EN VIDUNDERLIG HEKS
Verdens bedste barnepige
Af BO GREEN JENSEN
HUN er praktisk talt perfekt på alle måder. Hun kommer og hjælper familien Banks, da der er allermest brug for hende. Den forvirrede mor har meget at se til. Den travle far har ikke tid til fantasi – tror han. Han passer sit vigtige job i den vigtige bank, men han har glemt, hvordan man sætter en drage op i vinden, når det er Mary Poppins-vejr.
Af BO GREEN JENSEN
HUN er praktisk talt perfekt på alle måder. Hun kommer og hjælper familien Banks, da der er allermest brug for hende. Den forvirrede mor har meget at se til. Den travle far har ikke tid til fantasi – tror han. Han passer sit vigtige job i den vigtige bank, men han har glemt, hvordan man sætter en drage op i vinden, når det er Mary Poppins-vejr.
Han lærer det igen, og han bliver en nærværende far, fordi verdens bedste nanny besvarer børnenes annonce efter en ny barnepige. Til slut går hele familien i parken og synger en sang om at lege med drager. Let’s go fly a kite. Mary Poppins kom med østenvinden. Da blæsten slår over i vest, tager hun væk. Det er på én gang vidunderligt og vemodigt.
FORFATTEREN Pamela Travers, som skabte Mary Poppins, blev næsten 100 år. Hun blev født i Australien i 1899 og døde i London i 1996. Da var Mary Poppins blevet verdensberømt – ikke mindst i kraft af den pragtfulde film, som Walt Disney producerede i 1964.
Disneys egne døtre havde elsket bøgerne om Mary Poppins. Han prøvede i mange år at få forfatterens tilladelse til at lave en film. Da det lykkedes, havde de mange skænderier og diskussioner. Travers kunne ikke lide brødrene Shermans sange. Hun kunne faktisk ikke lide noget ved filmen, som alle andre holdt af.
Pamela Travers sagde altid, at Mary Poppins i virkeligheden hjælper de voksne. Og at Mr. Banks på en måde var et portræt af hendes egen far, som døde, da hun var syv år. Det var hendes måde at huske ham på.
Hun blev aldrig glad for Disneys film. Imens blev den så populær, at der findes en film om, hvordan Disney fik hende overtalt. Du skal prøve at se Saving Mr. Banks (2013), hvis du vil vide mere. Emma Thompson spiller Pamela Travers, og Walt Disney selv bliver spillet af Tom Hanks.
DER er otte bøger om Mary Poppins, men det er kun i de første tre, at historien begynder forfra hver gang. Hun kommer med flyvende med østenvinden i Mary Poppins (1934) og rejser igen med blæsten fra vest, da Mr. Banks har fået livsglæden tilbage.
I Mary Poppins Comes Back (1943, da. Mary Poppins vender tilbage) tror Jane og Michael (og tvillingerne, for i bøgerne er der fire børn), at de mister deres drage i parken. Michael står med pinden og vikler alt, hvad han kan. Men det er ikke dragen, han trækker ned. Det er:
...en skikkelse, der forekom dem på én gang fremmed og velkendt, en skikkelse i marineblå frakke med sølvknapper og stråhat oversået med tusindfryd. Under armen havde skikkelsen en paraply med papegøjehåndtag; i den ene hånd var der en brun vadsæk, mens den anden hånd holdt fast i dragesnoren.*
I Mary Poppins Opens the Door (1943, da. Mary Poppins kigger ind) er Mary Poppins en af gnisterne i Guy Fawkes-fyrværkeriet den 5. november, som kommer dalende ned. Til slut åbner hun døren i barnekammeret ind til det andet barnekammer. Som er et lysende og magisk sted. Her forsvinder hun igen som en gnist:
For dér, på den anden side af vinduet, var et andet barnekammer, som strålede og lyste. Det strakte sig fra Nummer 17 til muren i Miss Larkins hus. Og alt fra det virkelige barnekammer blev genspejlet i det skinnende rum. Dér var Annabels glimtende seng og bordet, som var lavet af lys. Dér var ilden, som sprang op og strakte sig i luften; og dér var, endelig, den Anden Dør, nøjagtigt magen til den, der var bag dem. Den strålede som en barre af lys på den anden side af haven. Ved siden af stod deres egne refleksioner, og hen imod den, langs med det luftige gulv, kom Mary Poppins’ travende. Hun havde sin vadsæk i hånden; Lygtetænderens blomster og papegøjeparaplyen var stukket ind under armen. Væk gik hun gennem barnekammerets spejlbillede, væk gennem det sitrende genskin af gamle, velkendte ting. Og idet hun gik, gav blomsterne sig til at nikke fra pulden på hendes sorte stråhat.
