EFTER KÆRLIGHEDEN
Wong Kar-wai giver hovedværket en halvhjertet fortsættelse
Af BO GREEN JENSEN
MED nyklassikeren In the Mood for Love (2000) skabte stilikonet Wong Kar-wai for første gang en film, som forankrede
hans mange tekniske kvaliteter og som man kunne beundre for andet og mere end
æstetikken.
Rammen var uhyre enkel. I Hongkong 1962 indgik en mand og en
kvinde, hr. Chow (Tony Leung) og fru Su (Maggie Cheung) en stilfærdig alliance,
da det gik op for dem, at deres respektive partnere havde en affære.
Naturligvis fik de sympati for hinanden, men filmen blev så meget mere
anfægtende, fordi varmen og dybden i forholdet aldrig blev beseglet seksuelt.
Til slut stod Tony Leung ved Angkor Wat-templet i Cambodia og hviskede sit
hjertes hemmelighed ned i et hul i stenen, hvor overleveringen sagde, at den
ville blive gemt.
FILMEN var i øvrigt overhældt med Nat King Cole-ballader (»Quizás,
Quizás, Quizás«) og smægtende kærlighedsmusik af Michael Galasso. Hver aften
passerede manden og kvinden hinanden, når de købte nudler til deres aftensmad.
Maggie Cheungs kontur blev da fastholdt og kælet for i slow-motion, mens Tony
Leung kæderøg melankolske cigarretter. Lyset var gyldent i mørket, regnen var
kraftig og varm. Det var ganske enkelt umuligt at modstå den undertrykte
lidenskab i dette asiatiske svar på David Lean og Noel Cowards Brief Encounter
(1945, da. Kort stævnemøde).
Flere
problemer i efterfølgeren opstår simpelt hen, fordi 2046 insisterer på
at være en slags fortsættelse. Der er gået tre år, og historien begynder, da
hr. Chow tager definitivt afsked med fru Su. Maggie Cheung glider herefter helt
ud af billedet. Hun sagde nej til en større rolle i 2046, fordi hun i
Frankrig skulle indspille Clean (2004), der blev instrueret af hendes
forhenværende ægtefælle Olivier Assayas.*)
NU er årstallet 1966, og efter en tid i
Singapore vender hr. Chow tilbage til Hongkong, hvor han flytter ind i værelse
2046 på det ganske let lurvede Hotel Oriental. Han lever af at skrive
sladderspalter til dagbladene og har heller ikke mange ambitioner investeret i
sine science fiction-romaner, som forsyner filmen med en flot, men dybest set
irrelevant konceptuel ramme. I Chows romaner er 2046 både et sted og en
tilstand i fremtiden, en virtuel by hvor man kan generobre sin erindring.
Ingen
er nogen sinde vendt hjem fra 2046, men i rammehistorien, som Chow skriver på,
mens han lever filmens forhold ud, er en stædig pilgrim på vej tilbage.
Transporten foregår i et tog, som passerer gennem kolde zoner. Fysiognomier fra
virkeligheden går igen i paralleluniverset, men rollefordelingen er anderledes.
Hotelværten er steward. Hans ældste datter, Wang Jiewen (Faye Wong), er den
livagtige kærlighedsandroide, som kan opfylde alle en mands behov. For det
første er det vigtigt, at man ikke forelsker i sig i en androide. For det andet
er det uvist, om androiderne har følelser.
DETTE tema har givet været større i en tidligere fase af filmens tilblivelse. I den
færdige dobbeltfortælling bliver 2046-universet ikke brugt til noget særligt.
Det leverer blot en fantastisk stilfuld kontrast til scenerne fra det flimrende
Hongkong.
Filmen har mange af den slags uforløste ideer. På skrømt gør Wong også lidt ud af at henvise til politiske uroligheder i 1960ernes Hong Kong. I In the Mood for Love var 2046 nummeret på det hotelværelse, hvor de utro ægtefæller mødtes. Her vil hr. Chow have netop det værelse, fordi en ex-kæreste begik selvmord dér.
Filmen har mange af den slags uforløste ideer. På skrømt gør Wong også lidt ud af at henvise til politiske uroligheder i 1960ernes Hong Kong. I In the Mood for Love var 2046 nummeret på det hotelværelse, hvor de utro ægtefæller mødtes. Her vil hr. Chow have netop det værelse, fordi en ex-kæreste begik selvmord dér.
Endvidere – for nu at sætte trumf på - markerer årstallet 2046
slutningen på den karensperiode, hvor Den Kinesiske Folkerepublik ikke må
gennemføre dramatiske strukturændringer i den tidligere britiske kronkoloni,
som de overtog pr. 1. juli 1997. Wong føjer flere og flere lag til
konstruktionen, men man føler aldrig sammenhængen, og den forbliver, som
filmens følelsesmæssige relationer, overvejende et postulat.**
MEST problematisk er hr. Chow, som nok deler
navn og træk med karakteren fra In the Mood for Love, men i bund og
grund er en anden person. Denne Chow er en olieret sjuft, som næsten sætter en
ære i at såre så mange kvinder som muligt så dybt som muligt. På lydsporet
fortæller han i tilbageblik om denne tid og disse følelser, ligesom han guider
os rundt i det futuristiske parallelunivers, han har skabt. Da giver figuren
lidt mere mening, men manden vi ser røber slet ingen dybde. Han skriver
for penge, begærer og bedrager, ejer ingen skam i livet og er på alle måder et
døgnvæsen uden substans.
Sit
mest alvorlige forhold på hotellet får hr. Chow til den smukke Bai Ling (Zhang
Ziyi), der skubber ham fra sig, for så at
blive forelsket og endelig helt ødelagt. Langt ud på et sidespor kommer
fortællingen, da Chow i Singapore møder spillersken Su Lizhen (Gong Li), som
deler navn med og ligner fru Su fra In the Mood for Love. Mest
konstruktiv er relationen til hotelværtens datter, som lærer ham at skrive
lukrative kung fu-føljetoner og får en central position i 2046-universet.
FILMEN udspiller sig over tre-fire år og gør hver ensom jul en slags
status. Der er end ikke antydning af den skjulte dybde og intime glød, som
gjorde In the Mood for Love så anfægtende. Af samme grund truer den
visuelle ækvilibrisme med at udarte til pyntesyge. Øjet næres og udfordres
uafbrudt, men ingen af de halvhjertet overlappende historier føres frem til en
ordentlig slutning. Helhedsindtrykket minder mest af alt om en krusedulle i
marmor, en gennemført stiløvelse uden egenliv.
Tidligt i 2046 lader Wong den smukke androide stå og hviske ned i
en tragt, der svarer til stenen i In the Mood for Love. Han devaluerer
derved den stærke slutning fra den første film og røber en mærkelig mangel på
sans for sin egen historie. I 2046 tjener billedet mest til at ægge. Den
fuldautomatiske kvinde vrider og smyger sig, mens vi ser hende bagfra, og Chris
Doyles kamera kæler for de fetichistiske detaljer.
Der er for meget af den
slags i filmen. Lagene vil ikke flyde sammen, der er ikke belæg for
mystifikationerne. Man kan værdsætte 2046 for de æstetiske kunstgreb –
der er mange flotte sekvenser og enkeltbilleder – men man har lettere ved at
holde af den, hvis man glemmer alt om forbindelsen til In the Mood for Love.
*) Både Clean og 2046 ankom i sidste øjeblik til Cannes i 2004, fordi der blev klippet helt frem til deadline. Visningen af 2046 blev rykket en dag, fordi Wong stadig finjusterede resultatet. Det var dog for rollen som Emily Wang i Clean, at Maggie Cheung modtog Sølvpalmen for årets bedste kvinderolle.
2046 – Are you still in the mood for love? (2046). Instr. og manus: Wong Kar-wai. Foto: Christopher Doyle, Pung-Leung Kwan, Yiu-Fai Lai. 129 min. Kina-Tyskland-Frankrig-Hong Kong 2004. Dansk premiere: 29.04.2005
Foto: Jet Tone Production/ Camera Film
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 29.04.2005
Ingen kommentarer:
Send en kommentar