BESVAREDE BØNNER
Truman Capote 1924-1984
Af BO GREEN JENSEN
I Med koldt blod
DET var fire bestialske drab, som gjorde det litterære vidunderbarn Truman Capote
til en moden amerikansk forfatter. De blev begået i 1959 i flækken Holcomb, »et
øde område, som andre i Kansas kalder »derude««, skrev han syv år senere i In
Cold Blood.
Morderne var to bitre og skuffede unge mænd,
den ikke så skarpe Richard Hickock og den karismatiske Perry Smith, der havde
et kæmpemæssigt horn i siden på tilværelsen. Capote tabte hurtigt interessen
for Hickock. Perry Smith kunne han derimod spejle sig i. Trods alt var det
Smith, der sagde om sin forbrydelse: »I thought Mr. Clutter was a very nice
gentleman. I thought so right up to the time I cut his throat.«
»Det er som om Perry og jeg voksede op i det
samme hus,« siger Capote til barndomsveninden Nelle Harper Lee i Dan Futtermans
manuskript til filmen Capote (2005). »En dag rejste han sig og gik ud af
bagdøren, mens jeg gik ud af fordøren. Var nogle få valg truffet anderledes,
kunne han være den mand som jeg er blevet.«
Lees svar er karakteristisk: »Are you
kidding me?«. Hun er den eneste, der kan tale sådan til Truman. Det var
bestemmende år for begge skribenter. Mens Capote baksede med sin
dokumentarroman om drabene i Kansas, debuterede Lee med To Kill a Mocking
Bird (1960, da. Dræb ikke en sangfugl), en vidunderlig bog som især
unge mennesker har elsket stort set lige siden. I denne optræder drengen Truman
som Dill: »We came to know a pocket Merlin, whose head teemed with eccentric
plans, strange longings, and quaint fancies.«*
CAPOTE arbejdede hårdt med In Cold Blood.
Han investerede sig selv i en grad, som han aldrig før havde gjort og med
sikkerhed aldrig gjorde igen. Noget af det bedste i Bennett Millers film, der
bygger på en biografi af Gerald Clarke, men holder sig strengt til perioden,
hvor Capote skrev Med koldt blod, er skildringen af det enorme indtryk,
som allerede nyheden om forbrydelsen gør på den ellers uimponerede forfatter,
for hvem livet skiftevis er en vittighed og en skuffelse.
Prologen viser fragmenter af blodbadet. Så
klippes der til den fattigfine New York-lejlighed, som Capote deler med
kæresten og kollegaen Jack Dunphy. Philip Seymour Hoffman er allerede ét med
rollen, da han gemmer artiklen om Kansas fra side 39 i 16. november-udgaven af
The New York Times. Han véd med det samme, at hér er hans stof, det elektriske
stød, han har ventet på, og muligheden for at gøre noget stort.
Siden har filmen sit tyngdepunkt i Holcomb,
skønt den pendler mellem Kansas og New York. På den forblæste prærie er Truman
mere udsat og aparte end en påfugl. Med sit diminutive fysiognomi, sin
sydstatsaccent og sin lyse, læspende stemme må han ligne indbegrebet af alt,
hvad jævne folk i Midtvesten forbinder med begrebet dekadence. Også derfor har
han Harper Lee med. Hun er god til at falde i ét med hverdagen.
Til gengæld fungerer Trumans berømmelse, som
især efter Breakfast at Tiffany’s (1958) er betragtelig, som en vigtig
autoritetsskabende faktor, når myndighederne skal besnakkes. Capote får
privilegerede oplysninger, som man ikke ville give en gemen journalist. I
første omgang gælder projektet en artikelserie i The New Yorker. Mens ideen til
en bog tager form, får Capote lov til at komme og gå som han vil i fængslet hos
Hickcock og Perry Smith.
