EN HEMMELIG SYMMETRI
Psykoanalysens skabelsesberetning
Af BO GREEN JENSEN
ALLE ved, hvem Sigmund Freud (1856-1939) og Carl Gustav
Jung (1875-1961) var. Færre husker – eller har overhovedet hørt om – børnepsykologen Sabina
Spielrein (1885-1942). Hun blev længe set som en privilegeret biperson i psykoanalysens
formative år.
Spielrein var Jungs patient, mens han endnu betragtede Freud som et
forbillede, og hun førte en omfattende korrespondance med Freud, som hun også
lærte at kende personligt. I 1911 blev hun som den første kvinde optaget i
Wiens psykoanalytiske forening.
Spielrein var i behandling
hos Jung fra august 1904 til juni 1905. Da hun fik det bedre, blev hun først
hans forskningsassistent, siden hans kollega. Jung rådgav Spielrein under
arbejdet med »Über den psychologischen Inhalt eines Falles von Schizophrenie«
(1911) og sørgede for, at artiklen blev publiceret i Jahrbuch für psychoanalytische und psychopatologische Forschungen. Året
efter stod afhandlingen Die Destruktion
als Ursach des Werdens samme sted. Her brugte Spielrein Freuds tanker om
libidoets iboende dødsdrift og foregreb Jungs ideer om forvandlingens kraft. Af
samme grund har man set hende som en slags brobygger.
JUNG brød med
Spielrein i 1911. Flere faghistorikere forudsatte en seksuel forbindelse mellem
de to, andre slog muligheden hen som sensationalisme. Man fik endelig vished i
1977, da brevvekslingen mellem Jung, Freud og Spielrein blev tilgængelig. Der
er skrevet adskillige bøger om sagen. En af dem er italieneren Aldo Carotenutos
Diario di una segreta simmetria: Sabina
Spielrein tra Jung e Freud (1980), som samler Spielreins breve og dagbøger.
Altså en hemmelig symmetri.
Jung behandlede
Spielrein med samtaleterapi i en variation af Freuds ideer. Freud brugte den
berømte divan, som stod i konsultationen på Berggasse 19 i Wien. Jung sad på en
stol med ryggen til analysanden. Spielrein kom til Bürgholzli, Zürichs
psykiatriske universitetsklinik, som et hysterisk tilfælde, bogstaveligt
forkrøblet af berøringsangst, skyldbevidst drift og fortrængning. Hun betroede
Jung, at hun som barn følte lyst, når hendes far slog hende med et bælte. Hun
fantaserede endnu om lystfølelsen. Jung hjalp hende med at udleve scenariet.
LÆGEN var gift, satte
pris på sin status, fik stadig flere børn og havde mange ambitioner. Da affæren
blev besværlig, gik han fra Spielrein. Samtidig lagde han distance til Freuds teorier,
som ikke ville anerkende den metafysiske dimension – i dag kunne man sige
åndeligheden - der i stigende grad blev Jungs domæne. Freud havde set en mulig poster boy for bevægelsen i den yngre, velaflagte
og frem for alt ikke-jødiske kollega. Efter Spielrein-affæren kom der kold luft
mellem mændene.
Spielrein giftede
sig med en russisk læge, Pavel Scheftel. De fik to døtre, Renate (f. 1912) og
Eva (f. 1924), og Spielrein etablerede i Moskva en institution, Den Hvide
Skole, som hun drev efter progressive principper. Staten lukkede skolen efter
tre år. I 1936 flyttede familien til Rostov. Pavel døde under Stalins politiske
udrensninger. Spielrein og hendes døtre blev skudt af SS i august 1942. Kongen
af ego og id gik i britisk eksil. Da det kom til stykket, gjorde Jung kun lidt
for at hjælpe sine jødiske fæller. Sabina Spielrein er ikke nævnt med et ord i Erinnerungen, Träume, Gedanken (1961-63,
da. Erindringer, drømme, tanker). Til
gengæld skriver han udførligt om animus og anima, individuation og synkronicitet.
