ENKENS FORTÆLLING
Jacqueline Kennedy Onassis 1929-1994
Af BO GREEN JENSEN
JOHN F. Kennedy blev myrdet i Dallas den 22.
november 1963. Den formodede gerningsmand, Lee Harvey Oswald, døde to dage senere,
da natklubejeren Jack Ruby skød ham af aldrig fuldt klarlagte grunde.
Samme
søndag foregik statsbegravelsen i Washington. Efter ceremonien på Arlington
Cemetery tog præsidentens enke til Hyannis Port, Kennedy-klanens sommerresidens,
for at overveje sin situation, mens Det Hvide Hus blev gjort klar til Lyndon og
Lady Bird Johnson.
Jacqueline
Kennedy kontaktede selv den politiske kommentator Theodore H. White, en gammel
ven af familien, og tilbød ham et interview. Artiklen »For President Kennedy, An
Epilogue« stod i Life Magazine den 6. december.
DET var en forkommen kvinde, som talte med White. Jackie blev gift med den ti år
ældre – og notorisk promiskuøse - John i 1953, da hun var 24 og nybagt kandidat
i fransk litteratur. Der var fire graviditeter, men pigen Arabella var dødfødt,
og drengen Patrick levede kun i to dage. Ved præsidentens død stod Jackie alene
med Caroline på seks år og sønnen John Jr. på tre.
Efter
fem år giftede hun sig med skibsrederen Aristotle Onassis, og da han døde i 1975,
blev hun til fabeldyret Jackie O, som hang ud med Andy Warhol, Truman Capote og
Bianca Jagger. Hun var et stilikon gennem hele sit liv. Det sluttede i maj 1994,
da hun døde af lymfekræft, 64 år gammel.
JFK-attentatet er Den Store Hvide Hval
blandt konspirationsteorier, og forløbet er skildret fra alle tænkelige vinkler.
Alligevel finder Pablo Larrains film en ny. Jackie
fokuserer på ugen fra attentatet til interviewet med White – som bliver spillet
af Billy Crudup og her er en mere generisk figur. Der er flashbacks i langt og
kort perspektiv, men ingen ved, hvad der videre sker.
Det
er et solidarisk portræt af den blodtilstænkede kvinde, som stadig bærer et
lyserødt sæt fra Chanel, da hun overværer indsættelsen af Lyndon B. Johnson. I
filmens hjertescene kan hun endelig lægge det blodige tøj. I størknet tid
husker hun skuddet, der knuste hendes mands hjerneskal. Strømperne må næsten skrælles af, før hun kan
tage sit lutrende bad.
JACKIE er i vejen og bliver konstant puffet væk. Kun svogeren Robert spørger til
hendes reaktioner, og det er ham, der insisterer på at respektere hendes ønske
om en statsbegravelse efter Abraham Lincoln-modellen.
Under
interviewet med White er hun formel og kontrolleret. Hans artikel er berømt,
fordi den lancerer myten om Kennedys regering som et amerikansk Camelot. Jackie
citerede selv Lerner og Loewes musical: »Don’t let it be forgot/ That once
there was a spot/ For one brief, shining moment/ Known as Camelot.«
Filmen
gør det anderledes. Sangen fra Camelot
kører videre i udløbsrillen, da alle har forladt lokalet for at forsvinde ind i
historien og blive til skyer.
PABLO Larrain, som er chilener, har
tidligere demonstreret sit talent for at genskabe ældre mediebegivenheder. NO (2012) fortalte historien om reklamebureauet,
som førte nej-kampagnen, der tvang præsident Pinochet fra embedet i 1988. Det
bedste ved filmen var de rekonstruerede tv-spots.
Her gør Larrain det samme med Kennedy-epoken. Jackie blev kritiseret for
at bruge unødvendigt mange penge på en modernisering af Det Hvide Hus. For at
vende stemningen, inviterede hun tv med ind i de nye, luftige stuer.
Larrain
genskaber optagelserne og viser de færdige billeder. Teknikernes attitude siger
lige så meget om fordomsfuldheden, Jackie bliver mødt med, som de utålmodigt
overbærende reaktioner i dagene efter attentatet.
NATALIE Portman giver en koncentreret fremstilling af den chokerede kvinde, som
beslutter at tage kampen op. Caspar Phillipson fungerer udmærket som JFK, og
Peter Sarsgaard er på hjemmebane som Robert Kennedy.
John
Hurt spiller præsten, som Jackie fører terapeutiske samtaler med. Han lyder ofte
som en John Ford-karakter – »When the legend becomes fact, print the legend«.
Noah Oppenheims manuskript har den samme idé, at undersøge hvordan myter bliver
til.
Ellers
er det, når akkuratessen er behørigt beundret, svært at se, hvad filmen vil. Jo,
den giver Jackies vinkel på sagen, men det er som med andre rekonstruktioner. Man
siger: Ih, hvor det ligner, og åh, var det sådan. Men for rigtigt at
bruge historien, må man have en klar og fast præmis.
Filmen
gør enkens fortælling konkret, og som et vindue på tiden er den interessant,
fordi atmosfæren virkelig smager af 1963. Jackie nægter at være et offer – men
er alligevel skildret netop som dét.
Jackie. Instr.: Pablo Larrain. Manus: Noah Oppenheim. Foto: Stéphane Fontaine. 100 min. Chile-Frankrig-USA 2016. Dansk premiere: 12.01.2017.
Foto: CineMaterial/ FilmAffinity/ Time Warner/ Life Magazine
Filmen streames (lån, køb eller leje) på SF Anytime, Viaplay Rent & Buy, Blockbuster, Netflix, Grand Hjemmebio og Filmstriben
Teksten stod i Weekendavisen Kultur 13.01.2017
How to Play Slots with Jackpots - TrickToAction
SvarSletThe jackpot 스포츠토토 수익구조 샤오미 can 토토사이트 해킹 샤오미 be bigger 파워볼 찍어먹기 벳무브 than the 해외 배당 흐름 stake. 메이저벳 So, if the jackpot is larger than the stake, that's the amount that you would win. If you do that, you'll win. But the jackpot