OVER STREGEN
Af BO GREEN JENSEN
SOMMER i Alaska, midnatssol og søvnløshed. Til en lille by
helt oppe nordpå ankommer to af de skarpeste detektiver fra Drabsafdelingen i
Los Angeles. Officielt er kriminalassistenterne Dormer (Al Pacino) og Eckhart
(Martin Donovan) sendt til Nightmute for at hjælpe den lokale politistyrke med
efterforskningen af mordet på en ung kvinde. Uofficielt skal de ligge lavt,
mens Afdelingen for Interne Anliggender, forhadt som altid i filmens verden,
går Dormers metoder efter i sømmene. Dormer er en legende. Politikvinden Ellie
(Hilary Swank) kan ikke komme sig over, at stjernen hun skrev sit speciale om
er i byen. Andre lokale betjente skumler. Som om de ikke var dygtige nok.
Will Dormer er
tilsyneladende en træt mand, som forsøger at holde fast i resterne af sin
integritet, mens han udfører sit arbejde så grundigt og uangribeligt som
muligt. Han er en af de martrede stoikere, som Pacino har spillet så ofte og
godt, at man uvægerligt fatter sympati for hans person og nærer tillid til hans
dømmekraft og metoder. Det gør Ellie, og det gør publikum. Men hvad er det
egentlig for nogle sære indklip, der synes at bunde i hans erindring?
DE gør sig gældende
straks i titelsekvensen. Tekstilfibre gennemblødes i ekstreme nærbilleder. En
hånd med en kirurgisk handske gnider i noget stof, enten masturbatorisk eller
bare meget ivrigt. Man kan ikke se hvem hånden tilhører. Længe ved vi ikke
helt, hvad der knytter sig til disse fragmenter, men de sikrer allerede fra
begyndelsens bjergtagende billeder af indflyvningen over fjorden ved Nightmute,
at man ikke føler sig sikker på noget, hverken stedet, Dormer eller sagerne,
som han enten flygter fra eller skal opklare her. Virkeligheden i Imsomnia
ligger aldrig helt fast, skønt fortællestilen på realistisk vis egentlig er
bred, klar og lys.
I æstetisk
henseende er Christopher Nolans Insomnia en uafbrudt glæde at følge.
Moralsk er den derimod rendyrket horror. For måske er det ikke kun
solen, der afholder Dormer fra at sove. Eckhart betror ham, at det kan blive
nødvendigt at handle med Interne Affærer, så alle Dormers sager bliver åbnet
igen. Dormer har sine grunde til at have gjort nogle ting, som ikke var efter
bogen – han er dybest set et retskaffent menneske – men når først man træder
forkert, er der ingen ende på de historier, man må skrive for sin egen og de
andres skyld.
Netop om skyld,
moral og personligt ansvar handler denne ualmindeligt vellykkede thriller. Det
er år og dag siden, at noget så helstøbt er kommet ud af et stort amerikansk
studie. Sidst det skete var i 1997, da Curtis Hanson filmatiserede James
Ellroys L.A. Confidential. Nolans film har dog også adskilligt til
fælles med The Pledge (2001, da. Løftet), Sean Penns film efter
Friedrich Dürrenmatts roman. Måske står den moralske krimi virkelig over for en
renæssance. Det ville ikke være den værste tendens.
DET er svært at skrive om Insomnia uden at røbe for
mange af de prosaiske detaljer, der gør opklaringsarbejdet så spændende at
følge. Samtidig kan man ikke få øjnene fra Pacino, som heller ikke selv kan
sige, om det er et vådeskud og en slags hændeligt uheld, der tidligt i filmen
tager livet af Eckhart. Sikkert er imidlertid, at der knyttes en skæbnesvanger
forbindelse, da manden som myrdede den unge kvinde første gang ringer til
Dormer. Denne ligger vågen i det kroniske dagslys. Morderen havde det lige
sådan, da han første gang kom til Alaska. Han nærer dyb respekt for Dormers
erhverv. Han ville jo selv være kriminalbetjent. Det er derfor, han skriver
romaner om en politidetektiv.
Man må ikke røbe
for meget, men også i dén henseende udgør Insomnia en stor og indviklet
undtagelse. For det første får man sit virkelige thrill ved at følge furerne
i Pacinos ansigt, se hvornår Dormer krakelerer, følge med i hvor langt han vil
gå og overveje, om han er skyldig. For det andet vil mange skandinaviske
tilskuere se Insomnia med en fornemmelse af udsøgt déjàvu. Nok er
handlingen forskudt til Alaska, og visse detaljer i rammen er justeret, men
ellers følger filmen scene for scene sit norske forlæg, Erik Skjoldbjærgs
sylespidse skæbnefortælling Insomnia – den som synder sover ikke (1997),
som Skjoldbjærg skrev sammen med Nikolaj Frobenius.*
BÅDE skikkelserne
og den moralske konflikt reproduceres trofast hos Nolan. I den norske Insomnia
var Stellan Skarsgaard den kompromitterede opdager, som kom flyvende fra
Sverige for at opklare mordet på en ung kvinde. Forfatteren Walter Finch, som
muligvis er gerningsmanden, blev i norsk regi spillet excentrisk og engleblidt
af Bjørn Floberg. Hos Nolan gør Robin Williams noget lignende, men han lægger
lidt mere pervers fornuft og psykopatisk tyngde i karakterens eksplosive
psykologi. Finch kan ikke lade være med at betragte det hele på afstand,
samtidig med at han opsøger Dormer. For forfatteren er der både et spil og et
plot i forløbet, og han ynder at se sig selv som en joker.
Vi er og bliver i
fortællingens vold og på Dormers side, mens han betror sig til kvinden på
hotellet, der hos Nolan bliver fremstillet af Maura Tierney. Maria Bonnevie
spillede kvinden på norsk, hvor karakteren var en hovedrolle. Hos Nolan
overtager politikvinden Ellie en del af Bonnevies funktioner. Nogle ting stod
skarpere hos Skjoldbjærg, der i parentes bemærket er meget tilfreds med den
amerikanske genindspilning. På filmfestivalen i Haugesund kunne man se de
to film back to back og høre Skjoldbjærg og Frobenius fortælle om
processen. Det er synd, at Ole Bornedals Nattevagten ikke blev en så vellykket Nightwatch. Egentlig er det den samme historie om en
lillebitte nordisk film, der vælter verden med én god idé.
HOS Skjoldbjærg stod midnatssolen skarpere, og verden
virkede lidt mere udsat. I samme ånd var det lettere at se forskel på rigtigt
og forkert. Skarsgaards opdagerskikkelse, Jonas Engström, var mere kynisk end
Pacinos kvæstede humanist. Nøglescenerne er dog de samme: blodet på stoffet,
uvirkeligheden i tågen hvor makkeren omkommer, opgøret med den afsindige
forfatter, der hos Skjoldbjærg ikke skrev krimier, men digte om skæbne og
ansvar. Englænderen Nolan vakte opsigt med den fragmentarisk opklippede Memento
(2000), en thriller om en mand uden korttidshukommelse og i stilistisk
henseende en af de mest konsekvente spændingsfilm fra de senere år. Dybden i
Hilary Seitz’ manuskript kommer dog fra Skjolbjærg og Frobenius.
Der er mere fysisk
spænding i Nolans Insomnia, bl.a. en original scene mellem jæger og
bytte. Pacino forfølger Williams, som skyder genvej over vandet ved at træde på
de flydende træstammer. Hos Nolan kommer man virkelig til at leve på stedet.
Ugerningerne bliver konkrete, og det samme gør Pacinos træthed. Han ligner
virkelig en mand, der kunne sove i tusinde år, om det skulle være. Ikke for
intet hedder han Dormer efter det latinske dormire.
De bedste steder i
filmen kommer direkte ud af Pacinos karakter. Dormer taler i telefonen om sin
foragt for skrankepaverne i Interne Affærer. Eller han decimerer Walter Finch,
som tror at han nu har guddommelig indsigt, med en velrettet konstatering af,
at for ham, Dormer, er forbryderens psyke lige så fascinerende og særlig som et
stoppet toilet er for en blikkenslager. Pacino er suveræn i disse scener.
Dormer er hans bedste rolle siden Michael Manns Heat. Han er simpelt hen denne
retskafne strømer, der krydsede kridtstregen og mistede evnen til at navigere
moralsk.
Er der retfærdighed
til, får han fred før det slutter, men man kan aldrig være sikker på Insomnia.
De må selv se denne prægtige film, som i ét hug rehabiliterer den lødige
thriller, der prioriterer moralske anfægtelser og hård kugleregn lige højt.
Læs videre om Nolans The Prestige (2006), Inception (2010) og Interstellar (2014)
Læs videre om Nolans The Prestige (2006), Inception (2010) og Interstellar (2014)
Insomnia. Instr.: Christopher Nolan. Manus: Hillary Seitz. Foto: Wally Pfister. 118 min. USA 2002. 15.11.2002.
Trykt første gang i Weekendavisen Kultur 15.11.2002
Ingen kommentarer:
Send en kommentar