II Et egerns flugt i et træ
II Et egerns flugt i et træ
JEG skal sige noget om Truman Capote, så lad mig begynde med at føre et karaktervidne. En berømt dansk forfatter har givet følgende karakteristik: »Fortryllelsen ved Truman Capotes Forfatterskab er dets særegne Kombination af Luftighed og Vægt. Vi følger det som vi følger et Egerns Flugt i et Træ, der er paa een Gang aldeles fantastisk og fuldkommen logisk, - den flyvende Figur kan kaldes baade letbenet og fortættet.«
Aristokraten Karen Blixen er vel ikke
umiddelbart en stemme, man forbinder med Truman Capotes groteske og meget
amerikanske verden, men hendes
skudsmål af forfatteren er det, og billedet af det pilende egern er til og med ganske
præcist. Capote kvitterer i »Tanker ved nattetide« ved at kalde Blixen »en
virkelig forførerske«, på trods af hendes »falmede, omend fornemme fremtoning.«
Som lyslevende fabeldyr i de tidlige 60eres
mediecirkus blev de to excentriske sprogmennesker en slags venner, giants in a small world. Der er disse
fantastiske fotos af Carson McCullers, Blixen, Marilyn Monroe og Arthur Miller, som mødes
og spiser frokost. Det ville svare til, at Marilynne Robinson og Quentin
Tarantino spiste brunch med Daryl Hannah og Neil Young. Imens ville
Michael Moore filme løs. Det ville ikke finde sted. I dag
foragter alle hinanden for meget. I øvrigt har man talk shows og filmfestivaler til at levere den slags photo opportunities.
CAPOTE kom med tiden til at kende alt og
alle i stjernernes verden. Især trivedes han blandt folk med penge, som han
smigrede skamløst og lukrerede på med en blanding af hengivenhed og skadefryd.
Han elskede at færdes i udkanten af lysenes rige, og det var blandt disse
sårbare egoister, han følte sig mest tryg, mest hjemme. Gennem alle årene førte
han dagbog over sine bedrifter i deres verden. Dette råstof af rygter, misbrugt
tillid og overhørte samtaler skulle bruges i kronen på hans forfatterværk, Answered Prayers, en allerede i 1968 projekteret
»roman uden forklædninger«.
Capote begyndte imidlertid et skrive et helt
andet sted, og han kom gennem flere frugtbare faser på vej til den golde
endestation, som bogen om de besvarede bønner blev. Han døde 59 år gammel i
1984. Meget godt gået af en mand, der mod slutningen skyllede sine sovepiller
ned med ufortyndet spiritus. Han overvejede at skrive INGEN KOMMENTARER eller MOD BEDRE VIDENDE på sin gravsten, men der står vist nok bare Truman Capote.
KAREN Blixens karakteristik af Capote stammer fra forordet til Holly (1960), Frank Jægers oversættelse af Breakfast at Tiffanys fra 1958. Denne fortryllende kortroman om
societyvæsenet Miss Holiday Golightly er et godt sted at give Capote en chance.
Stilen er besnærende let, og der er endnu uskyld og overskud i skildringen af
den promiskuøse, desillusionerede Holly. En hel generation blev forelsket i
Holly, som fremstillet af Audrey Hepburn i Blake Edwards filmatisering. Hendes
melankoli er meget efter forfatterens egen: »Det er bedre at stå og glo op på
himlen end at leve deroppe. Det er sådan et tomt sted; så tåget. Det er ikke
andet end et land, hvor tordenen går og ting forsvinder.«
Efter Breakfast
at Tiffany’s følte Capote, at noget radikalt måtte ske. Han savnede en
form, som kunne forene alt, hvad han vidste om litteratur, og det syntes i
stigende grad at være journalistikken, der kunne give ham den. Han var træt af
sig selv og ville gerne lære noget om andre mennesker. I 1956 havde han blandet
reportage og romanstil sammen i The Muses
Are Heard, en journalistisk beskrivelse af en amerikansk turné med Porgy and Bess i Sovjetunionen. Når han
nu i 1958 sad og så på frugterne af sine første ti år som publiceret forfatter,
forekom denne »dokumentariske kortroman« ham at være det, der havde mest
fremtid og friskhed, mest mulighed i sig:
»The
Muses Are Heard fik mig til at tænke ad helt andre baner. Jeg ville lave en
journalistisk roman, noget i det store format, som indeholdt kendsgerningernes
troværdighed, filmens umiddelbarhed, prosaens dybde og frihed, og poesiens
præcision.«
Essayisten William H. Gass har skrevet en
bog med titlen In the Heart of the Heart
of the Country. Det er hér, i landets inderste hjerte, at forbrydelsen i Med koldt blod finder sted. Capote
klipper i forløbet, manipulerer med vore sympatier, følger morderne hele vejen
gennem strafudmålingen, investerer sine objektive beskrivelser med al den subjektive
alvidenhed, som forfatteren besidder i den klassiske romanform.
Capotes research var minutiøs, det grundigste
stykke arbejde, han nogen sinde gjorde, og resultatet er et af de største og
mest skoledannende udtryk for den »New Journalism«, som i disse år spirede frem
hos skribenter som Gay Talese og Tom Wolfe. Imidlertid insisterede Capote på at
kalde Med koldt blod »a non-fiction
novel«. Med andre ord: han kaldte sin journalistik for kunst. Det faldt mange
for brystet, og Norman Mailer beskyldte Capote for at lide af mangel på
fantasi. Senere – i 1979 – skrev Mailer selv The Executioner's Song, om morderen Gary Gilmore, som insisterede
på at blive henrettet. Bogen er en direkte efterkommer af Med koldt blod.
In
Cold Blood er ikke nødvendigvis Capotes bedste bog, men den er afgjort hans
mest indflydelsesrige. Forfatteren kom sig aldrig for alvor. I Musik for kamæleoner (1980) står et sent
forsøg på at gentage succesen i endnu mere rendyrket form, men »Håndskårne
kister« er en bleg kopi i forhold til Med
koldt blod.
TRUMAN Capote blev født i New Orleans i 1924. Hans forældre blev skilt, da han var 4
år, og den diminutive digterspire voksede op hos ældre slægtninge forskellige
steder i Louisiana og Alabama. Det er denne verden af skiftende steder og midlertidige
forhold, der udgår universet i hans første publicerede fiktion, romanen Other Voices, Other Rooms (1948, da. Andre stemmer, andre steder), en yppig
blanding af sydstatsgotik og formfuldendt dannelsesskildring, der er blevet
kaldt GLBT-litteraturens svar på Great
Expectations. Siden fulgte de omhyggeligt forarbejdede noveller i A Tree of Night (1949) og erindringsromanen
The Grass Harp (1951).
I denne fase minder Capote om
væsensbeslægtede sydstatsforfattere som Tennessee Williams og Carson McCullers.
Han fik ry for at være en krukket ekshibitionist, der ikke interesserede sig
stort for andre mennesker. Det er ikke helt retfærdigt, men den berygtelse, som
fulgte ham »tæt i alle årene siden« – det er hans egen formulering – havde
absolut sine årsager. Som bøsse sprang han meget tidligt ud af skabet, og i
stedet for at tilsløre sine særpræg, valgte han at fremhæve og forstørre dem
til et image af effektiv camp. Capote
talte med tynd, læspende stemme, komplet med hvislen og krukkede hvin. Af ydre var
han en blanding af mandsling og gnom, en virkning som blev stadig mere grotesk,
efterhånden som udskejelser og almindeligt slid trak furer i den blide
barnemaske.
EN støt diæt af sprit og stoffer bærer meget af skylden for den udflydende tomhed
i Capotes sidste fase, alle de år han efter eget udsagn brugte på at organisere
materialet til Answered Prayers.
Denne hudløse roman om ham selv og alle hans berømte venner og fjender skulle
etablere ham som en amerikansk krydsning mellem Marcel Proust og Honoré de
Balzac.
Magasinet Esquire trykte tre uddrag i
1975-76: »Mojave«, »La Cote Basque 1965« og »Unspoiled Monsters«. De var
faktisk glimrende og skabte forfatteren en masse fjender blandt hans gamle
venner, men da Besvarede bønner endelig udkom i 1986, tre år efter forfatterens
død, bestod den væsentligst af anslag, skitser og aldrig gennemførte forløb.
Altså slet ikke den amerikanske kronjuvel, forfatteren havde gejlet sig op til
at tro på.
CAPOTES værdigste eftermæle er derfor skrivestykkerne i Music for Chameleons, som Bent Albrectsen oversatte til Musik for kamelæoner i 1982. Her interviewer Capote sig selv i »Tanker ved nattetide«, og han holder mikrofonen for andre (Capote var Andy Warhols erklærede helt og udførte flere opgaver for Warhols magasin Interview). Han fortæller Twilight Zone-anekdoter som grotesken »Et lys i vinduet«, leverer pragtfulde atmosfærestykker fra Martinique og New Orleans, og han rammer i Marilyn Monroe-portrættet »Et yndigt barn« præcis den tone af skandaløs fortrolighed, som kunne lykkes så godt for Capote, at man tilgav ham sladderaspektet.
CAPOTES værdigste eftermæle er derfor skrivestykkerne i Music for Chameleons, som Bent Albrectsen oversatte til Musik for kamelæoner i 1982. Her interviewer Capote sig selv i »Tanker ved nattetide«, og han holder mikrofonen for andre (Capote var Andy Warhols erklærede helt og udførte flere opgaver for Warhols magasin Interview). Han fortæller Twilight Zone-anekdoter som grotesken »Et lys i vinduet«, leverer pragtfulde atmosfærestykker fra Martinique og New Orleans, og han rammer i Marilyn Monroe-portrættet »Et yndigt barn« præcis den tone af skandaløs fortrolighed, som kunne lykkes så godt for Capote, at man tilgav ham sladderaspektet.
Først og sidst rummer bogen glimt af en gave for
magisk præcision, som Capote besad hele vejen. De lyttende kamæleoner på
Martinique er sådan et glimt:
»Jeg
ser op fra spejlets dæmoniske glans og bemærker, at min værtinde midlertidigt
har trukket sig tilbage fra verandaen til sin skyggefulde salon. En
klaverstreng klinger, og nok en. Madame leger med en melodi. Snart samles
musikelskerne, kamæleoner i højrødt, grønt og violet, en tilhørerskare der i
række på verandaens terrakotta-gulv ligner en melodi skrevet ud i noder på et
blad. En mozartsk mosaik.«
IV Djævelen ved korsvejen
IV Djævelen ved korsvejen
I
BLUESMUSIKKEN taler man romantisk om den handel, som særligt begavede kunstnere
indgår med djævelen, når de drikker sig mod til og møder ham ude ved jernbanen,
oppe eller nede ved »the crossroads«, altid om natten og uden øjenvidner. Næste
dag har de udvalgte fået ny indsigt og kan skrive sange med mere moden galskab
end før. Robert Johnson gjorde det, i jazzen både Buddy Bolden og Miles Davis,
i nyere tid i hvert fald Hendrix, Morrison, Dylan og Cobain.
Filmen om Truman Capote lever højt på at
fremstille drabene i Kansas som Capotes møde med djævelen ved korsvejen. Han
var selv den første til at give denne myte næring, men flere kilder har
beskrevet, hvor atypisk åbent han opførte sig i Holcomb. For første og sidste
gang i sit liv var han oprigtigt interesseret i andre menneskers hverdag og tog
del i den uden at forstille sig. Det er ikke kun en bekvem fiktion, som holdet
bag filmen har fabrikeret til lejligheden. Kansas gjorde noget særligt ved
Capote.
Enhver der læser Med koldt blod kan
mærke, i hvor høj grad forfatteren identificerer sig, ikke med ofrene, men med
morderne. Han føler instinktivt en forbindelse mellem den mørke underverden,
som Hickock og Perry Smith stiger op fra som hævnende engle, og den lyse
amerikanske drøm, som alle i Eisenhowers 50ere dyrker.
Ydermere ved han, at der er tale om
forbundne kar. In Cold Blood er et pionerarbejde, fordi Capote her
etablerer to genrer, dokumentarromanen og oplevelsesjournalistikken, som al
senere true crime og new journalism udspringer af. Han begynder
at skrive, hvad Tom Wolfe, Norman Mailer, Joan Didion, Hunter S. Thompson og
James Ellroy bygger videre på, men lige så vigtigt er Med koldt blod den
første solidariske skildring af en ubegribelig forbrydelse. Her er forstudiet
til The Onion Field, Terrence Malicks Badlands og Bruce
Springsteens Nebraska. Her er et af de første forsøg på at finde ind til
mennesket i den fortabte dræber.
SOM bekendt kom Capote aldrig over sit møde med djævelen i Kansas. I flere omgange tabte han både sin uskyld og sin indbildskhed, mens han lærte at lyve og sno sig, synke dybt og gøre sig til, ikke for den ekshibitioniske glæde, men for den beskidte sandhed han famlede efter. Capote led alle helvedes kvaler, mens sagen mod Perry Smith og Dick Hickock trak i langdrag. Flere udsættelser blev givet, muligheden for én appelsag mere var altid nærværende.
Capote foregav at føle med Perry, mens han
lokkede de mest intime detaljer om drabene frem. Bagefter havde han mere end
nok. Det eneste, som manglede for at han kunne skrive sin bog, var henrettelsen
af de enfoldige mordere. Capote oplevede på den måde, hvordan det føles at
begære andre menneskers død, at længes efter den af hele sit hjerte. Ikke for
intet var Answered Prayers, »Besvarede bønner«, den titel, som han gav
romanen, han skrev på i alle årene efter.
Capote gjorde aldrig noget færdigt efter In
Cold Blood. Han blev berømt for at være berømt og sank dybere ned i en
invaliderende kombination af narkomani og den alkoholisme, som allerede var hos
ham i Kansas-tiden. En af filmens fine detaljer er den whisky, som Truman
blander med frugtmos til spædbørn.
PHILIP Seymour Hoffman (1967-2014) fik både en Golden Globe og en Oscar for sin fremstilling af
Capote. Den er da også fuldkommen kamæleonagtig. I filmens første scener
frygter man, at stemmen og manererne vil udarte, men Hoffman holder balancen og
lærer os efterhånden at skelne mellem Capotes excentriske gestus. Der er ting,
han gør af væsen, og mere udspekulerede strategier, som han griber til, når det
gælder om at beskytte sig selv og narre fjenden.
En særlig højstemt scene skildrer den aften,
hvor Capote første gang læser fra In Cold Blood. Da er Smith og Hickock
stadig i live. Perry bliver vred og såret over titlen, som »vennen« Truman har
givet sin bog. Capote har i måneder erklæret sin medfølelse og betonet
nødvendigheden af at forklare, hvor følsom den misforståede forbryder er. På
stregen redder Truman ved at stikke Perry en grå løgn. Arrangøren skulle bruge
en titel og valgte In Cold Blood i flæng. Bogen er stadig på
skitsestadiet, bedyrer forfatteren, som faktisk blot mangler en slutning på
værket.
Capote er for det første en inciterende
studie i en gennemført mærkelig karakter, der forenede en mængde modsætninger i
sin person såvel som i sine værker. For det andet er filmen en tankevækkende
markering af de moralske problemstillinger, som enhver journalist og forfatter
er stillet over for, når han eller hun skriver om virkelige sager, hvor
regnskabet ikke går op.
Hoffmans opsigtsvækkende tour de force
forankrer filmen, men også karaktererne i periferien er tegnet med akkuratesse:
Catherine Keener som Harper Lee, Bruce Greenwood som Jack Dunphy, der lever i
skyggen af Truman, Chris Cooper som den retskafne politichef, Clifton Collins
som Perry Smith. Tonen er knastør, musikken er stille, og alle farver er dæmpet
så effektivt, at filmen føles mere som et polaroidfoto end som en dramatisk
rekonstruktion. Med andre ord ikke ulig den virkning, som In Cold Blood
har på en førstegangslæser.
V Kontroversiel på den rigtige måde
V Kontroversiel på den rigtige måde
RICHARD Brooks’ filmatisering af In Cold Blood blev meget vel modtaget i samtiden. Den
var kontroversiel på den rigtige måde, og i denne balanceakt
var Brooks en veritabel specialist. Brooks havde tyve år som tv- og
filmforfatter bag sig, da han i 1960 begyndte at instruere, som regel efter
egne manuskripter og ofte også med sig selv som producer.
Brooks var manden, der gjorde F. Scott
Fitzgeralds kuldslåede novelle »Babylon Revisited« til en regulær tåreperser i The Last Time I Saw Paris. Han
forvandlede Dostojevskijs Brødrene Karamazov
til en alenlang Hollywoodfilm med Yul Brynner – det er meget godt gået – og han
modtog en Oscar for sin bearbejdelse af nobelpristageren Sinclair Lewis’ roman Elmer
Gantry. Han havde flair for den sene Tennessee Williams, og mod slutningen
af sin karriere – Brooks døde i 1992, 79 år gammel – scorede han et vaskeægte
box office hit med Looking For Mr. Goodbar
(1977), en mørk, misantropisk og faktisk også opportunistisk afsøgning af
single-scenen i New York, umiddelbart før AIDS satte ind.
Brooks’ speciale var den lødige, kunstnerisk
skarpe problemfilm, der trak væsentlige emner frem i en demonstrativt
sagsorienteret æstetik. In Cold Blood
tynges i nogen grad ned af bevidstheden om sin egen relevans og
fortræffelighed, men der er et uafviseligt hypnotisk drive i filmen, og Conrad Halls gennemkomponerede sort-hvide
bredformatbilleder giver Brooks’ take
på historien en ægte visionær kvalitet.
Filmen er ikke så dyb og klar som Capotes
sproglige iscenesættelse, men Halls til det preciøse smukke billeder, Quincy
Jones’ energiske blå jazzmusik og frem for alt Robert Blakes eminente spil i
rollen som Perry Smith forløser gerningsmændenes nervøse, frustrerede feber i
blodet endnu bedre end Capotes ikke-skønlitterære roman.
VI Den anden biopic
VI Den anden biopic
FRA tid til anden sker det, at to filmprojekter tager afsæt i det samme emne, konkurrerer om at komme først og til det sidste nægter at bøje af, skønt så godt som alle erfaringer viser, at der ikke er plads til to film om det samme, uanset om filmene griber dette forskelligt an, når det kommer til stykket.
I 2009 var der pludselig to store film om Coco Chanel. Anne Fontaines respektable Coco avant Chanel (med Audrey Tautou som modeskaberen) kom først og fik det store publikum. Jan Kounens mere markante Coco Chanel & Igor Stravinsky (med Anna Mouglalis som Coco og Mads Mikkelsen som komponisten) fik premiere seks måneder senere og blev nærmest ikke set.
Fra forrige århundrede kan man nævne de to Robin Hood-film – Kevin Reynolds’ Robin Hood: Prince of Thieves med Kevin Costner og Mary Elizabeth Mastrantonio og John Irvins Robin Hood med Patrick Bergin og Uma Thurman – som i 1991 kæmpede til stregen om at komme først med 90ernes bud på historien. I 1992 var det to Columbus-film, Ridley Scotts 1492: The Conquest of Paradise og John Glens Christopher Columbus: The Discovery, som kæmpede om at få status som den bedste Columbus i 500 året-film.
Fra forrige århundrede kan man nævne de to Robin Hood-film – Kevin Reynolds’ Robin Hood: Prince of Thieves med Kevin Costner og Mary Elizabeth Mastrantonio og John Irvins Robin Hood med Patrick Bergin og Uma Thurman – som i 1991 kæmpede til stregen om at komme først med 90ernes bud på historien. I 1992 var det to Columbus-film, Ridley Scotts 1492: The Conquest of Paradise og John Glens Christopher Columbus: The Discovery, som kæmpede om at få status som den bedste Columbus i 500 året-film.
Som regel tager den ene film hele markedet
og får al opmærksomheden. Nu var ingen af Columbus-filmene særligt gode, men John
Irvins Robin Hood repræsenterede
faktisk et markant divergerende syn på legenden om den grønne helt fra Sherwood
Forest. Hele filmen var optaget i gråvejr med overhængende regn, og solen kom
først frem i sidste scene. Imidlertid var det Reynolds’ og Costners version, dén
med den gyldne tidsfarve, som vandt markedet for sig og fik et langt efterliv.
JEG fortæller naturligvis dette, fordi endnu en biografisk baseret film om Truman
Capote og tilblivelsen af In Cold Blood
er i omløb. Douglas McGraths Infamous (2006) var en semi-uafhængig produktion, som blev distribueret af Warners arthouse-skuffeselskab Warner Independent Pictures. Capote kom på samme måde fra Sony Pictures
Classics, men var i øvrigt en canadisk produktion.
I Infamous spilles Truman Capote af
Toby Jones. Sandra Bullock har rollen som Harper Lee, og englænderen Daniel
Craig – dvs. den sjette James Bond – ses som Perry Smith. Endvidere er de mindre
roller besat af navne som Gwyneth Paltrow, Isabella Rossellini, Sigourney
Weaver, Hope Davis og Jeff Daniels. Hvor Dan Futtermans forlæg for Capote-manuskrirptet er Gerald Clarkes
biografi, bygger Infamous på George
Plimptons bog Truman Capote: In Which
Various Friends, Enemies, Acquaintances and Detractors Recall His Turbulent
Career.
Berygtet er mindst lige så skarp som Capote. Alligevel blev det bærende tema ved modtagelsen,
hvordan filmen forholder sig til Capote. Jeg
skylder i øvrigt at nævne, at Richard Brooks’ film ikke er den eneste dramatisering
af In Cold Blood. I 1996 producerede
Hallmark Entertainment en godt og vel tre timer lang miniserie med Eric
Roberts, Anthony Edwards og Sam Neill. Jonathan Kaplan instruerede, og Benedict
Fitzgerald skrev manuskriptet, som på næsten befriende vis ikke indføjer en Capote-figur i konteksten.
VII At skildre det som det er
MAN kan få en fysisk fornemmelse af selvkarikaturen Capote, hvis man opsøger Robert Moores filmatisering af Neil Simons krimikomedie Murder by Death (1976, da. Middag med Mord). I denne blanding af spoof og hommage spiller Capote rigmanden Lionel Twain, som samler en håndfuld
berømte detektiver (eller deres lookalikes)
i palæet på sin private ø og udlover 1 million dollars til den, som overlever
natten der venter.
Filmen er under alle omstændigheder værd at se for Peter
Falks indsats i rollen den hårdkogte Sam Diamond - karakteren var så karismatisk,
at Moore og Simon to år senere byggede den mindst lige så morsomme The Cheap Detective (1978) op omkring
Falks Humphrey Bogart-parafrase - men her i vores sammenhæng er scenerne med
Capote intet mindre end fascinerende.
DER findes et udmærket »Double Feature Boxset« med Capote og In Cold Blood i
eksemplariske overførsler. Jeg
vil også meget varmt anbefale Robert Mulligans 1962-filmatisering af
Harper Lees To Kill a Mockingbird, Dræb ikke en sangfugl. Der er ikke noget at sige til, at Gregory Peck betragtede
rollen som sagføreren og alenefaderen Atticus Finch som sin lange karrieres
kunstneriske og menneskelige
højdepunkt.
Harper Lee (1926-2016) blev boende i
Monroeville i Alabama, hvor hun lærte Capote at kende, da de var børn. Hun skrev ikke flere bøger og gav aldrig en forklaring, hvad hun
og Capote blev uvenner over i årene efter In
Cold Bloods succes.* Måske vidste de for meget om hinanden - eller Lee
vidste for meget om Capote. Måske mente hun, at han krydsede en moralsk grænse
og brød en uskreven lov, mens han ventede på, at Smith og Hickock skulle dø. I
hvert fald havde hun og Capote ingen kontakt de sidste 15 år af hans liv.
Det
er jo tesen i Bennett Millers film: At noget i Capote gik stykker efter In Cold Blood. Imidlertid er det let at
psykologisere på efterbevilling. Det er dét, som filmen om Capote gør, og det er
dét, som jeg har gjort i denne tekst.
Også Brooks’ In Cold Blood psykologiserer, skønt den træder frem som en objektiv
skildring af det ondes ordinære ansigt. I scenen hvor Perry Smith ser gennem
vinduet ud på natregnen, får Conrad Halls kamera det til at se ud, som om regndråberne
på ruden i en vis forstand også er tårer, der driver ned ad Robert Blakes
ansigt. Det er imidlertid nøjagtigt kvaliteten i Capotes egen In Cold Blood, at bogen ikke prøver på
at forstå eller forklare, men prøver at skildre det, som det er.
VIII Tanker ved nattetide
CAPOTE redigerede selv Music for Chameleons
i 1980. Bogen indeholder bl.a. et forord, hvor forfatteren gør sig tanker om
sit liv og sin karriere. Hvis samlingen af prosaskitser, interviews og artikler
ikke var polstret ud med de færdige afsnit af Answered Prayers, ville bogen næppe have nået 200 sider, skønt den
faktisk repræsenterer det meste af 15 års litterær produktion.
