KÆRLIGHEDEN KENDER DIT NAVN
Af BO GREEN JENSEN
HVERT år kommer en gæst
til Italien for at hjælpe professor Perlman med hans forskning i Antikkens
kultur. I sommeren 1983 er det Oliver, en 24-årig amerikaner, der flytter ind i
familiens klassiske villa. Sønnen i huset, Elio på 17, står netop og ser på
bilen med den amerikanske gæst, da Call
Me by Your Name begynder. »Så dér er tronraneren«, siger han til kæresten
Marzia. For de fremmede sover altid i Elios værelse.
Netop denne sommer er Elio ved at åbne sig
seksuelt. Han springer ud som menneske og afprøver kønnets forskellige
muligheder. Elio forelsker sig i den selvsikre Oliver, som først holder afstand
og virker arrogant. Så begraver de elskende sig i hinanden og deler en livsændrende
kærlighed.
I hvert fald bliver Elio aldrig den samme. Oliver
rejser hjem efter planen. I filmen er det vinter, da han ringer. I André
Acimans roman går der et halvt liv, før de mødes igen. »Call me by your name and
I’ll call you by mine,« har Oliver sagt. Det er det, de gør i telefonen.
CALL Me by Your Name er en veludført
balanceakt. Alt ved den genkaldte sommer er lækkert og drypper af så megen sanselighed,
at det nemt kunne kamme over. Elio er moden som de tunge abrikoser i frugthaven.
Han bruger en bristende fersken som erstatning for sin elskede, da passionen er mest indeklemt.
Han er også stakåndet sammen med Marzia og kommer så hurtigt, at begge må le.
Det lange forspil er bredt ud i en vifte af
cykel- og svømmeture. Fans af Italien vil sukke og længes, men det er aldrig
nogen lummer film. Luca Guadagnino brugte Tilda Swinton som begærets kilde og
mål i den milanesiske I Am Love (2009)
og den solgennembagte A Bigger Splash (2015).
Her er mændenes kærlighed mere end nok.
Call
Me by Your Name rammer lige så rent, som Ang Lee havde held til i Brokeback Mountain (2005). Men de
ensomme cowboys på Brokeback mødte fjender alle vegne, da de kom ned. I Call Me By Your Name er der faktisk
ingen modstand. Både Marzia og Elios forældre forstår den store lidenskab, hvis
de ikke velsigner den aktivt.
Det sker uhyre sjældent, at kærligheden
kalder os ved navn. I filmens mest ordrige scene taler Elios far (Michael Stuhlbarg) til sin søn om
at elske. Han siger, at et hjerte bliver slidt over tid. Måske er de bedste år brugt
allerede.
FAMILIEN Perlman er
jødisk og taler fem sprog. André Aciman (f. 1951) kommer selv fra en sefardisk jødisk
baggrund i Egypten og Italien. Han flyttede til USA som 17-årig og har undervist i litteratur, først og fremmest Marcel Proust, mange steder. Hans egne bøger er ikke kopier, men nærer klart en ambition om at skabe tilsvarende erindringskunst.
Efter Call Me by Your Name (2007) har han bl.a. skrevet romanen Enigma Variations (2017), hvor et biseksuelt liv genopleves i mindet om fem bestemmende forhold i fem
perioder. Det er den samme slags fortæller, der leder efter sin tabte uskyld.
Hverken drengens begær eller tekstens visdom
er postuleret. De moderne elskende befolker det samme paradisiske landskab som Antikkens
guder og helte. I en vis forstand er de af samme støbning.
James Ivory var 89 år, da han bearbejdede Acimans bog. Han modtog en Oscar for manuskriptet, som genskaber ungdommen uden at blinke. Instruktøren af de bedste Henry James-film fanger alle
dobbelte motiver og betydninger. I bogen er Elios far filolog. Det var Ivorys idé at gøre ham til klassisk kunsthistoriker. I en særligt god scene står Elio og Oliver ved Gardasøen med en bronzestatues afrevne arm. De har skændtes og bliver venner
igen. Mediet er en romersk kopi af en græsk Praxiteles-statue.
Filmen er meget smukt fotograferet. Timothée
Chalamet og Armie Hammer er indbegrebet af to unge mænd. Aciman medvirker
selv i en lille rolle som husgæst. I 2019 udkom Find Me, den længe ventede fortsættelse, som fortæller, hvad der blev af Elio og Oliver. Aciman siger, at det var filmen, som fik ham til at indse, at han ville være sammen med karaktererne igen. Han ville vide, hvordan deres liv var forløbet. En filmatisering er i forproduktion. Det er uklart, om Guadagnino skal instruere.
Man kan have modstand på film, som andre
knuselsker og hyper ihærdigt. Men
denne hér lever op til ry.
Se også Luca Guadagnino: I Am Love (2009); Luca Guadagnino: A Bigger Splash (2015); To versioner: Suspiria (1977/2018) [Horror 100].
Call Me by Your Name. Instr.: Luca Guadagnino. Manus: James Ivory. Foto: Sayombhu Mukdeeprom. 132 min. Italien-Frankrig-Brasilien-USA 2017. Dansk premiere: 02.02.2018.
André Aciman: Call Me by Your Name. 248 s. Farrar, Straus and Giroux, 2007.
André Aciman: Call Me by Your Name. Oversat af Niels Lyngsø. 302 s. Rosinante, 2018.
Fotos: Frenesy Film Company/ La Cinéfacture/ RT Features/ Water's End Productions/ M.Y.R.A. Entertainment/ MiBACT/ Lombardia Film Commission/ Memento Films/ UIP DK/ CineMaterial/ Farrar, Straus and Giroux
Filmen streames på Blockbuster, Google Play, iTunes, Rakuten TV, SF Anytime, Viaplay Rent & Buy, YouTube Movies
Teksten stod i Weekendavisen Kultur 03.02.2018
Ingen kommentarer:
Send en kommentar