FORVANDLINGENS TID
Af BO GREEN JENSEN
FOR så vidt står det hele i første afsnit af Charles
Dickens’ To byer (1859): »Det var den bedste tid, det var den værste
tid, det var visdommens æra, det var tåbelighedens æra, det var troens epoke,
det var vantroens epoke, det var lysets år, det var mørkets år, det var håbets
vår, det var fortvivlelsens vinter, vi havde alt foran os, vi havde intet foran
os, vi var alle direkte på vej til Himlen, vi bevægede os alle direkte den
modsatte vej.«
I den kollektive
erindring er 60ernes slutning gledet i ét, en blomstrende magisk
forvandlingstid, hvor historien begyndte for alvor. 1967 var Sergeant Pepper,
San Francisco og »kærlighedens sommer«. 1968 var Hair, hippietid og den
ny feminisme. I 1969 landede Apollo 11 i Stilhedens Hav, og 400.000 mennesker
samledes om musikken i Woodstock. Vist kunne man høre krigen i Vietnam, men var
det egentlig ikke en strålende tid, som pegede frem mod vor egen?
Faktisk var 1968 et
af de voldsomste år i nyere amerikansk historie. I Vietnam tabte man
Tet-offensiven. Martin Luther King blev dræbt i Memphis den 11. april. Robert
Kennedy blev skudt i Los Angeles den 5. juni og døde dagen efter på Good
Samaritan Hospital. Sorte demonstranter blev nedkæmpet i South Carolina.
Amerikanske soldater gik amok i Vietnam og udslettede landsbyen My Lai. I april
var der blodige demonstrationer, som kun er trængt i baggrunden, fordi franske
studerende henne i maj revolterede så spektakulært i Paris.
I radikale kredse overvejede man muligheden
for en amerikansk revolution. De mest ekstreme kræfter gik under jorden og
kaldte sig en modstandsbevægelse, men flertallet veg tilbage efter de
borgerkrigsagtige konfrontationer ved det demokratiske partikonvent i Chicago.
Det var i august, samme måned som sovjetiske tropper besatte Prag og standsede
fløjlsrevolutionen, mens Frankrig blev verdens femte atommagt.
Ganske som nu var
der dage, hvor man nødigt tændte for nyhederne. I den sidste ende blev Hubert
Humphrey demokraternes bud på en blød præsident, og hvis et historisk vindue
havde åbnet sig i marts, da Robert Kennedy bekendtgjorde sit kandidatur, blev
det lukket igen i november, da nationen valgte Richard Nixon som leder. Seks år
senere, efter Ohio State og Watergate, da de sidste helikoptere lettede fra den
amerikanske ambassade i Saigon, var man begyndt at se tilbage på 1968 som en
uskyldig tid.
Sådan er det også
med gæsterne og de ansatte på Ambassador Hotel i Los Angeles, dét med den
legendariske natklub »The Cocoanut Grove«. Filmen følger dem over et døgn,
nærmere bestemt den 4. juni, hvor man gør klar til ved midnat at holde
receptionen, som fejrer Robert Kennedys sejr i det californiske primærvalg. Det
er stort, men alligevel ikke så stort. Netop dette hotel har lagt rum til så
meget og set dem alle komme og gå.
Den pensionerede
dørmand (Anthony Hopkins) kommer hver dag og sidder i foyeren sammen med sin
gamle kollega (Harry Belafonte). De spiller skak og fortæller hinanden
historier, som begge kender til hudløshed. I hotellets skønhedssalon bliver en
alkoholiseret sangerinde (Demi Moore), der er begyndt at føle kulden i kroppen,
gjort smuk før aftenens optræden. Imens går hendes mand (Estevez selv) tur med
hunden og føler sig rig og tilovers.
I salonen sidder
endvidere pigen (Lindsay Lohan), som næste dag skal giftes med en skolekammerat
(Elijah Wood), så denne ikke sendes til Vietnam. En tjekkisk jornalist
(Svetlana Metkina) bestormer Kennedys kampagneleder for at få et interview med
kandidaten. Hun fortæller ham om Dubcek, der samme forår har trodset Moskva.
