HUSK DETTE HUS
Af BO GREEN
JENSEN
FORFATTEREN James Baldwin var en af de centrale stemmer i 1950ernes og 60ernes
amerikanske borgerrettighedskamp. Han blev nævnt sammen med Richard Wright (Native Son) og Ralph Ellison (Invisible Man), når man talte om »den
sorte roman«. Hans taler blev trykt i de antologier, som bragte retoriske
highlights fra Abraham Lincoln til Martin Luther King.
Baldwin var en frygtsom mand, der lærte sig
at blive tapper. Han rejste til Frankrig i 1948 for at slippe for at blive set
ned på. Det var også en måde at dukke sig på, og da aktivismen accelererede
hjemme, tog Baldwin imod en invitation til at skrive to personlige reportager.
»My Dungeon Shook«, et åbent brev til
forfatterens 14-årige nevø, stod i tidsskriftet The Progressive, og magasinet The
New Yorker trykte »Down at the Cross« under titlen »Letter from a Region of My
Mind«.
DE skelsættende essays blev samlet i bogen The
Fire Next Time. Den kunne bruges over hele verden. Det var den, som man
læste i 70ernes danske gymnasier, når racismen i USA skulle behandles. I
hjemlandet blev den set som et kampskrift. Næste gang kommer ilden i stedet for
regnen, hvis I/vi ikke ændrer kurs.
I noveller, romaner og digte var Baldwin en
mere afdæmpet stemme, som insisterede på nuancer. Da han rejste tilbage til
Frankrig i 1970, var det i desillusion over udviklingen. Sikkert også af
træthed og frygt for sit liv – som erklæret homoseksuel var Baldwin en særlig
udsat forfatter.
Han skrev sig samtidig ud af samfundsdebatten
og blev i stigende grad grad betragtet som en irrelevant Onkel Tom. Baldwin
døde i sit hus i Saint-Paul-de-Vence, hvor han i øvrigt var nabo og ven med
Nina Simone, en anden kvæstet legende fra de fortumlede kampår.
I DE sidste ti
år har forfatterskabet været genstand for en større genopdagelse. Især yngre amerikanere
ser med nye øjne på Baldwins budskab, som siger mere til dagens Black Lives
Matter-debat end retorikken hos de politiske hardliners.
Baldwin kendte krigens soldater personligt.
I 1979 præsenterede han sin agent for ideen til en bog om sine venskaber med aktivisten
Medgar Evers (myrdet i 1963), Malcolm X (myrdet i 1965) og Martin Luther King (myrdet
i 1968). Der var mindre flatterende ord om Robert Kennedy (myrdet i 1968), som
Baldwin også kendte personligt.
Bogen skulle hedde Remember This House, men den blev aldrig skrevet færdig. Derfor har filmskaberen
Raoul Peck taget en synopsis på 40 sider og brugt dem som afsæt for dokumentaren
I Am Not Your Negro.
Det handler i princippet om de store døde
venner og historiens betydning for Black Lives Matter-bevægelsen nu. Men først
og fremmest er filmen et elektrisk portræt og en eftertrykkelig rehabilitering
af den forsvundne frontkæmper.
Baldwin selv var aldrig i tvivl om
historiens betydning. Igen og igen slog han fast, at »historien om negeren i Amerika
er historien om Amerika«, og han
kunne med stadig større klarhed se, at »alle de vestlige samfund er blevet
fanget i løgnen om deres egen humanisme. Det betyder, at deres historie ikke
har nogen moralsk gyldighed.«
Det er i dette tomrum, at han begynder på en
ny version.
FORREST i filmen
sidder nogle ikoniske tv-klip fra Baldwins mest aktive periode. De gnidrede
billeder er klippet sammen med hyperklare optagelser af politiets overgreb på
den sorte befolkning i dagens USA. Peck lader dem ledsage af Buddy Guys »Damn
Right I’ve Got the Blues« og endnu mere effektivt af elegien »The Ballad of
Birmingham«, som bliver sunget af studerende fra Tennessee State University.
Det er typisk for filmens strategi og
metode. Alt materialet ligger på YouTube, hvor tilskueren selv kan udrede
kontekst, og samtlige ord i den sprøde voice-over, som skuespilleren Samuel L.
Jackson har indtalt, stammer fra Baldwins egne skrifter. Nogle er fra Remember This House. Langt flere stammer
fra The Fire Next Time.
I 1963 har Dr. Kenneth Clark (ikke den
britiske kunsthistoriker, men den amerikanske psykolog) interviewet Malcolm X,
Martin Luther King og James Baldwin til et debatprogram om, hvad »vi« stiller
op i den anspændte situation efter mordene i Birmingham, Alabama.
Baldwin er tydeligvis inviteret som en
repræsentant for den æstetiske position mellem Kings kristne ikke-volds pacifisme
og Malcolms militante aktivisme. Selv blandt brødre er han stemplet som »den
kultiverede neger«, der kritiserer ansvarligt og taler forsoning på sigt.
Senere samme år sidder han i en høflig rundbordssamtale
med Harry Belafonte, Marlon Brando, Charlton Heston, Joseph Mankiewicz og
Sidney Poitier, som alle har deltaget i marchen mod Washington.
Fem år efter er han gæst hos
talkshowlegenden Dick Cavett i en mere sofiskeret samtale om »the Negro
problem«. Her tager Baldwin virkelig bladet fra munden og taler om sin
personlige vrede, lede og frygt, da en anden gæst beder ham slå koldt vand i
blodet.
BALDWIN siger
hver gang de samme ting om moralsk apati og historisk fordrejning. Han er især
god til at forklare den hvide racismes voldsfantasier om slavernes hævn. Med
årene aftager håbet for en forsoning, som i de ældste klip afsikrer vreden. I
stedet er der kommet en ny, melankolsk stoicisme.
Raoul Pecks film er et vitalt stykke
identitetspolitik i sin egen harmdirrende ret. Den haitianske instruktør har
aldrig promoveret en letkøbt humanisme. Han instruerede både en dokumentar (1990)
og en spillefilm (2000) om de belgiske interesser i mordet på den congolesiske leder
Patrice Lumumba.
Peck skildrede
Rwanda ti år efter folkemordet i Sometimes
in April (2005). Dokumentaren Assistance
mortelle (2013), om Haiti to år efter jordskælvet i 2011, var især en konstatering
af, hvor lidt der sker, når »Cirkus Clinton« kommer til byen og hijacker
nødhjælpsarbejdet.
På Berlinalen 2017 kunne man se både I Am Not Your Negro og Pecks spillefilm om Den unge Karl Marx. I Am
Not Your Negro giver Baldwins eksempel ny relevans. Filmen er stilfuld og
skarp og intens, og den taler med mere autoritet end de fleste dogmatiske
flammeskrifter. Den taler ikke om forsigtig forsoning. For midt i er mennesket
Baldwin, og drømmeren er blevet træt af at tilgive.
Næste gang er det ilden, der kommer.
I Am Not Your Negro. Instr. og manus: Raoul Peck. 93 min. Frankrig-Belgien-Schweiz-USA 2016. Dansk premiere: 28.09.2017
I Am Not Your Negro. A Major Motion Picture Directed by Raoul Peck from Texts by James Baldwin. Compilation and Introduction by Raoul Peck. Introduction by Alexandra Strauss. 144 s. Vintage Books/ Penguin Classics, 2017
I Am Not Your Negro. A Major Motion Picture Directed by Raoul Peck from Texts by James Baldwin. Compilation and Introduction by Raoul Peck. Introduction by Alexandra Strauss. 144 s. Vintage Books/ Penguin Classics, 2017
Foto: Øst for Paradis
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 29.09.2017
Ingen kommentarer:
Send en kommentar