Sober science fiction med en nyopdaget følsomhed
Af BO GREEN JENSEN
DET første møde med fremmede væsener er et grundmotiv
i science fiction. Fra begyndelsen er der to modeller. Enten bliver Jorden angrebet
– som det sker i fiktioner fra Klodernes kamp (1897) til Independence Day:
Resurgence (2016) – eller også kommer de fremmede som gesandter for en
højere civilisation. De vil lære os at slutte fred med hinanden, så menneskeden
omsider kan tage sine første skridt ud af barndommen.
I
sidstnævnte spor er det menneskene, som reagerer fjendtligt. Der er altid en
general, som vil køre arsenalet i stilling, og en statsleder, som er i tvivl.
Der er videnskabsmænd, som prøver at mane til besindighed. Det lykkes i lyse
fiktioner som Nærkontakt af tredje grad (1977). Det lykkes ikke i Den dag, jorden stod stille (1951), hvor Michael Rennie som ambassadøren Klaatu bliver
skudt. Robotten Gort tager ham i sine arme og flyver væk i stjerneskibet, som i
denne koldkrigslignelse virkelig er
en flyvende tallerken.
ÆSTETIKKEN er en anden, men det er grundlæggende den samme fabel, som bliver fortalt i Arrival. Sprogforskeren Louise Banks (Amy Adams) har som alle andre set billederne på CNN. Tolv sorte fartøjer svæver over Jordens storbyer. De ligner skåle, som står på højkant. Ingen ved, hvad de fremmede vil.
Louise
følger mindre ivrigt med end de fleste. Siden hun mistede sin datter – hvis
barndom, sygdom og tidlige død er skildret i prologen, hvor Louise også taler
om slutninger og begyndelser, der glider sammen – har hun boet alene i et glashus
og passet sit arbejde på universitet. Der har ikke været én god dag, hvor hun
smilede med øjnene.
Så
lander en helikopter i haven. Louise bliver hentet af oberstløjtnant Weber
(Forest Whitaker) og fløjet til Montana, hvor militæret i yderste hemmelighed
forsøger at kommunikere med de fremmede. Det er uvist, om de kommer i fred
eller for at erobre. Sammen med fysikeren Ian Donnelly (Jeremy Renner) skal Louise
konstruere et foreløbigt sprog, som gør det muligt at få klarhed.
HELT efter bogen er der aggressive kræfter, som vil angribe, før de stiller spørgsmål. Statslederne kan ikke enes om en fælles strategi. Snart truer Kina med at bruge våben. Man holder conference calls på monitorskærme. En af dem står i København. Men glasset bliver sort, efterhånden som de enkelte lande trækker sig ud.
HELT efter bogen er der aggressive kræfter, som vil angribe, før de stiller spørgsmål. Statslederne kan ikke enes om en fælles strategi. Snart truer Kina med at bruge våben. Man holder conference calls på monitorskærme. En af dem står i København. Men glasset bliver sort, efterhånden som de enkelte lande trækker sig ud.
Medierne
koger, planeten er i undtagelsestilstand. Det mærker man dog ikke på de åbne
vidder i Montana, hvor der kun er bjerge, græs og det fremmede skib. Hver dag
bliver Louise og Ian ført op gennem slusen i fartøjets bund. De står ved den
glasvæg, der fungerer som en membran mellem verdener. De fremmede er mørke
omrids i hvid røg. Der er to af de reptiliske væsener, som bliver kaldt heptapoder. Da Louise trykker hånden mod
glasset, gør den ene af gæsterne lige sådan med sugekopperne på sin stjerneformede
fod.
HEPTAPODERNE kommunikerer med lyd, der bliver malet i luften, sindrige sorte halvcirkler, der ligner tuschstriber trukket i mælk. Filmen bruger en time på oversættelsesarbejdet, som Louise udfører kompetent og metodisk. Hun bliver presset til at skynde sig. Høgene, som vil angribe, får stadig bedre argumenter. Kun Weber og Ian bakker forskeren op. Efterhånden kan hun virkelig »tale« med de fremmede. Hvem ved, om ikke de vil os det godt?
HEPTAPODERNE kommunikerer med lyd, der bliver malet i luften, sindrige sorte halvcirkler, der ligner tuschstriber trukket i mælk. Filmen bruger en time på oversættelsesarbejdet, som Louise udfører kompetent og metodisk. Hun bliver presset til at skynde sig. Høgene, som vil angribe, får stadig bedre argumenter. Kun Weber og Ian bakker forskeren op. Efterhånden kan hun virkelig »tale« med de fremmede. Hvem ved, om ikke de vil os det godt?
HER bryder jeg af for at skåne den spænding, som Arrival afgjort besidder. Stærkest er dog atmosfæren af undren og glæden ved stadig opdagelse. Jóhann Jóhannssons åbne musik er en vigtig stemningsskabende faktor.
Filmen
går, som de fleste seriøse forsøg i sin genre, efter klarheden, som fortsat udmærker
Rumrejsen år 2001 (1968) og gør den til
et tidløst eksempel på god science fiction. Heptapodernes geometriske skåle er designet
i ånden fra Stanley Kubrick og Arthur C. Clarkes monolitter.
Men
Arrival vil også give forskeren en
personlig historie, der gør fablen empatisk og universel. Her er den på linie
med visionære epos som Robert Zemickis Contact
(1997) og Christophers Nolans Interstellar (2014). Også i Arrival er der ormehuller
i tiden, så før, nu og efter bliver relative begreber.
Det
er en meget smuk og strengt holdt film, som først går lidt over stregen til slut.
Amy Adams er eminent som den fokuserede forsker. Tankestoffet er relevant og
plausibelt.
DENIS Villeneuve havde allerede skabt hårdfør spænding i Polytechnique, Incendies, Prisoners og Sicario. Med Arrival sprang han ud som den visionære filmskaber, der i 2018 - med Blade Runner 2049 - gav en af de store grundtekster en solid fortsættelse. Herefter ventede storværket Dune (2021).
DENIS Villeneuve havde allerede skabt hårdfør spænding i Polytechnique, Incendies, Prisoners og Sicario. Med Arrival sprang han ud som den visionære filmskaber, der i 2018 - med Blade Runner 2049 - gav en af de store grundtekster en solid fortsættelse. Herefter ventede storværket Dune (2021).
Arrival. Instr.: Denis Villeneuve. Manus: Eric Heisserer (efter novellen 'Story of Your Life' af Ted Chiang). Foto: Bradford Young. 116 min. USA 2016. Dansk premiere: 01.12.2016
Fotos: Lava Bear Films/ FilmNation Entertainment/ 21 Laps Entertainment/ Xenolinguistics/ Paramount Pictures/ UIP DK/ CineMaterial/ MovieStillsDB
Filmen streames på Amazon Prime, Blockbuster, C More, Google Play, HBO Max, iTunes, Rakuten TV, SF Anytime, Viaplay, YouTube Movies
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 02.12.2016
Ingen kommentarer:
Send en kommentar