Banale ordvekslinger eksponerer historien. Andre kunne finde sted til enhver
tid. For eksempel er en forretningsmand (instruktørens far, Martin Sheen)
blevet kærlig efter en depression. Det skal hans hustru (Helen Hunt) vænne sig
til at håndtere.
ALLE er de
døgnvæsener, som simrer i dråben af harpiks, der med tiden vil størkne og blive
til rav. På afstand ser man dem som noget særligt, men i øjeblikket er de der
bare. Dagen går med stort og småt, mens receptionen rykker nærmere. Ved midnat
ses både præsidentkandidaten (Dave Fraunces) og drabsmanden (David Kobsantzev)
i strømmen af gæster, som fylder den store balsal. Også hovedparten af de
nævnte mennesker fra hotellet er til stede, og i filmens sidste minutter bliver
det klart, at de ikke er udvalgt tilfældigt.
På en måde er
filmen et udførligt set-up, der bygger op til scenen, hvor skuddene
falder i hotellets køkken. Bobby interesserer sig ikke for de
konspirationsteorier, som også dette attentat er omgærdet af. Filmen er knapt
nok interesseret i Kennedy, som Estevez næsten altid klipper væk fra eller
filmer fra siden, så man primært fornemmer et nærvær. Det vigtige er at isolere
og fastholde øjeblikket, da drømmen om Amerika døde.
MAN kan diskutere, om det lykkes, men ambitionen gør Bobby
til noget særligt. Estevez skrev manuskriptet i 2001, før angrebet på World
Trade Center, men efter George W. Bushs knebne valgsejr over Al Gore. Den
amerikanske venstrefløj havde støttet Gore og promoveret ham så aktivt, som man
i sin tid sluttede op om Robert Kennedy. Man kan ikke påstå, at filmen
underspiller den historiske parallel. Bobby kan i vid udstrækning ses
som en amerikansk elegi over det svigtede demokratiske løfte.
Robert Kennedy
havde sikkert gjort en forskel. Han ville ud af Vietnam. Han ville give det
sorte Amerika oprejsning for mordet på King. Han ville forhandle med
Sovjetunionen og lægge lovgivningen i føderale hænder. Den 42-årige
præsidentkandidat var det reaktionære Amerikas mareridt. Teorierne om en
bestilt likvidering, som til overflod er fremført i forbindelse med mordet på hans mere pragmatiske storebror, giver mening i relation til RFK. Estevez kunne
derfor have drejet en pendant til Oliver Stones JFK (1991), som har de
samme sædeskildrende kvaliteter, men sætter dem over styr ved at være så monoman
i sin bestræbelse på at »opklare« Kennedy-mordet.
Det har Estevez
heldigvis ikke gjort. Han har dog heller ikke udvundet essensen af USA i 1968,
som det nok har været hensigten. Der er mere autentisk tidsånd i mainstreamfilm
som Robert Zemeckis’ Forrest Gump (1994) og førnævnte Stones Born on
the Fourth of July (1989). Estevez har lavet en stjerneparade med politisk
korrekt undertekst, en film der føles mere som en langstrakt episode af den
sympatiske serie American Dreams (2002-2005).*
SOM myldrebillede
af et sted fungerer filmen upåklageligt. Estevez har utvivlsomt set Robert
Altmans ensemblefilm med fornøjelse. Bobby har samme sædeskildrende
ambition, og ligesom Altman jonglerer han med et hold spillere, der får
helstøbte mennesker ud af en skitse. Altman havde dog ikke bøjet sit budskab i
neon. Der er meget Nashville (1975) over Bobby, men Altman ville
følge en tilfældig dag i 1968 og kalde filmen for Ambassador.