For Capote må det have været som at samle de
sørgelige rester. Det lykkes ham dog at holde modet oppe ved en blanding af
hudløs ærlighed og solid galgenhumor. Til slut i bogen sidder teksten »Tanker
ved nattetide«. Den ene Truman Capote interviewer den anden Truman
Capote. For forfatterens venner, kritiske fans og gamle beundrere var teksten
et eksempel på, hvor småt det var blevet og hvor langt ud, den engang så
stilrene, prunkløse sanger var kommet.
Læst som mennesket Capotes »Sidste Vilje og
Testamente«, er selv-interviewet dog gribende læsning. Lad mig citere slutningen,
hvor den regressive bevægelse endelig fører helt tilbage til begyndelsen hos
tanterne, som han voksede op hos.
TC
siger til TC: »Jeg stod der midt i regnen, og jo tættere den faldt, des mere
tænkte jeg på Julian. Jeg bad til, at jeg igen begyndte at tro på Gud og
forstå, at kusine Sook havde ret: at alting var Hans værk, nymånen og
fuldmånen, regnen der falder tungt, og at Han ville hjælpe, hvis jeg bare bad
Ham om det.»
TC
svarer TC: »Og har han?«
TC:
Ja. Oftere og oftere. Men jeg er endnu ingen helgen. Jeg er alkoholiker. Jeg er
narkoman. Jeg er homoseksuel. Jeg er et geni. Jeg kunne naturligvis besidde
alle disse fire tvivlsomme egenskaber og stadig være helgen. Men jeg tør måske
bemærke, at jeg ikke helt er nået dertil endnu.
TC:
Nå ja, Rom blev ikke bygget på én dag. Lad os nu holde op og prøve at visse
lidt.
TC:
Men først skal vi bede vores aftenbøn. Lad os bruge den gamle aftenbøn. Den, vi plejede at bede, da vi var helt små og sov
i seng sammen med Sook og Queenie, og alle tæpperne var dynget hen over os,
fordi det var sådan et stort og koldt hus.
TC:
Den gamle aftenbøn? OK.
TC
og TC i kor: Nu lukker sig mit øje, Gud Fader i det høje, i varetægt mig tag.
Fra synd og sorg og fare, Din engel mig bevare, som ledet har min fod i dag.
Amen.
TC:
Godnat.
TC:
Godnat.
TC:
Jeg elsker dig.
TC:
Jeg elsker også dig.
TC:
Det kunne også lige passe andet. Når alt kommer til alt, har vi ikke andet end
hinanden. Alene. Indtil graven. Og det er dét, som er tragedien, ikke?
TC:
Du glemmer, at vi også har Gud.
TC:
Ja. Vi har Gud.
TC:
Snork.
TC:
Snork.
Capote.
Instr.: Bennett Miller. Manus: Dan Futterman. Foto: Adam Kimmel. 114 min.
USA-Canada 2005.Dansk premiere: 17.03.2006
Berygtet (Infamous). Instr. og manus: Douglas McGrath. Foto: Bruno Delbonnel. 110 min. USA 2006. Dansk premiere: 23.03.2007
Berygtet (Infamous). Instr. og manus: Douglas McGrath. Foto: Bruno Delbonnel. 110 min. USA 2006. Dansk premiere: 23.03.2007
Med
koldt blod (In Cold Blood). Instr. og manus: Richard Brooks. Foto: Conrad Hall.
134 min. USA 1967. Dansk premiere: 14.03.1968
*) »Efterhånden lærte vi Dill at kende som en lommeudgave af den store troldmand Merlin, hvis hoved vrimlede med ekscentriske planer, sælsomme længsler og løjerlige fantasier.« Harper Lee: Dræb ikke en sangfugl. Oversat efter »To Kill a Mockingbird« (1960) af Michael Tejn. 382 s. København: Jespersen og Pio, 1961., s. 12.
**) I 2015 udkom Go Set a Watchman (da. Sæt en vagtpost ud) under megen mediebevågenhed. Romanen blev lanceret som forhistorien til To Kill a Mockingbird. Der var dog tale om den del af manuskriptet, som Harper Lee og hendes redaktør havde udeladt ved førsteudgivelsen af Dræb ikke en sangfugl.
Teksten er let revideret og ajourført. Den blev fremlagt som et foredrag i Cinemateket i Filmhuset i København, da man viste Capote + Med koldt blod 26.08.2006
Ingen kommentarer:
Send en kommentar