DEN IMMUNE MAND
Koldkrigsromanen i tre filmudgaver
Af BO GREEN JENSEN
BYEN er stille og øde om dagen, når den sidste mand jager
sin føde og finder måder at få tiden til at gå på. Det er ikke bomber, som har
lagt gaderne øde, men en virus som dræbte alt menneskeliv. Den immune mand er
dog ikke alene. Efter solnedgang kommer natvæsenerne. De truer og trygler som
pibende dyr. De banker på hans dør og vil ind. Neville er nødt til holde sig
vågen. Hvis han falder i søvn, bliver han en af dem.
Richard Mathesons første roman, I Am Legend (1954, da. Jeg er den sidste) hører til de
kanoniske skrifter i krydsfeltet mellem horror og sci-fi. Den har aldrig været i
restordre, og skønt forfatterens navn især er forbundet med The Shrinking Man (1956, da. Edderkoppen), som i Jack Arnolds
klassiske filmudgave blev til The
Incredible Shrinking Man (1957, da. Manden,
der blev mindre), er det i stigende grad for I Am Legend, at han bliver læst.
PRÆMISSEN er skræmmende
enkel. Det er den sidste mands beretning om sin sidste tid på Jorden. Året er
1978. Efter epidemien tre år før er menneskene døde eller muteret til sløve liggnaskere,
der kombinerer træk fra vampyrer og zombier. Tilstanden smitter ved bid. De
tåler ikke sollys. Neville barrikaderer sit hus og hører hver nat vampyrerne kalde.
Få bøger har bedre beskrevet, hvor svært det kan være at holde sig vågen.*
Om dagen kører
Neville rundt og samler forsyninger. Han dræber de vampyrer, han finder, og får
stadig sværere ved at håndtere sin situation. Blodfolkets leder er Cortman,
hans gamle ven med Oliver Hardy-fysik. Neville er ensom. Han knytter sig til en
hund, som imidlertid bliver inficeret. Han er skeptisk, da kvinden Ruth lader
sig redde. Hun er inficeret, men har stadig sin personlighed, og han åbner sig for
hende mod bedre vidende.
Kvinden viser sig
at være udsendt af de nye mennesker, som har absorberet den vampyriske virus og
tilpasset sig en verden i mørke. De skaber orden med totalitære metoder og har
Neville øverst på dødslisten. For den nye race er Neville en legende. De
frygter den ensomme jæger, som lever om dagen og dræber i flæng. Bogens
slutning er kulsort. Den nye art henretter Neville, som får lov at bevare en
vis værdighed, da han tager afsked med Ruth. Romanens sidste ord er selve
titlen: »I am legend.«
MAN kan og har
fortolket meget på fortællingens koldkrigsmotiver, angsten for en ødelagt
verden, smitsom kommunisme, de frie landes udsathed. Historien er dog større og
mindre tidsbestemt. Den er filmatiseret flere gange, først i 1964, med Vincent
Price i rollen som The Last Man on Earth,
en billig men effektiv produktion, som er trofast mod ånden i bogen. Den kan
ses på websitet Internet Archive, til
og med lovligt, da ingen har fornyet ophavsretten.
Her, som i bogen,
er handlingen henlagt til en lille by i Californien. Den anden filmatisering,
Boris Sagals The Omega Man (1971) med
Charlton Heston som Neville, flytter scenen til Los Angeles og konstruerer en post-apokalyptisk
samfundsorden. Sagal gør sig tanker om tidens sociale opløsning. En albinokult
er som muterede hippier, epidemien følger en krig mellem Sovjetunionen og Kina, hvor biokemiske våben blev anvendt. Neville er her en amerikansk officer, som når at give sig selv en prøvevaccine, da symptomerne begynder.**
FRANCIS Lawrences 2007-filmudgave, den første med romanens
titel, låner træk fra alle de nævnte steder. Forskeren Neville (Will Smith) er
alene på Manhattan med sin schæferhund Samantha. New York ligner sig selv og alligevel
ikke. Byen er ved at gro til, som mayafolkets pyramider. Plakater reklamerer
for musicals som Wicked og Hairspray. Alt kan lade sig gøre
digitalt. Der løber hjorte rundt mellem de tærede biler.