MAGIEN er der altid, også midt i den leverpostejsfarvede hverdag. Pamela Travers var meget interesseret i eventyr og religion. Hun skabte med vilje Mary Poppins som en heks – men en god og vidunderlig heks, vel at mærke, som véd, hvad børn og voksne har brug for.
54 år efter Mary Poppins er der endelig premiere på Mary Poppins vender tilbage. I filmen er der gået 30 år, og Jane og Michael er blevet voksne. Jane (Emily Mortimer) blev feminist og politisk frontkæmper ligesom sin mor. Michael (Ben Whishaw) blev boende i huset i Kirsebæralleen nr. 17. Han fik tre børn – John, Annabel og Georgie – med sin elskede hustru.
Desværre døde børnenes mor. De taler ikke om det, men de savner hende alle fire meget stærkt. Michael er egentlig kunstner, men det er længe siden, at han har tegnet eller malet. Det er svære tider i England. Der er arbejdsløshed og uro. Glæden i huset er næsten forsvundet.
Børnene er blevet dygtige til at gøre tingene selv. Michael arbejder nu i den samme bank, hvor Mr. Banks var ansat. Han gør, hvad han kan, men han er distræt og glemmer tit at betale sine regninger.
Banken har fået en ny direktør (Colin Firth), som er meget grådig. Han vil enten have alle pengene, som Michael skylder, eller overtage huset. Det gælder om at finde et papir, som beviser, at Mr. Banks havde aktier i banken. Hvis det lykkes, kan de blive. Men papiret er væk. Der er en frist ved midnat. Hvis de ikke finder det, er alt forbi.
NU er der virkelig brug for Mary Poppins, og heldigvis kommer hun sammen med vinden, da børnene kalder på hjælp. Som voksne har Michael og Jane næsten glemt Mary Poppins. De taler somme tider om alle de ting, der skete dengang. Men de tror ikke på, at det virkelig skete. Det var noget stort og vidunderligt i deres fantasi.
Så også denne Mr. Banks skal reddes og lære at flyve med drage igen. I 2018 kunne du samtidig se Disney-filmen Christopher Robin (da. Jakob og Peter Plys), hvor dyrene fra Hundredemeterskoven kom og hjalp den voksne Jakob med at få blik for sin familie igen. Steven Spielberg lavede filmen Hook (1995), hvor Peter Pan var blevet voksen og havde glemt, hvem han var.
Det er den samme rejse, som Jane og Michael foretager i Mary Poppins vender tilbage. Det er sådan, man skriver fortsættelser nu, og det siger vel noget om vores tid. De voksne glemmer, hvad der er vigtigt. De glemmer, hvad fantasien betyder. Men så kommer barndommens eventyrvenner og hjælper dem med at finde tilbage.
DER er spænding til det sidste. Jeg røber næppe en statshemmelighed ved at afsløre: Der er en god chance for, at det ender lykkeligt.
Marc Shaiman har skrevet de nye sange. De er ikke dårlige, men de prøver at ligne og lyde lidt som musikken i den gamle film. Det gælder for hele filmen. Der er hele tiden ting, som svarer til noget i Mary Poppins. Det er morsomt, smukt og bevægende gjort – men der er ingen nye ideer.
Emily Blunt spiller Mary Poppins i stilen og ånden fra Julie Andrews. Hun har ikke helt samme solskin i stemmen, men er bedre til at være striks. Det passer faktisk til bøgernes Mary Poppins. Denne gang siger papegøjeparaplyen lidt mere.
Skorstensfejeren Bert er blevet til lygtetænderen Jack (Lin-Manuel Miranda). I den gamle film tog han Mary Poppins og børnene med på en skovtur ind i et af sine fortovsmalerier. Der var en juleguirlande af pragtfulde scener, som blandede animation og realfilm. Den nye film har et cirkusafsnit, som prøver at gøre det samme. Nu er du bare så vant til at se det.
I DEN gamle film blev Bert spillet af Dick Van Dyke. Han spillede også den gamle bestyrelsesformand i banken, hvor Mr. Banks var ansat. Dick Van Dyke er født i 1925. Han var 93 år, da filmen blev optaget. Han kommer ud af sit kontor, og han synger og danser med glæde – næsten som i 1964. Det er på alle måder godt gået.
Stemningen er mere dæmpet i Mary Poppins vender tilbage. Admiralen, som fyrer kanoner af fra sit tag, er der stadig. Det hele er der stadig og ser mere virkeligt ud end i den gamle film, hvor farverne var stærke.
Nu ligger der et støvet lys over London. Men det er stadig en smuk og tidløs fortælling om verdens bedste barnepige. Den gode heks redder familien i midten – som ingen skal genere, hvis det står til Mary Poppins.
Jane og Michael holdt vejret, mens sødmen bruste og boblede i dem. Og det som de ønskede var, at de ville huske Mary Poppins i resten af deres liv. Hvor og Hvordan og Hvornår og Hvorfor – havde ikke noget at gøre med dem. De vidste, at når det angik hende, var der ingen svar på de spørgsmål. Den strålende skygge, som jog gennem luften over deres hoveder, ville altid bevare sin hemmelighed. Men i sommerdagene som kom, og i de lange vinternætter, ville de huske Mary Poppins og tænke på alt det, hun havde fortalt dem. Regnen og solen ville minde dem om hende, og fuglene og dyrene og årstidernes skiften. Mary Poppins selv var fløjet væk, men gaverne hun kom med ville være der for altid.
*) Citeret efter P.L. Travers: Mary Poppins vender tilbage. Oversat efter Mary Poppins Comes Back (1935) af Rose-Marie Tvermoes. Med illustrationer af Mary Shephard. 224 s. Forlaget Branner og Korch, 1966. Branner og Korch udgav de første fire Mary Poppins-bøger fra 1965-1968. Ida Pangel oversatte Mary Poppins; Rose-Marie Tvermoes oversatte Mary Poppins vender tilbage, Mary Poppins kigger ind og Mary Poppins i parken. Mary Poppins in Cherry Lane Tree (1982) og Mary Poppins and the House Next Door (1988) er aldrig blevet oversat. Ej heller alfabetbogen Mary Poppins from A to Z (1962) og Mary Poppins in the Kitchen (1975). Jeg har selv oversat de to afsnit fra Mary Poppins Opens the Door og Mary Poppins in the Park. Jeg er sikker på, at Rose-Marie Tvermoes gjorde det bedre, men jeg kunne ikke opdrive de danske udgaver. Jeg er derimod den stolte ejer af Mary Poppins og Mary Poppins vender tilbage, som blev indkøbt for egne lommepenge, da filmen var ny. De seks romaner om Mary Poppins er samlet i The Complete Mary Poppins (HarperCollins, 2004).
Mary Poppins vender tilbage (Mary Poppins Returns). Instr.: Rob Marshall. Manus: David Magee. Foto: Dion Beebe. 130 min. USA 2018. Dansk premiere: 25.12.2018.
Fotos: Walt Disney Productions/ Walt Disney Studios Motion Pictures/ HarperCollins/ Mary Shepard (The Shepard Trust)/ Dancelines.com.au (Valerie Lawson)
Filmen streames på Blockbuster, DISNEY+, Google Play, iTunes, Rakuten TV, SF Anytime og Viaplay Rent & Buy
Teksten begyndte som en anmeldelse i Weekendavisen Faktisk 21.12.2018
Ingen kommentarer:
Send en kommentar