MENIGMAND OG MAGTAPPARATET
Mesterlig skildring af den kolde krigs varme spioner
Af BO GREEN JENSEN
Den første handel fandt sted den 10. februar 1962. USA udleverede
KGB-officeren Vilyam Fisher, der var dømt for spionage under navnet Rudolf Abel.
Sovjetunionen udleverede U2-piloten Francis Powers, der blev skudt ned i
luftrummet over Sverdlovsk, det nuværende Jekaterinburg, i maj 1960.
En
joker i spillet var Frederic Pryor, en ung amerikaner, som studerede økonomi og
blev anholdt i august 1961, da DDR byggede muren mod Vest. Også Pryor blev
udleveret. Det skete ved Checkpoint Charlie i Friedrichstrasse, og det gik mere
stille for sig, end myndighederne havde håbet.
FOR stormagterne var det vigtigt at dysse tingene ned. For DDR var det afgørende
at blive anerkendt som nation. Hvis USA byttede Powers for Pryor, tilkendegav
man, at DDR var et land. Af samme grund var CIA helst fri for at få Pryor tilbage.
Han vidste alligevel ikke noget, som Kreml kunne bruge.
Kun fordi forhandleren insisterede, kom Pryor sikkert hjem. Mægleren var
en amerikansk advokat, James B. Donovan, som blev sendt til Berlin, fordi han
kendte Rudolf Abel. Donovan havde forsvaret Abel i 1957, da de fleste ville se
stort på forfatningens fine principper og klynge kommunisten op. Det er derfor
den stille jurist, som er helten i Steven Spielbergs film om frygtens tid.
SPIONERNES bro er en sjældent velskabt
spændingsfilm, som lykkes på flere niveauer. Ikke mindst er der tale om en
overbevisende mentalitetshistorisk rekonstruktion. Angsten for en atomkrig og
hysteriet bag heksejagten på dissidenter er livagtigt reproduceret. Men også
cowboyatmosfæren og fornemmelsen af, hvor vilkårligt det hele i grunden går
til.
Historisk fiktion er som science fiction: den handler også om tiden,
hvor den bliver skabt. Der er i Bridge of
Spies en skarp kommentar til dagens nye mccarthyisme. I retten siger
Donovan, at den kolde krig er konflikten mellem to ligeværdige ideologier. På
forunderlig vis hører dommerne efter.
DER er to præcis lige lange akter i
Spielbergs stramt komponerede film. I den første bliver Donovan beskikket til
at forsvare Abel/Fisher og tager opgaven mere alvorligt, end nogen har ønsket
eller forestillet sig. Der opstår en stille respekt mellem hædermanden og den
stoiske spion, som altid svarer: »Ville det hjælpe?«, når Donovan spørger, om
han er nervøs.
Alle amerikanske kræfter raser og vil have Abel sat i den elektriske
stol: Donovans mønsterfamilie, partnerne i advokatfirmaet, dommeren med de høje
principper, mediernes ansvarshavende stemmer og svinehunden i folkedybet.
Advokaten afviser alle slags pres, bliver selv en lille dobbeltagent og
overtaler Højesteret til at lade Abel leve, for det første af humanitære
årsager, for det andet fordi han er nyttig som brik, hvis det bliver nødvendigt
at handle med fjenden. Det er den sidste del af argumentet, som overbeviser
systemet.
SÅ i anden akt er scenen sat for udvekslingen på Glienicker Brücke. Spielberg gør
sig umage med et kapitel af koldkrigshistorien, som man sjældent ser skildret
på film. Man har ofte nok set Muren stå og falde. Her bliver den opført, mens
Donovan forhandler.
Sebastian Koch og Burghart Klaussner er fremragende som østtyske embedsmænd, der prøver
at få DDR ind i kampen. Koch spiller sagføreren Wolfgang Vogel, som også i
virkeligheden var et modstykke til Donovan. Mikhail Gorevoy er skiftevis komisk
og skræmmende som den sovjetiske Ivan Schischkin, der konstant må konferere med
sit bagland.
