FRANSK FREMTIDSLEGENDE
Alting kommer et andet sted fra
Af BO GREEN JENSEN
IMPONERENDE mange typer, troper, konventioner og klicheer fra den dystopiske ende af sci-fi-genren er rystet planløst sammen i denne fremtidslegende, som prøver at give tingene tyngde og mørk stoflighed.
STRUKTUREN er stærkt episodisk, historien klinket af ujævne sætstykker. Alting kommer et andet sted fra: New York er filmet som Los Angeles i Blade Runner; markedet i Sibirien ligner det brølende Flesh Fair i A.I. - Artificial Intelligence; en snescooterjagt med varmesøgende missiler minder stærkt om en spionfilmsekvens; slutningens hær af habitklædte skarpskytter er Matrix-trilogien op ad dage. Klarest kommer inspirationen dog fra Children of Men, Alfonso Cuaróns film efter P.D. James’ roman om en tid, hvor mennesket er blevet goldt. Her henter Babylon A.D. både sin farve og sit futuristiske madonnamotiv. Der er meget at se på, og det er ofte underholdende, skønt brikkerne ikke passer ordentligt sammen. Trods alt er det ikke hver dag, man ser klonede tigre eller en exodus af flygtninge over isen ved Vladivostok.
VIN Diesel gør det sådan set meget godt, men hans Toorop-figur er svær at skelne fra lignende helte i Pitch Black, xXx og Chronicles of Riddick. Babylon A.D. er et uhyre med mange virrende hoveder, som Ray Harryhausens skalamodel af en hydra. Halvanden time mere havde blot resulteret i dobbelt så megen studentikos apokalyptik. Alligevel er der charmerende steder, og filmen er ikke fornærmende dårlig.
Af BO GREEN JENSEN
IMPONERENDE mange typer, troper, konventioner og klicheer fra den dystopiske ende af sci-fi-genren er rystet planløst sammen i denne fremtidslegende, som prøver at give tingene tyngde og mørk stoflighed.
I et endnu krigshærget Ny Serbien prøver lejesoldaten Toorop (Vin Diesel) at passe sig selv i en sønderskudt lejlighed. Snart aktiveres han dog af gangsteren Gorkij (Gérard Depardieu), som lover ham et nyt liv i Amerika, hvis han vil hjælpe novicen Aurora (Mélanie Thierry) fra noelitternes kloster i Rusland til hovedkvarteret i New York.
Den clairvoyante og (skal det vise sig) gravide Jomfru Aurora er i selskab med nonnen Søster Rebekka (Michelle Yeoh), som heldigvis også er god til kungfu. I Amerika bliver jagten anledning til en kamp mellem Noelitsekten, som ledes af Charlotte Rampling, og Auroras »far« (Lambert Wilson), en videnskabsmand med speciale i kloning.
Filmen ligner en tegneserie af Enki Bilal, men bygger faktisk på en roman, Babylon Babies, af Maurice G. Dantec (La sirène rouge), som åbent vedgår, at hans forbilllede hedder Philip K. Dick. Alt er fortalt i et flashback med en nærdødsoplevelse som udgangspunkt.
STRUKTUREN er stærkt episodisk, historien klinket af ujævne sætstykker. Alting kommer et andet sted fra: New York er filmet som Los Angeles i Blade Runner; markedet i Sibirien ligner det brølende Flesh Fair i A.I. - Artificial Intelligence; en snescooterjagt med varmesøgende missiler minder stærkt om en spionfilmsekvens; slutningens hær af habitklædte skarpskytter er Matrix-trilogien op ad dage. Klarest kommer inspirationen dog fra Children of Men, Alfonso Cuaróns film efter P.D. James’ roman om en tid, hvor mennesket er blevet goldt. Her henter Babylon A.D. både sin farve og sit futuristiske madonnamotiv. Der er meget at se på, og det er ofte underholdende, skønt brikkerne ikke passer ordentligt sammen. Trods alt er det ikke hver dag, man ser klonede tigre eller en exodus af flygtninge over isen ved Vladivostok.
MATHIEU Kassovitz (La Haine, Gothika, De blodrøde floder) har udtalt, at studiet klippede filmen i stykker for at gøre den kommercielt bæredygtig. Man fornemmer sandt nok, at mange mellemregninger er udeladt, og historien er skåret til i etaper. Kassovitz afleverede en film på tre timer. Pressematerialet angiver en spilletid på 127 minutter, men filmen varer kun 90.
Babylon A.D. deler skæbne med Richard Kellys Southland Tales (2006), et andet auteur-scifi-monstrum, der var ventet med spænding og havde premiere i hovedkonkurrencen i Cannes, men endte som en dvd-premiere, der røg direkte i Byttebørsen hos Blockbuster. I streamingtid er det som filler for free.
VIN Diesel gør det sådan set meget godt, men hans Toorop-figur er svær at skelne fra lignende helte i Pitch Black, xXx og Chronicles of Riddick. Babylon A.D. er et uhyre med mange virrende hoveder, som Ray Harryhausens skalamodel af en hydra. Halvanden time mere havde blot resulteret i dobbelt så megen studentikos apokalyptik. Alligevel er der charmerende steder, og filmen er ikke fornærmende dårlig.
Babylon A.D. Instr.: Mathieu Kassovitz. Manus: Eric Besnard og Mathieu Kassvitz. Foto: Thierry Arbogast. USA-Frankrig 2008. 96 min. Dansk premiere: 03.10.2008
Fotos: CineMaterial/ MovieStillsDB
Filmen streames på Amazon Prime, Blockbuster, Google Play, iTunes og SF Anytime
Teksten trykt som en Filmrevy-anmeldelse i Weekendavisen Kultur 03.10.2008
Ingen kommentarer:
Send en kommentar