EN KRANS TIL DE FALDNE
Sam Mendes genskaber sin bedstefars krig
Af BO GREEN JENSEN
SAM Mendes’ 1917 er en
kolossal produktion, men fortællingen midt i er lille og enkel. Det er en almindelig
hverdag ved fronten i Frankrig, og to britiske konstabler, Blake (Dean-Charles
Chapman) og Schofield (George Mackay), har lagt sig i græsset for at tage en lur.
Blake bliver vækket med en besked om, at han skal melde sig hos general
Erinmore (Colin Firth) og få instrukser om en vigtig mission. Han kan vælge én
ledsager. Blake vælger naturligvis Schofield, som er i nærheden og har
erfaring, endnu før de ved, hvad missionen går ud på.
SAMMEN med sergent Sanders (Daniel Mays) arbejder de to venner sig
gennem netværket af skyttegrave. I kommandocentralen kan general Erinmore
afsløre, at den herskende stilhed ikke er tegn på, at tyskerne har tabt moment.
Fjenden har trukket sig tilbage til en sværere befæstet stilling, og den engelske
bataljon, som har ordre til at indlede en offensiv ved daggry næste morgen, vil
gå i en fælde. Blake og Schofield skal finde oberst Mackenzie og få ham til at
afblæse angrebet.
Tiden er knap, men det kan lade sig gøre. »Hvorfor spørger De mig?« siger
Blake. Jo, generalen ved, at Blake har en bror, som er blandt de 1.600 mænd,
der vil miste livet, hvis ordren ikke når frem.
Herfra er der egentlig aldrig et valg. Blake sætter i løb med det samme.
Schofield følger efter med flere forbehold og mindre overbevisning. Han mener,
at de bør lægge en plan. Blake har ikke tid. Det handler om at nå fra A til B
før daggry, koste hvad det vil. Alt er alligevel oppe i luften.
Her begynder de to mænds rejse gennem skyttegravslandskabet. De skal
gennem ingenmandsland, ind bag fjendens linier, over en flod og frem til den
franske by, hvor oberst Mackenzie måske ikke uden videre vil lade sig overtale
til at opgive.
SOM krigsfilm er 1917 usædvanlig,
fordi den ikke har nogen mening om krigen. Der er måske nok en implicit,
tilbageskuende pacifisme, men den opvejes af en betingelsesløs patriotisme. Krigen
er et historisk vilkår, som lige hér – den 16. april, 1917 – er virkelig,
altomsluttende nutid. Så længe krigen varer, er hunnerne udyr, og vi er ikke
brødre i Kristus.
Øvelsen har to uanfægtelige
formål. For det første at levendegøre historien og give den moderne tilskuer en
håndgribelig fornemmelse af, hvordan det var at være i situationen. Taktiliteten
er således prioriteret på bekostning af kontekst og overblik. For det andet at ære
og mindes de britiske tropper, som kæmpede og døde i Den Store Krig.
FORFATTEREN Alfred Mendes (1897-1991), filmskaberens farfar, var ikke
blandt de faldne, men han tilbragte to år ved fronten i Flandern, og 1917
er tilegnet ham. Der stod »Lest We Forget« - »Så vi ikke glemmer« - på alle de knaphulsnåle
og køleskabsmagneter, som blev fremstillet i 100-året for freden. Det er
præcis, hvad filmen handler om: ikke og aldrig at glemme.
1917 er ikke en officiel produktion, som forsvarsministeriet har
sat penge i, men den kunne næsten være det. Peter Jacksons forbløffende
dokumentar, They Shall Not Grow Old (2018), som farvelagde historiske optagelser
og viste dem i højrestaureret 3D, havde samme dagsorden og var produceret i
samarbejde med The Imperial War Museum. Det er oplagt at se dem sammen. Men en
kritik – eller blot en problematisering – af krigens inventar og nødvendighed
må findes i andre fremstillinger.
1917 er en teknisk og logistisk bedrift. For at forstærke graden
af nærvær og fornemmelsen af ubønhørlighed, har Mendes valgt at lave filmen,
som var der tale om én lang optagelse. Mesterfotografen Roger Deakins har selv ligget
på knæ i mudderet for at føre a-kameraet. Der er kun i begrænset omfang brugt steadicam.
Hovedparten af filmen er skudt på den gamle måde med skinner, kran og dolly. Eneste
nymodens ting er droner, der leverer luftfotos i stejl absurditet.
DET er langt fra den første film, som
drømmer om at være one take. Alfred Hitchcock var tidligt ude med Rope
(1948). Aleksander Sokurovs Russian Ark (2002) er en milepæl (og den
eneste film, hvor tricket faktisk giver ekstra dybde: kameraturen gennem Eremitagen
i Sankt Petersborg bliver en rejse gennem Ruslands historie). Linda Wendel gjorde
et dansk forsøg i One Shot (2008).
Alejandro Gonzalez Iñárritus Birdman (2014) bliver endnu mere
pågående af at benytte teknikken, som generelt fungerer bedre, hvis kameraturen
begrænses til enkelte scener. Orson Welles, Robert Altman og Martin Scorsese
har hver især skabt små mirakler.
Jeg kan, hvis jeg skal være ærlig, ikke se, hvad tricket tilfører 1917.
Vist er vi anbragt midt i det hele - men aldrig i ægte første person med subjektiv
kameraføring. Situationerne åbner sig for os – forhindringerne lukker sig op –
i smukt koreograferede optrin, der giver rejsen en drømmeagtig atmosfære. Vejen
er given, det går i en vis forstand som en leg. Det er mere som at være passager
på en tidrejse.
Skønt mændene taler om tingene hjemme – det var den sidste krig, hvor
man tog hjem på orlov i weekenden – bliver savnet aldrig virkeligt. Filmen er
mere som en vægtløs illustration, et altomsluttende diorama, der kunne gøre nytte
i Planenariet. Levende film bliver det kun i isolerede episoder: Rotterne i den
forladte tyske bunker, som er udstyret med eksplosionstråd; det rigeligt
pittoreske møde mellem en af mændene og den franske krigsenke, som tager ham
ind og hjælper ham.
DA er enden nær, og spændingen stiger,
også blandt publikum nede i salen. Jeg skal ikke røbe andet end, at oberst
Mackenzie bliver spillet af Benedict Cumberbatch. Det er ikke sikkert, at alle
når frem, men vi ved jo, hvordan krigen endte.
1917 er bestemt en værdig krans til de faldne og også en vigtig
film, fordi den går imod en tendens til at glemme historien. Men fornemmelsen
af at være i kaos, har man mere af i så forskellige film som Intet nyt fra
Vestfronten (1930), Trækorsene (1932), Den store illusion
(1937), Ærens vej (1957), Konge og fædreland (1964), Gallipoli
(1981), Regeneration (1997), The Trench (1999), En lang
forlovelse (2004), En dag uden krig (2005), War Horse (2011)
og Journey’s End (2017).
1917 føjer sig smukt til kongerækken, men den ændrer ikke
spillets regler, som jeg tror, at Sam Mendes havde til hensigt. Det er smuk,
pædagogisk historiefortælling. Men vi bliver faktisk ikke klogere på, hvordan
det var eller hvorfor vi var der.
1917 er blandt de ni film, som er nomineret i Best Picture-kategorien ved den 92. Oscar-uddeling, som finder sted den 9. februar, 2020. Flere kandidater er anmeldt på bloggen: The Irishman (Martin Scorsese), Joker (Todd Phillips), Marriage Story (Noah Baumbach), Once Upon a Time in Hollywood (Quentin Tarantino) og Parasite (Bong Joon-ho).
1917. Instr.: Sam Mendes. Manus: Krysty Wilson-Cairns og Sam Mendes. Foto: Roger Deakins. 119 min. USA-UK 2019. Dansk premiere: 02.01.2020
Foto: Dreamworks/ Universal/ Nordisk Film Distribution
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 03.01.2020
Ingen kommentarer:
Send en kommentar