Epidemien ramte i
2009. En muteret mæslingevirus blev forvekslet med en kur mod cancer. Lægen (Emma
Thompson) talte på tv om de tusindvis af kræfttilfælde, som vaccinen havde
kureret. Tre år senere er jorden affolket. Den tiendedel af befolkningen, der
ikke faldt bort, er forvandlet til Nosferatu-agtige liggnaskere, der bevæger
sig med rovdyrhast og dræber uden hæmninger.
Den første time af
filmen er meget vellykket. Manden og hunden har en troværdig rutine. De spiser
sammen i huset, hvor Neville boede med sin familie, og ser gamle tv-aviser for
hyggen. Hver nat forsegles huset hermetisk. Her kender fjenden ikke Nevilles
sted. I kælderen eksperimenterer han med vacciner, der kan stabilisere og vende
vampyrtilstanden. De fleste forsøgsdyr er rotter, men han har høje håb for sit
eksperiment med en kvindelig vampyr, der er bedøvet og forsvarligt fikseret.
FRANCIS Lawrence
lader Neville gøre tingene så langsomt, at hver rutine bliver meget specifik.
Han forlener også New York med en stilhed, som er rungende stor og
håndgribelig. Der er plads til poetiske afsnit. En liflig middagssol lyser på
havnen, hvor Neville sætter sig for at blive kontaktet af eventuelle
overlevende. En aften bliver Sam bidt af inficerede hunde. Neville må aflive dyret,
der har været hans eneste ven i tre år. Her skildrer filmen en virkelig smerte,
som Will Smith formidler udmærket. Så langt giver den nye film mening.
Herefter glipper
koncentrationen. Det skyldes ikke så meget de gruopvækkende kampe mellem
Neville og vampyrerne, der efter en tid bliver ret monotone. Snarere træder
filmen forkert, da den begynder at dreje bogens rejse ind i mørket, mod sikker
udslettelse, i retning ad en heroisk fabel med kristen adresse. Også her er der
en kvinde (Alice Braga), som bryder Nevilles isolation. Der er også en dreng,
og i nogle scener fungerer de tre som en familie.
Anna er på vej til
de overlevendes koloni i Vermont. Neville tror ikke på sådan et sted, men da
vampyrerne finder hans lejlighed, konfronterer han dem i kælderen, så kvinden
og drengen kan flygte. Han ofrer sig i en eksplosion, netop som det fremgår, at
vaccinen er virksom. Der er et enestående billede af kvindevampyren, som er på
vej til at blive et menneske igen. Neville tager blodsugerne med sig i døden.
Imens bliver kvinden og drengen lukket ind i kolonien. På lydsporet taler Anna
om Neville, der gav sit liv og kurerede verden på den-og-den dag i 2012. Det er
derfor, at »his legend lives on«.***
RICHARD Matheson døde i 2013. Han blev 87 år. Foruden The Shrinking Man (og adskillige episoder af antologiserien The Twilight Zone) skrev han forlægget for Duel (1971),
Steven Spielbergs profetiske tv-fabel om vejraseri, og romanen Bid
Time Return (1975), der blev til Jeannot Szwarcs genuint bevægende Somewhere in Time (1981). Christopher
Reeve rejser tilbage til 1912 og forelsker sig i Jane Seymour. Deres kærlighed
lever, men kort og forgæves.
Kun i efterdødsfablen
What Dreams May Come (1978) præsterer
Matheson en lykkelig slutning. Romanen er filmatiseret af Vincent Ward, som
lader Robin Williams rejse gennem bjergtagende landskaber, alle set i hustruens
yndlingsmalerier, for at blive genforenet med Annabella Sciorra.
Matheson fik sine penge, når I Am Legend
blev filmatiseret, men havde ikke høje tanker om hverken The Last Man on Earth eller The Omega Man. Han
har næppe heller jublet over den sakrale og specifikt amerikanske
kristuslegende, som hans bedste værk blev til i Francis Lawrences effektfulde
filmatisering. Se den for den første time med manden,
hunden og byen. Her skaber filmen et sted, som er stærkt og konkret.
*) Bogen taler specifikt om vampyrer og gør brug af diverse mytologi og folklore. Filmatiseringerne er mere vage med hensyn til artsbestemmelsen. I The Last Man on Earth hænger der hvidløgsranker ved vinduerne. Natvæsenerne i The Omega Man kan ikke tåle sollys, men tilstanden er en viral følgevirkning af kemisk krigsførelse. I I Am Legend bliver virus på ironisk vis forvekslet med en vaccine.
Det er i alle fremstillinger en pointe, at natvæserne udgør det nye normale. Neville er det sidste menneske. Men vampyrerne er en ny art med deres egen historie og spirende civilisation. Den ene livsform er ikke automatisk bedre end den anden.
*) Variationerne i Nevilles psykologi siger noget om, hvordan tidens normative humanitet ser sig selv. I 1964 er Vincent Price fuld af undren og elegisk melankoli. I 1971 er Charlton Heston praktisk orienteret, hårdkogt og anti-nostalgisk, endda humoristisk. I 2007 er Will Smith eftertænksom og empatisk på en måde, som foregriber 10ernes og 20ernes identitetspolitiske årvågenhed (woke-idealet). Romanens Neville har lidt af alle muligheder.
***) En alternativ slutning blev filmet og findes på blurayudgaven. Her overlever Neville og slutter sig til kvinden og drengen i kolonien. Testpublikummet foretrak slutningen, hvor Neville dør.
Det er i alle fremstillinger en pointe, at natvæserne udgør det nye normale. Neville er det sidste menneske. Men vampyrerne er en ny art med deres egen historie og spirende civilisation. Den ene livsform er ikke automatisk bedre end den anden.
*) Variationerne i Nevilles psykologi siger noget om, hvordan tidens normative humanitet ser sig selv. I 1964 er Vincent Price fuld af undren og elegisk melankoli. I 1971 er Charlton Heston praktisk orienteret, hårdkogt og anti-nostalgisk, endda humoristisk. I 2007 er Will Smith eftertænksom og empatisk på en måde, som foregriber 10ernes og 20ernes identitetspolitiske årvågenhed (woke-idealet). Romanens Neville har lidt af alle muligheder.
***) En alternativ slutning blev filmet og findes på blurayudgaven. Her overlever Neville og slutter sig til kvinden og drengen i kolonien. Testpublikummet foretrak slutningen, hvor Neville dør.
I Am Legend. Instr.: Francis Lawrence. Manus: Mark Protosevich og Akiva Goldsman. Foto: Andrew Lesnie. 101 min. USA 2007. Dansk premiere: 25.12.2007
The Omega Man. Instr.: Boris Sagal. Manus: John William Corrington og Joyce Hooper Corrington. Foto: . USA 1971. Dansk premiere: 17.01.1972
The Last Man on Earth (L'ultimo uomo della terra). Instr.: Ubaldo Ragon/ Sidney Salkow. Manus: William F. Leicester, Richard Matheson, Ubaldo Ragona, Furio M. Monetti. Foto: Franco Delli Colli. Italien-USA 1964.
Fotos: Warner Bros./ CineMaterial/ Berkley Books (de ikoniske 70er-forsider er tegnet af Murray Tinkelman
Filmen streames (køb eller leje) på Blockbuster, SF Anytime, Viaplay, Google Play og iTunes/ AppleTV
Første udgave af teksten stod i Weekendavisen 21.12.2007
Ingen kommentarer:
Send en kommentar