HVOR REGNBUEN ENDER
Judy Garland genopstår i britisk biopic
Af BO GREEN JENSEN
Frances Gumm var kun to år, da
hun gik på scenen – i forældrenes biograf – og sang »Jingle Bells« med sine
søstre. Hun var 13, da hun skrev kontrakt med MGM. Efternavnet blev ændret –
ikke på studiets, men på manageren George Jessels foranledning. Jessell fandt,
at søstrene Gumm var smukke som »a garland of flowers«. Fornavnet fandt hun
selv i sangen »Judy« (1934) af Hoagy Carmichael og Sammy Lerner.
GARLAND var 15, da hun sang »You Made Me Love You« til Clark Gables foto i Broadway Melody of 1938. Scenen gjorde så stort indtryk, at hun blev castet som naboens datter i den første af talrige »baghavemusicals«, hvor hun dannede par med Mickey Rooney. Imens fulgte heldet med vinden i Kansas. Judy var netop fyldt 16, da hun spillede Dorothy Gale i den syvende filmudgave af L. Frank Baums første Oz-bog.
GARLAND var 15, da hun sang »You Made Me Love You« til Clark Gables foto i Broadway Melody of 1938. Scenen gjorde så stort indtryk, at hun blev castet som naboens datter i den første af talrige »baghavemusicals«, hvor hun dannede par med Mickey Rooney. Imens fulgte heldet med vinden i Kansas. Judy var netop fyldt 16, da hun spillede Dorothy Gale i den syvende filmudgave af L. Frank Baums første Oz-bog.
Troldmanden fra Oz (1939)
beseglede hendes skæbne. Garland fik lov at være lysende ung i Vincente
Minnellis Mød mig i St. Louis (1941). Ellers foretrak MGM at bruge hende
som en ordinær kontrast til Lana Turner. Judy var taknemlig. Hun giftede sig
med Minnelli og var en fejlfri stjerne årtiet igennem.
I Summer Stock fra 1950
har hun hatten på skrå og synger tårerne væk i »Get Happy«. Det er en af de
sange, som er klogere end sit kulturelle øjeblik. Dem sang Garland mange af.
Eller hun fik banaliteter til at lyde som perler af dyrekøbt visdom. Summer
Stock blev hendes sidste film for MGM. Studiet kasserede hende efter brug,
kan man sige.
DER var flere gode roller – frem for alt den store som Esther Blodgett/ Vicky Lester i meta-musicalen En stjerne fødes (1954) og en sjælden sangfri indsats i Dommen i Nürnberg (1961). Hendes sidste film blev I Could Go on Singing (1963), hvor hun atter næsten spiller sig selv som sangerinden Jenny Bowman, der forelsker sig i Dirk Bogarde.
Alligevel var det på scenen, som
dronningen af det evige comeback, hun levede stærkest de sidste årtier. Hun tog
piller for at sove, for at synge og smile, for ikke at ryste. Hun var skind og
ben, et nervebundt. Den sidste koncert fandt sted i Falconer Salen på
Frederiksberg den 25. marts 1969. Hun døde den 22. juni og blev kun 47 år.
DET er den desorienterede Garland, der har nået
stedet, hvor regnbuen ender, som vi møder i Rupert Goolds biografiske
forestilling om Judy.
I 1968 lå Garlands liv i ruiner.
Hun blev skilt fra Sidney Luft og flakkede rundt med børnene Lorna og Joey. Til
en fest hos deres halvsøster, Liza, mødte Judy sin ægtemand nr. fem, Mickey
Deans. Han bliver i Goolds film spillet af Finn Wittrock og er endnu en mand,
som tror, han kan rejse legenden. Rufus Sewell spiller Sid Luft, som ser til og
ved bedre.
