DEN GODE TYSKER
Claus von Stauffenberg 1907-1944
Af BO GREEN JENSEN
OBERST Claus Philipp Maria Schenck Graf von Stauffenberg var manden, som kom tættest på at dræbe Adolf Hitler i tide. Den 20. juli 1944
stod han i spidsen for det mest omfattende forsøg på at likvidere despoten og
tage magten i Det Tredje Rige, så en nogenlunde anstændig fred kunne sluttes
med resten af verden.
Som bekendt lykkedes kuppet ikke. Hitler overlevede 20 mordforsøg i perioden 1920-44. For hver gang blev han mere overbevist om, at de himmelske magter
var med ham.
Forløbet er ofte skildret
i tysk film, første gang i 1955, da Falck Harnacks Der 20. Juli og Georg Wilhelm Pabsts Es geschah am 20. Juli konkurrerede om at sige sandheden, men senest
og bedst i Jo Baiers tv-film Stauffenberg
(2004) med Sebastian Koch i titelrollen. Herhjemme har Stig Dalager skrevet romanen
To dage i juli (2002). Bryan Singers amerikanske
storfilm, Valkyrie, føjer intet til
disse fremstillinger, men han fortæller historien for et ungt publikum, der
sandsynligvis aldrig har hørt den.
Som yngre jødisk
amerikaner – han er født i 1965 i New York – har Singer et nyfigent, vagt
pornografisk forhold til naziregimets insignier, indercirklens ritualer, hele kulturens
okkulte dødsaura. I Apt Pupil kom det
forløsende højdepunkt, da Ian McKellen trak i fuld SS-uniform i en kælder et
sted i Midtvesten.*
Også Valkyrie er mærkbart
fascineret af uniformerne og hagekorssymbolet. Selv sproget bliver en dæmonisk
effekt. Valkyrie åbner med tæt lyd og
krøllede bogstaver, mens Stauffenberg fører sin systemkritiske dagbog. Tom
Cruise siger de første replikker på tysk. Så glides der over i engelsk, og en
bombe slår ned i den afrikanske ørken, hvor von Stauffenberg pådrager sig svære kvæstelser.
I FILMEN betoner von Stauffenberg og statskuppets øvrige bagmænd, at nogen måtte vise resten af verden, at hele Tyskland ikke var nazistisk.
De taler allerede i datid, for samtiden er opgivet, kun eftertiden har
betydning.
Ellers er Valkyrie
koncentreret omkring logistikken. Snittet er lagt som i en krigsfilm fra
1970erne, med stressende underlægningsmusik og forvirrende faktuelle beskeder. Filmen
er i vid udstrækning optaget på autentiske locations i Berlin. Det gør ikke
nødvendigvis tonen autentisk, men det gør unægtelig oplevelsen mere konkret, så
tilskueren må undre sig endnu en gang: Det er og bliver fantastisk, at disse
ting fandt sted i Europa for 80 år siden.
TOM Cruise fungerer
udmærket som Stauffenberg. Han spiller rollen uden at smile en eneste gang,
heller ikke i selskab med hustruen Nina (Carice van Houten fra Paul Verhoevens The Black Book, en anderledes vital film
om besættelsestiden i Holland) og børnene. Man får så godt som intet indtryk af
personen bag pligtmennesket.
Ganske bizart, men helt i tråd med en hævdvunden
Hollywood-konvention, er britiske karakterskuespillere castet som nazistiske dissidenter:
Kenneth Branagh, Bill Nighy, Terence Stamp, Eddie Izzard, Tom Wilkinson som den
opportunistiske general Fromm. Desværre ligner David Bamber ikke Hitler særlig
godt.
CHEFFOTOGRAFEN Newton
Thomas Sigel realiserer de store kampscener i rystede digitalbilleder, som er
drænet for varme farver. Det er kun i begyndelsen, at filmen arbejder
med en markant æstetik. Fordi udfaldet er kendt på forhånd, og karaktererne går
med en følelse af at leve lige før natten, kunne man ellers forvente, at Singer ville
efterstræbe en atmosfære af kollektiv Götterdämmerung.
I stedet dyrker han saglige rekonstruktioner, hvilket på én gang er et kedeligt
valg og en anstændig metode. Det er en film, som hellere siger for lidt end for
meget.
Valkyrie er slet ikke dårlig, men det er
svært at se en idé med filmen, bortset fra den oplysende illustrative.
Resultatet står ikke mål med den kontrovers, som er gået forud for premieren.
Det er i udtalt grad en film for et amerikansk publikum. For europæere er den
for elementær i sin skildring af den tyske modstand, der blev nærværende i Marc
Rothemunds Sophie Scholl - die letzten Tage (2005), og som historisk scenebillede er den på alle måder mindre end
Oliver Hirschbiegels Der Untergang
(2004).
*) Singers særlige interesser ramte ham som en boomerang, da #MeToo-bevægelsen tog fart i 2017. Ligesom Kevin Spacey, der havde en af sine mest ikoniske roller som fantomet Keyser Soze i Singers The Usual Suspects, blev instruktøren anklaget for at udnytte yngre mænd. Han blev fjernet fra produktionen på Bohemian Rhapsody (2018), filmen om Freddie Mercury, selv om han af kontraktuelle årsager er krediteret som instruktør. Siden har der været stille omkring den før så fejrede filmskaber.
Operation Valkyrie (Valkyrie). Instr.: Bryan Singer. Manus: Christopher McQuarrie og Nathan Alexander. Foto: Newton Thomas Sigel. 121 min. USA-Tyskland 2008. Dansk premiere: 06.02.2009
Fotos: SF Studios/ 20th Century Fox
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 07.02.2009
Ingen kommentarer:
Send en kommentar