Translate

lørdag den 6. juni 2020

Ryan Coogler: Fruitvale Station (2013) [Black Lives Matter 8]


ET FORUDSIGELIGT DØDSFALD
Rygmarvsracismen i Guds eget land

Af BO GREEN JENSEN


OSCAR Grant III blev dræbt den 1. januar 2009 på Fruitvale Station i Bay Area, Californien. Den 22-årige mand var på vej hjem fra nytårsfestlighederne i San Francisco med sin kæreste og nogle venner. Der var en hjertelig trængsel i toget, indtil Oscar blev genkendt af fjender, han havde fået under et fængselsophold. Det kom til klammerier, og politiet standsede toget ved stationen i Fruitvale.
   Betjentene slog og truede Oscar og to andre unge mænd. De gav dem håndjern på og optrådte i det hele taget med overdreven brutalitet. Der var kameraer på stationen, og flere passagerer filmede episoden med deres smartphones. Alligevel var det svært at se, hvad der egentlig skete, da en af betjentene affyrede sin pistol. Oscar døde på hospitalet, mens hans familie sad udenfor.


OSCAR var sort og havde en belastet fortid med flere kriminelle forhold. Han havde også en kæreste, en 4-årig datter og en erklæret hensigt om at begynde forfra i det nye år. Betjenten, som skød Oscar Grant, blev sigtet og dømt for uagtsomt manddrab. Der blev ført tjenestemandssager mod de øvrige politifolk.
   Systemet gjorde meget for at kortlægge forløbet. Man ville ikke risikere en gentagelse af de uroligheder, som opstod i Los Angeles i 1992, da fire betjente slog løs på den mere eller mindre sagesløse (ligeledes sorte) Rodney King og blev frikendt efter en skueproces. Politiet erkendte sine fejl i forbindelse med drabet på Oscar Grant. Men havde betjentene reageret så stærkt, hvis drengene i toget var hvide?



RYAN Cooglers Fruitvale Station skildrer det sidste døgn i Oscars liv som prologen til et forudsigeligt dødsfald. Den begynder på stationen, hvor de unge mænd har fået håndjern på og sidder med ryggen mod muren, mens den aggressive Caruso (Kevin Durand) råber ad Oscar. Den nervøse Ingram (Chad Michael Murray) affyrer skuddet.* Så klipper Coogler til et soveværelse, hvor Oscar og Sophina (Melonie Diaz) ligger i sengen og småskændes, indtil datteren Tatiana kommer ind.
   Oscars dag går med at aflevere Tatiana, køre Sophina på arbejde, gruble over sin gæld, tigge om at få sit arbejde i supermarkedet tilbage. Han charmerer en ung (hvid) kvinde ved at ringe til sin bedstemor, da pigen vil forsøge sig med friturestegt fisk. Senere er samme kvinde med toget, som standser ved Fruitvale. Oscar ringer til sin mor, som har fødselsdag. Han kasserer sit lager af marihuana. Han ser ud over San Francisco Bay og husker en episode i fængslet. Han vil bare ikke alt dét igen.



COOGLER registrerer Oscars gerninger med stor effekt. For det første ved man, hvad der vil ske. For det andet er Michael B. Jordan en karismatisk skuespiller. Filmen fik Jury Grand Prix og Publikumsprisen i Sundance. Der var dog kritikere, som beskyldte den for at være ensidig og sentimental i sin fremstilling af den martrede pusher.
   I hvert fald er historien fuld af tragisk ironi. Det er Sophina, som ellers ser skævt til Oscars rygevaner, der vil til byen og feste igennem. Det er Oscars mor, som overtaler dem til at tage toget, så de ikke kommer i problemer med politiet. Publikum ser Oscar hælde sit lager i vandet, ser ham klovne for Tatiana, ser slutbillederne af den rigtige familie, der står ved Fruitvale Station og kræver »Justice for Oscar Grant«.



MAN kan følge begge slags kritik. Jeg så en dramadokumentarisk rekonstruktion, som især var god til at skildre Oscars løse tid om formiddagen og fange de subtile nuancer i filmens møder mellem sort og hvid. Der var ingen uforglemmelig filmkunst, men nok en implicit anklage, der må veje tungt i hjemlandet. Oscar kunne være en dansk dreng »af anden etnisk herkomst«, som døde på Nørreport Station. Heldigvis deler vi ikke amerikanernes sindssyge våbenkultur.
   Fruitvale Station hører til familien af film, der blev produceret i og omkring 150-året for Emancipationserklæringen, som Abraham Lincoln underskrev den 1. januar 1863: Tate Taylors The Help, Lee Daniels’ The Butler, Steven Spielbergs Lincoln, Steve McQueens 12 Years a Slave, Tarantinos Django Unchained. De enkelte film har fortrin og fejl, men udgør samlet en sekvens af væsentlig betydning.
   Skuespilleren Forest Whitaker, som spillede titelrollen i The Butler, har brugt en del af sit honorar til at finansiere produktionen af Fruitvale Station. Ryan Coogler har Oscar Grants alder og kender selv Fruitvale-kvarteret. Drabet råber til himlen. Det gør ikke automatisk en skildring af rygmarvsracismen til kæmpestor kunst.

*) En række navne og omstændigheder er ændret i filmen, af dramatiske såvel som juridiske hensyn. Officer Caruso, Kevin Durands karakter, hed i virkeligheden Anthony Pirone, og Officer Ingrams rigtige navn var Johannes Mehserle. Mehserle blev idømt to års fængsel for uagtsamt manddrab og løsladt efter 11 måneders afsoning. Forskellige familiemedlemmer tabte en række søgsmål, men Bay Area Rapid Transit - som driver Fruitvale BART Station - indgik et forlig med Oscar Grants mor og datter, som fik udbetalt 2,8 mio. dollars. Systemet vedgik sine fejl og undskyldte officielt for forløbet. Det bliver Oscar Grant ikke levende af.



Fruitvale Station. Instr. og manus: Ryan Coogler. Foto: Rachel Morrison. 85 min. USA 2013. Dansk premiere: 02.01.2014


Fotos: TWC/ Miracle Film Distribution/ FilmAffinity
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 03.01.2014

Ingen kommentarer:

Send en kommentar