Donovan
afleverer sin skræddersyede frakke til gadebanden ved Muren og døjer siden med
en mandshøj forkølelse. Alle vil have ham til at makke ret og få udvekslingen
eksekveret. Donovan holder hovedet koldt, trodser CIA og kan for sidste gang
spørge Abel, om han ikke er nervøs. Den tørre lille soldat spørger atter:
»Would it help?«
Det er Tom Hanks, der bærer filmen, men han er mere end matchet af
englænderen Mark Rylance, som gestalter den illusionsløse Abel. Amy Adams har
rollen som Donovans hustru, en husmor efter 50ernes hjerte. Alan Alda, 79 år, spiller Donovans partner. For ældre mænd som undertegnede er det godt
at se gense »Hawkeye« Pierce fra ti store tv-sæsoner af M*A*S*H.
BRØDRENE Coens manuskript er en gevinst. Der
er varme og vid til at neutralisere den hysteriske tidsfarve i første akt og
den genrebelastede spænding i anden. Vi er ikke i en Ian Fleming-fantasi. Ej heller i John le Carré-land, hvor alle
kender reglerne. Snarere i den ende af genren, hvor en almindelig mand bliver trukket ind i spionernes verden og returneret til normaliteten bagefter.
Tom
Hanks tager varmt bad i rollen som James Donovan, den amerikanske menigmand,
der står fast på de fundamentale værdier, elsker sin familie og er tapper og
ressourcestærk, når det skal være. Sådan har Spielberg brugt Hanks i flere
omgange, mest mindeværdigt i Saving
Private Ryan.
TOM Hanks
er vor tids James Stewart. Det er i den forbindelse interessant, at Rudolf
Abel-affæren blev filmatiseret allerede i 1959. Netop Stewart havde rollen som G-manden
»Chip« Hardesty i Mervin LeRoys The
F.B.I. Story. Vera Miles var Mrs. Hardesty, og J. Edgar Hoover var
personligt til stede under optagelserne for at sikre, at alt blev forskønnende
fremstillet.
Et
P.S. oplyser, at den virkelige James Britt Donovan (1916-1970) fik smag for
efterretningsarbejdet og lod sig inddrage i flere fangeudvekslinger. I juni
1962, efter Kennedy-administrationens mislykkede forsøg på at sætte tropper i
land ved Svinebugten på Cuba, var det Donovan som formidlede frigivelsen af
1123 fanger. Det lykkedes ham at få 500 kvinder og børn med i købet.
SPIONERNES bro er en fornem
koldkrigsfabel. Det bedste ved historien er dog måden, som den bliver fortalt
på. Spielberg bruger alle traditionens virkemidler og formidler sit stof i en
klar, besnærende selvfølgelig form. Resultatet er en mesterklasse i, hvordan
man laver mainstreamfilm. Efter Munich og Lincoln må Bridge of Spies være Spielbergs bedste politiske film.
Se også Steven Spielberg: Magiker og mønsterbryder [Moderne mestre]; Steven Spielberg: A.I. – Artificial Intelligence (2001) [Sci-Fi 100]; Steven Spielberg: Catch Me If You Can (2002); Steven Spielberg: Minority Report (2002) [Sci-Fi 100]; Steven Spielberg: The Terminal (2004); Steven Spielberg: Munich/München (2005); Animation | Steven Spielberg: The Adventures of Tintin (2011); Steven Spielberg: Lincoln (2012); Steven Spielberg: Ready Player One (2018) [Sci-Fi 100]; To versioner: West Side Story (1961/2021) [Oscars 2022]; Steven Spielberg: The Fabelmans (2022) [Oscars 2023] + H.G. Wells 1866-1946: Manden der tænkte ting [Sci-Fi 100].
Spionernes bro (Bridge of Spies). Instr.: Steven Spielberg. Manus: Matt Charman + Ethan og Joel Coen. Foto: Janusz Kaminski. 141 min. USA 2015. Dansk premiere: 26.11.2015
Foto: Fox/ SF Studios
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 27.11.2015
Ingen kommentarer:
Send en kommentar