Der er mere soap
end zeitgeist i Bobby. Vist engagerer man sig i gruppebilledet,
men det lykkes ikke at skabe en overbevisende forbindelse mellem de skildrede
liv, 1968 i Amerika og mordet på Robert Kennedy.
Via dørmanden John
Casey peger Estevez selv på Grand Hotel
(1932) som en inspirationskilde. Edmund Gouldings tidlige tonefilmsklassiker,
der primært huskes for Greta Garbos skyld, har sit udspring i Vicki Baums roman
Menschen im Hotel (1929), som Max Reinhardt i 1930 forvandlede til en
teaterforestilling. Her balancerer social sædeskildring og højt melodrama, og
filmen er et ursted i genren, hvor mennesker mødes og skilles i et tidsvindue
på en berømt lokalitet. Airport, Earthquake, Poseidon, Titanic. Desværre
minder Bobby mere om de film end om Nashville, Short Cuts
og Gosford Park.
ESTEVEZ bruger ikke mindst musikken til at skabe en
fornemmelse af tid og sted. Typisk er der dog tale om de sædvanlige hits fra
den store jukebox med »golden oldies«, sange som bruges i flæng, når som helst
nogen vil signalere 60erne, Vietnam-modstand og flower power: Donovans
»Hurdy Gurdy Man«, »California Dreamin’« med The Mamas & the Papas osv.
Den intelligente
undtagelse findes i scenen, hvor to unge mænd (Brian Geraghty og Shia LeBoeuf)
fra Kennedy-kampagnen køber græs hos en pusher (Ashton Kutcher). Denne
introducerer dem til LSD, og Estevez skaber en fornem sekvens, hvor de tre mænd
tripper i lejligheden. Et tv ofres til neonguden, og døren i stuen åbner
direkte ud til krigen i Vietnam. Scenen fungerer netop, fordi den ikke
anvender Jefferson Airplanes »White Rabbit« som akkompagnement.
I stedet bruger
Estevez sangen »Initials« fra Hair. Gerome Ragni og James Rados
tidehvervsmusical havde premiere på Biltmore Theatre i New York den 29. april
1968 og var virkelig alle vegne i tidens mediestrøm. Før den blev kitsch, var
den vildt progressiv og bar ved sin første opsætning undertitlen »The American
Tribal Love-Rock Musical«. Det var sådan en sang, der kunne spille i hovedet på
to pæne drenge, som flirtede med at tage syre i sommeren 1968.
DA Kennedy kort
efter midnat begynder på sit livs sidste tale, skruer Estevez ned for reallyden
og lader Paul Simons »The Sound of Silence« fylde soundtracket ud. To sæder fra
mig griber en kollega fat i sin blok. Vedkommende noterer formentlig, at Bobby
på tidstypisk vis er så bange for at kede, støde og være politisk, at vi kun må
høre en bid af Kennedys tale:
»Hvad jeg mener må
være ganske klart er, at vi kan arbejde sammen, når det kommer til stykket. Og
uanset det som er sket med Amerika i de seneste tre år – splittelsen, volden,
skuffelsen med hensyn til vort samfund ... hvad enten det gælder kløften mellem
sorte og hvide, mellem de fattige og de mere velstillede, mellem aldersgrupper
eller om krigen i Vietnam – kan vi begynde at arbejde sammen igen. Vi er et
stort land, et uselvisk land og et barmhjertigt land. Og jeg har til hensigt at
gøre dét til fundamentet for mit kandidatur...«
Imidlertid har man
næppe tænkt tanken, før talen alligevel følger. Blot har Estevez for effektens
skyld gemt den til billederne af de panikslagne, blodtilstænkede gæster i
Ambassadors køkken og balsal. Det er et af flere eksempler på, hvordan filmen
ofte gør sig for mange tanker og bærer præg af at være skrevet igennem så mange
gange, at man formelig hører hvert komma. Det havde virket stærkere, hvis
Sirhan Sirhan bare tog sigte og skød, men Estevez er opsat på at forkynde.