DETTE mørke og strålende stof løber sammen i A Dangerous Method, David Cronenbergs
spillefilm nr. 15, der bruger tre af tidens stjerner til levendegøre den gyldne
trekant. Viggo Mortensen er en skrøbelig, skønt også imødekommende Freud.
Michael Fassbender forlener den vitale Jung med en blanding af overbevisning og
opportunisme. Keira Knightley forsøger at udtrykke Spielreins rejse fra
neurotisk fortrængning til selvbevidst realisering gennem en fysisk pantomime,
der alt i alt må være det tætteste, filmen kommer på special effects.
Christopher
Hampton har baseret filmens manuskript på sit eget skuespil, The Talking Cure (2003), der igen
krediterer John Kerrs fremstilling i biografien A Most Dangerous Method: The Story of Jung, Freud, and Sabina Spielrein
(1993). Skønt Cronenbergs film gør adskilligt for at vise karaktererne i det
fri, er der klare spor efter sceneversionen. Så godt som alle scener består af
en koncentreret dialog mellem to af de tre karakterer. Dybest set er der tale
om et filmet kammerspil.
I periferien fungerer Jungs hustru Emma (Sarah
Gadon) og Freud-eleven Otto Gross (Vincent Cassel) som en blanding af
øjenvidner og kor. Emma føder stadig flere børn, som Jung overser med et
blændende smil. Nihilisten Gross er en djævelens advokat i det hele. »Så vidt
jeg kan se, er der ikke noget problem,« siger han til Jung, der fortæller om
Spielrein. »Du slår hende, til hun er døden nær, og dusker hende godt igennem.«
Selv forgriber han sig på flere af Bürgholzlis sygeplejersker, før han
forsvinder over muren, ind i tågen, for at tage sit liv eller drikke det væk.
FORSKELLIGT pligtstof
formidles med takt. Man forstår, at psykoanalysen som sag og bevægelse er i sin
vorden, at Freud har brug for allierede kræfter, der kan meritere hans
kontroversielle praksis, og at Jung som en hovedrig, kristen discipel må ligne
den fuldkomne kronprins. Jung er en sjuft i forhold til Sabina, men hans kritik
af Freuds metode er reel, og i kærlighedsscenerne bliver han i så høj grad en
levende elsker, at han ender med at frygte for sin forstand. Han vender hjem
til sin hustru som til en mor. Spielrein sidder alene tilbage med begæret, der
brænder i skridtet.
Man kunne tro,
at Cronenberg ville gøre ekstreme ting med det hysteriske stof, måske skabe en
kold psykogyser i stilen fra Dead Ringers
(1988), Naked Lunch (1991), Crash (1996) eller eXistenZ (1999). Imidlertid vælger han en tør, præcis form, som
lader teksten og spillerne bære indholdet. Da Jung beskriver en apokalyptisk
drøm, som må være et forvarsel om verdenskrigen, ser man ingen letkøbt billedmontage
med wagnersk musik blandet i. Virkeliggørelsen af de seksuelle fantasier er
reduceret til en enkelt spankingscene, hvor Jung og Spielrein bruger læderremmen
sammen. Til gengæld har dén erotisk værdi.
Affæren får
følger for alle, skønt skandalen bliver i inderkredsen. Jung taber status i
Freuds øjne og gør ham mindre attraktiv som støtte. Også Jung har en følelse af
at falde igennem, men han bruger den til at gøre sig fri af faderfiguren. Jung
har fra første færd fundet, at Freud på én gang gik for langt i sin fokusering
på det seksuelle og ikke langt nok i kortlægningen af underbevidsthedens mørke
kontinenter. For Jung bliver myten det hele. For Freud er den en kode på linje
med drømme. Det hele begynder og ender i kønnet. Ved århundredskiftet er de som
far og søn. Efter Sabina bliver der kold luft mellem parterne.
FREUD er ofte
skildret på film, men her bliver Jung den centrale figur. Michael Fassbender fremstiller
ham som en karismatisk, naiv og dog ekstremt beregnende karakter, som ikke
desto har ilden. Freud har set ham som en nyttig idiot og erkender sin fejl.
Der er fine anekdotiske detaljer. Jung har appetit på alt, og nu og da bliver
hans sult til ren grådighed. De to mænd mødes første gang, da Jung tager fra Zürich
til Wien og besøger Freud i Berggasse 19. Familien ser til, mens Jung dynger
kød op på sin tallerken. Senere, da venskabsvarmen er aftagende, sejler mændene
sammen til USA. Jung ser ingen skævhed i, at han sejler på første klasse, mens mesteren
er henvist til en køjeplads på anden klasse.
Tilskuere med en
lang erindring vil måske huske The Soul
Keeper (2004), som italieneren Roberto Faenza instruerede med Iain Glen som
Jung over for Emilia Fox som Sabina. Her var fokus på Spielreins senere virke
og den russiske del af historien, mens forholdet til Jung blev formidlet i flashbacks.
Freuds navn blev nævnt, men var ikke på rollelisten. Samme år kunne man se
Elisabeth Martòns dokumentarfilm, Jeg hed
Sabina Spielrein, i danske biografer. Emnet er igen aktuelt.
DER er endelig
en elegisk kvalitet i filmens tilbageskuende væsen. Psykoanalysen blev grundlagt
ved indgangen til det 20. århundrede. I Freuds såvel som i Jungs udlægning blev
den en af de store forståelsesmodeller i et forrevent århundrede, hvor kun
økonomien og biologien for alvor kunne konkurrere. Sagen »sejrede ad helvede
til«, som LO-formanden Thomas Nielsen sagde i anden forbindelse.
Ved indgangen til
det 21. århundrede er sagen ved at miste betydning. Nu er tiden til selvhjælp,
coaching og positivisme. Freud »må tillægges æren for i god tro at have skabt
en åndelig bevægelse med enorm indflydelse på vores måde at forstå os selv på,«
skriver Steen Andersen i Freud har sagt (2004), der fortæller en
anden af psykoanalysens kvindehistorier, dén om Marie Bonaparte. »I den forbindelse
er det betydningsløst, at psykoanalysen som bevægelse er ved at uddø, og at den
som terapi har vist sig mindre effektiv end nyere behandlingsmåder.«
ANDERSEN tilføjer: »Det forklejner jo ikke opfinderen af dampmaskinen, at vi i dag har
elmotorer og atomkraft.« Cronenbergs film får dette aspekt med. Disse brave
mænd med deres borgerlige problemer er pionerer og opdagelsesrejsende,
banebrydere i deres egen opfattelse. Jung og Freud er Stanley og Livingstone,
Spielrein en misbrugt Kleopatra ved Nilens varme kilder i det fælles ubevidste.
Jung og Spielrein erobrer sammen et nyt kontinent, da han giver efter for
hendes ønske om at udleve den masochistiske længsel. I dag kunne det hele
ordnes mod honorar i Åndens Tempel på Blegdamsvej.
Det er fremdeles
synd og skam, at D.M. Thomas’ roman The
White Hotel (1981, da. Det hvide
hotel), en af de allerbedste bøger om Freud, aldrig blev filmatiseret,
skønt både Bernardo Bertolucci, Emir Kusturica og Terrence Malick forsøgte at
finde finansiering. Til gengæld kan man glæde sig over Cronenbergs lærestykke,
der er skabt med takt, præcision og distance såvel som med lidenskab af en
slags.
Med A Dangerous Method afrundes Cronenberg/Mortensen-trilogien. De andre film er A History of Violence (2005) og Eastern Promises (2007).
Med A Dangerous Method afrundes Cronenberg/Mortensen-trilogien. De andre film er A History of Violence (2005) og Eastern Promises (2007).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar