FELLINIS SANG
En musical efter 8½
Af BO GREEN JENSEN
ROM midt i 1960erne, tiden for La dolce vita. Den feterede filmskaber
Guido Contini (Daniel Day-Lewis) skal påbegynde produktionen af sin niende
film, Italia, men har kun denne arbejdstitel
i kassen, da det løbende mediecirkus begynder.
Guidos første film var succeser, som gjorde alt ved Italien moderne.
Siden har der været nogle flop, som ingen undlader at nævne, når de roser hans
tidlige værker. Nu er Claudia, mesterens actrice
fétîchè, på vej for at medvirke i hans nye projekt.
Penge, cast og teknik er på plads, men Guido
har ikke én scene klar. Han er i personlig og professionel krise, svigter alles
tillid på stribe og kan ikke forene sin kærlighed til hustruen Luisa med sit
begær efter hundyret Claudia. Han fører imaginære samtaler med sin afdøde Mamma
og undgår både pressen og sin producent, mens han søger tilflugt på et kursted
og prøver at få nye ideer.
DET er ikke forkert, hvis man tænker, at Nine i referat lyder mere som Federico Fellinis 8½ (1963) end som en filmmusical af Rob Marshall, manden bag den succesrige Chicago (2003), som sammen med Baz
Luhrmanns Moulin Rouge! fik
branchen til at tro på den store song and
dance én gang til. Nine er hverken
mere eller mindre end en musicaludgave af 8½.
Intet virkemiddel er sparet, og foruden Day-Lewis medvirker en veritabel stjerneparade
af kvinder i stort set alle livets aldre.
Fellini selv ville have elsket
ideen. Det er dog ikke sikkert, at han ville have jublet over resultatet.
NINE har om ikke andet en imponerende
indviklet baggrund. Tullio Pinelli og Brunollo Rondi skrev manuskriptet til 8 1/2 på baggrund af ideer, som Fellini
havde udviklet sammen med Ennio Flaiano. Mario Fratti skrev med udgangspunkt i
dette sceneversionen af Nine, som fik
premiere på Broadway i maj 1982 med engelsk tekst af Arthur Kopit og sange af
Maury Yeston. Førsteudgaven havde Tommy Tune som instruktør og Raul Julia i
rollen som Guido Contini. Den blev opført 729 gange og har været genopsat flere
gange, senest i 2003 med Antonio Banderas som Fellinis avatar.
Det er i sig selv fascinerende, at den samme idé kan forvandles så mange
gange, begynde i filmen og via teatret vende tilbage til filmen, nu med sange,
mindre dybde og mange flere farver. Samtidig kan mange af filmens problemer
føres tilbage til det mudrede ophav. Historien om Guido Contini fungerer ikke
uden Fellini-referencen, og Daniel Day-Lewis fungerer især godt i rollen, fordi
han kan reproducere den indolent-intellektuelle faktor, som Marcello
Mastroianni rendyrkede i sine film med Fellini.
Disse er uløseligt forbundet med Nino Rotas lækre, lounge-tilsmagte musik, som decideret ikke ligner den kantede,
robuste husstil i amerikanske scenemusicals, der igen ligger temmelig langt fra
den europæiske smag for rockoperette og kønne ballader i traditionen fra
Webber/Rice og Boublil/Schönberg.
NINE er med andre ord mere Chicago og Cabaret, end den er Phantom, Evita eller Les Mis. Læg hertil, at Fellinis univers
lige nu kun taler til unge cineaster og et ældre publikum, der stort set er
holdt op med at gå i biografen. Man har da i hvert fald en del af forklaringen
på den manglende interesse for Nine,
som især i USA har været påfaldende.
Især
er Nine præget af Rob Marshalls lærlingeforhold
til Bob Fosse (1927-87), instruktøren og koreografen, som med Cabaret (1972) og All That Jazz (1979) skabte de sidste for alvor vellykkede
filmmusicals, men havde sit daglige virke på Broadway, hvor den unge Marshall
fungerede som hans instruktørassistent. Fosse instruerede både scene- og filmudgaven af musicalen Sweet Charity (1966, 1969), som bygger på Fellinis Le Notti di Cabiria (1957, da. Gadepigen Cabiria). I All
That Jazz brugte han netop 8½ som afsæt for sin selvbiografiske fortælling om koreografen Joe Gideons hårde
liv og sidste dage.
Marshall benyttede også i Chicago
en eksisterende koreografi af Fosse (med sange af John Kander og Fred Ebb, som
skrev både sceneversionen og filmudgaven af Cabaret)
og annammede flere af Fosses strategier og fysiske tics. Det samme sker i Nine, især når Dion Beebes billeder
følger Day-Lewis i hoftehøjde med en tændt super
trouper i synet. På en bagvendt måde ligner Nine nu og da en imiteret italiensk sangudgave af Federico Fellini
ifølge Bob Fosse.
PROBLEMET er ikke, at der er sange, men at stilen ikke
passer til emnet. Visuelt spektakulære showstoppers
som »Be Italian« og »Cinema Italiano« lades i stikken af sange, der lyder mere
som Richard Rodgers end som Nino Rota, mere som Broadway til enhver tid end som
Rom, Venezia og Rimini i 1960erne. Bedre lykkes filmens ballader, især to
bittersødt eftertænksomme numre, som Marion Cotillard fremfører i rollen som Luisa,
Guidos hustru. »My Husband Makes Movies« stammer fra den oprindelige opsætning.
»Take It All« har Maury Yeston skrevet til filmudgaven. Det er det enkleste
nummer i Nine, men det skaber et
evigt filmøjeblik.
DANIEL Day-Lewis er imponerende atletisk i sin sammenbidte fortolkning
af »Guido’s Song«, mens Penélope Cruz vrider kroppen dekorativt og forgæves i
»A Call From The Vatican«. Fellinis selvopgør med den katolske mands dobbeltmoral
er en central del af 8½, men en
overflødig faktor i Nine. Scenerne
med den 75-årige Sophia Loren som Guidos sexede mor tangerer et erotisk freakshow. Derimod er den jævnaldrende Judi Dench meget velanbragt som
kostumieren Lilli, der altid ved, hvad Guido bærer i hjertet – og ved det før
og bedre end ham selv.
NINE er mindre detaljeret i
skildringen af Guidos fremmegjorthed og groteske distance. Der er med andre ord
skruet ned for surrealismen hos Fellini, men det er i store træk den samme subjektive
fortælling om en blokeret kunstner i midtvejskrise.
Marshall fravælger Fellinis
pragtfulde ouverture i bilkøen, men følger ellers 8 ½ frem til det sted, hvor Guido opgiver filmen i filmen. Man
savner Fellinis lysende rumskib på stranden, men får i stedet en varm, vemodig
epilog, hvor Guido faktisk har lært af sine fejltrin, da alle skikkelserne fra
hans fortid, nutid og fremtid mødes på scenen og fylder lærredet ud i den
prægtige »Finale«.
NINE er en intelligent musical
og en film for voksne mennesker. Den har de nævnte skønhedsfejl, men
kompenserer rigeligt for dem med varme, farver og vitalitet. Den er smuk at se
på og original. Et ekko af Fellini er bedre end en gentagelse af Chicago, især hvis det ankommer via Bob
Fosse.
Se også Store instruktører: Federico Fellini 1920-1993; Fantastiske landskaber: Federico Fellini 100 år; Den definitive metafilm: Federico Fellini's 8½ (1962); Federico Fellini: Casanova (1976).
Nine. Instr.: Rob Marshall. Manus: Michael Tolkin og Anthony Minghella. Foto: Dion Beebe. 118 min. USA 2009. Dansk premiere: 14.01.2010
Foto: TWC/ Mis Label/ UIP/ CineMaterial/ MovieStillsDB
Filmen streames på Blockbuster, FILMSTRIBEN, GRAND HJEMMEBIO, SF Anytime og Viaplay
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 15.01.2010
Ingen kommentarer:
Send en kommentar