DET giver sjældent mening at skrive om filmen, som kunne have været. Alligevel må det siges, at en stor chance tabes på gulvet under titelsekvensen til slut. Estevez ledsager den med »Never Gonna Break My Faith«, en besværgende blanding af gospel og hiphop, fremført af Aretha Franklin og Mary J. Blige. Imens ser man autentiske fotos fra bisættelsen.
Estevez var selv
syv år i 1968. Netop dén forskudte vinkel på tiden, som hele filmen på godt og
ondt bærer præg af, er fastholdt i Mary Chapin Carpenters coming-of-age-sang
»Stones in the Road«. Efter Kennedys død blev hans kiste kørt med særtog
tilbage til østkysten. For Carpenter er dét madeleinekagen: »When I was ten my
father held me/ On his shoulders above the crowd/ To see a train draped in
mourning/ Pass slowly through our town/ His widow kneeled with all their
children/ At the sacred burial ground/ And the tv glowed that long hot summer/
With all the cities burning down.«
Der er betydeligt
mere af tidens farve og børnenes sjæl i den sang, end i den banale bannerhymne,
som Bryan Adams har skrevet til Franklin og Blige. Omvendt skal der ikke herske
tvivl om, at Bobby er en intelligent mainstreamfilm om politiske løfter
og skuffet forventning. En sjælden film, der taler til tiden om tiden og kommer
fra Hollywoods progressive kvarter.
*) Teksten er skrevet i 2006, og jeg havde glemt Americans Dreams, som i Danmark blev sendt på TV2. Jonathan Prince skabte serien, som følger medlemmerne af familien Pryor, en (hvid) katolsk middelklassefamilie i Philadelphia, Pennsylvania, fra 1963 til 1966. Der er tre sæsoner og 61 episoder à 60 minutter. Serien er fuld af tidens musik og gør meget ud af at citere og rekonstruere musikprogrammet American Bandstand (1952-1989), som Dick Clark producerede og var vært på i mere end 30 år.
Dick Clark (1929-2012) producerede American Dreams i samarbejde med NBC Productions. Familiens teenagedatter, Meg Pryor (Brittany Snow), bliver fast danser på American Bandstand, der brugte ungdom i studiet på samme måde som britiske Top of the Pops og danske musikprogrammer.
Jack Pryor (Tom Verica) driver en radioforretning, så tidens tv indgår naturligt i serien. Tonen er eftertænksom, de forskellige karakterer og spor i historien afspejler tidens sociale og kulturelle forandringer. Helen Pryor (Gail O'Grady) læser Mary McCarthys The Group og siger fra over for barn nummer fem. Pilotepisoden kulminerer i nyheden om drabet på JFK.
American Bandstand præsenterede både hvid pop som The Beach Boys og afro-amerikanske R&B-kunstnere som Martha Reeves and the Vandellas ("Dancing in the Street"). Borgerrettighedsbevægelsen, spirende feminisme, modstanden mod krigen i Vietnam, alle de store temaer fra 60erne bliver behandlet med alvor.
American Dreams er som sunket i jorden. Serien streames ikke nogen steder i Europa og udkom aldrig på dvd i region 2. Jeg syntes så godt om den, at jeg anskaffede et boxsæt med alle episoder (og Bandstand-klip i fuld længde) fra Universal. Jeg genså den, da jeg fandt denne tekst. Serien holder og kan ses som et hængsel mellem The Wonder Years (1988-1993) og Mad Men (2007-2015). Tone og temaer foregriber sidstnævnte. Måske er det derfor, at American Dreams blev fortrængt.
Emerson Hart fra Tonic skrev temasangen "Generation", som modtog flere priser i 2003. Ved dét års TV Land Awards blev den kåret som vinder i kategorien 'Future Classic'. I 2020 ligger den end ikke på Spotify, skønt platformen tilbyder flere spilelister med numre fra American Dreams og et par af Harts soloalbum. Her er den i titelsekvensen fra tredje sæson:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar