2021); Denzel Washington: Fences (2016); Bush + Renz: Antebellum (2020).
BlacKkKlansman. Instr.: Spike Lee. Manus: Charlie Watchel & David Rabinowitz; Kevin Wilmott & Spike Lee. Foto: Chayse Irvin. 135 min. USA 2018. Dansk premiere: 20.09.2018
Fotos: Four Acres and a Mule/ David Lee/ Focus Features/ UIP/ FilmAffinity
Filmen streames på Apple TV, Blockbuster, Rakuten TV, SF Anytime, Viaplay Store, YouTube Film
4K UHD + 2K Blu-ray fra Universal Studios 24.12.2018
Anmeldelsen trykt i Weekendavisen Kultur 21.09.2018 [Noten om Chi-Raq er en opdatering til Mikrozinets Facebook-side 16.02.2016]
Ingen kommentarer:
Send en kommentar