Renée Zellweger spiller Garland
med tæret fysik og den døende stjernes manierismer. Hun synger også en snes af
de store fakkelsange: »By Myself«, »Get Happy«, »The Trolley Song«, »For Once
in My Life« og naturligvis Harburg og Arlens uopslidelige »Over the Rainbow«,
som forelå i 1003 coverversioner, sidst der blev talt efter. Zellwegers sidste
replik er en forklaring på sangen. Den er ærligt talt ikke nødvendig: »If happy
little bluebirds fly beyond the rainbow/ Why, oh, why can’t I?«
Filmen følger Garland
på hendes sidste britiske turné. Manageren Bernard Delfont (Michael Gambon) har
booket legenden til en serie udsolgte koncerter i sin natklub The Talk of the
Town. Her er hun skiftevis magisk og håbløs, som regel beruset, men ude af
stand til at være ligeglad hele tiden.
Mens det nye forhold til Mickey
er godt, leger han med tanken om at sætte Judy på scenen sammen med The Rolling
Stones. Ideen er slet ikke dårlig. Garland havde en rockstjernes psyke. Det
var alt eller intet hver eneste aften.
JUDY er baseret på et skuespil af Peter
Quilter, som hedder The End of the Rainbow. På teatret har der sikkert
været koncert i den ene side af scenen og flashbacks til begyndelsen i den
anden. Man tænker sig, at lyset blev tændt og slukket efter behov, når der
skulle klippes i tiden.
Filmen gør det rent i
flashbacks, som efterhånden bliver mekaniske. De fokuserer på den første tid og
Andy Hardy-filmene med Mickey Rooney. Parret bliver sendt på date for
pressens skyld, og studiet holder Garland på en streng diæt af amfetamin og
barbiturater.
Første scene er hjerte- og
gerningsstedet i ét: den unge Judy (Darci Shaw) står på settet til Troldmanden
fra Oz sammen med Louis B. Mayer (Richard Cordery), som nedgør og
kontrollerer hende filmen igennem. Mayer skrev en del af de ting, som
han hér får lagt i munden. Han bliver dæmoniseret, mens Judy bliver
kanoniseret. Der er ingen grå toner. Goold går rent efter mytens lys, som
virker bedre på teater end på film.
Garland har altid været dyrket
særlig ivrigt i LGBT-kulturen. Rufus Wainwright (som synger »Have Yourself a
Merry Little Christmas« på lydsporet til Judy) tog konsekvensen, da han
lavede en coverversion af Judy at Carnegie Hall (1962) og kopierede
albummet tone for tone.
I filmen er der et atypisk afsnit,
hvor den ensomme Judy går med to fans hjem til deres lejlighed og viser sin
søsterligt trøstende side. De kommer og hører hende hver aften. De vil have
pengene igen, da Delfont sætter Lonnie Donegan på. Det er faktisk et stilbrud,
men episoden emmer af varme og menneskelighed.
DET er ikke en Hollywood-produktion, filmen er britisk til benet. Man har opdyrket en regulær minigenre: Verdensstjerner, som kommer på besøg, da det lakker mod enden, og viser mennesket bag myten. Det begyndte med Michelle Williams som Marilyn Monroe i My Week with Marilyn (2011). Filmstjerner dør ikke i Liverpool (2017), med Annette Bening som Gloria Grahame, blev i Danmark lagt direkte på Filmstriben. Det var for resten den samme impressario, Bernard Delfont, som sendte Stan og Ollie på skumringstur gennem 50rnes England i Gøg & Gokke (2018).
Judy har ikke helt samme
fylde, men Zellweger er eminent. Mange har spillet Garland på film, blandt
andre Andrea McArdle (1978), Tammy Blanchard (2001) og Elizabeth Karsell
(2001), men det er Judy Davis’ fremstilling i Life With Judy Garland: Me
& My Shadows (2001) – og Betty Glosteds danske sceneudgave – som Renée
Zellweger skal overtrumfe.
Det gør hun med nerve, sødme og
glans. På indholdssiden er der tale om en Garland for begyndere. Man savner at
høre om alle de ting, som skete i 40rne og 50rne. Omvendt bliver kronologien
håndterlig, og legenden får lov at stå, som den fortjener.
Judy. Instr.: Rupert Goold. Manus: Tom Edge. Foto: Ole Bratt Birkeland. 118 min. UK 2019. Dansk premiere: 24.10.2019
Fotos: Scanbox Entertainment/ Warner Archive/ Cinematerial
Artiklen stod i Weekendavisen Kultur 25.10.2019
Ingen kommentarer:
Send en kommentar