Translate

tirsdag den 24. august 2021

Werner Herzog: Cave of Forgotten Dreams (2010)


DE FØRSTE BILLEDER
Werner Herzogs betagende urfilm

Af BO GREEN JENSEN

HISTORIEN skrives om hele tiden. Nye dinosaurarter kommer til, mens andre får status som fabeldyr, og perioder på millioner af år omrokeres. Man har lært om homo neanderthalensis og de konkurrerende cromagnonmennesker, der er vore nærmeste forfædre. De første skeletter blev fundet i en klippehule i det sydvestlige Frankrig i 1868. Man arbejdede længe med en datering, som gik ca. 20.000 år tilbage.
   I 1994 blev perspektivet forrykket, da man åbnede Chauvetgrotten ved Vallon-Pont-d'Arc i Sydfrankrig. Her findes de ældste kendte eksempler på det forhistoriske menneskes kunst.
   På fascinerende vis er det muligt at følge en enkelt af billedskaberne. For 35.000 år siden har en mand med en skæv lillefinger sat sit røde håndaftryk mange steder i hulen. Man kan også se heste, bjørne, næsehorn, løver, hyæner, mammut og bison, der for at skabe et indtryk af bevægelse er fremstillet med otte ben.


FILMSKABEREN Werner Herzog må naturligvis se »en slags prototypisk filmkunst« i sidstnævnte fremstilling, som i hvert fald foregriber den moderne tegneserie. En hær af forskere arbejder med materialet fra hulen, der er lukket for offentligheden. I 2010 fik Herzog mulighed for at filme inde i hulen, hvor man bærer beskyttelsesdragter, ikke for sin egen, men for luftens skyld, og går på en smal sti af stål.
   Cave of Forgotten Dreams er Herzogs meditation over mødet med de første menneskers kunst. På lydsiden gør han sig tanker, mens Peter Zeitlingers kamera udforsker grotten. Herzog er optaget af jævnbyrdigheden og kontinuiteten; hvordan vi betragter forløberne; hvordan fremtiden vil se på os.
   Selvsagt fremhæver han fantasien, der gør os til homo sapiens sapiens. Alle tænkelige tanker om huler og hellige steder inddrages. Sært nok nævner Herzog ikke Platons billede af skyggerne på væggen i en oplyst grotte som vor måde at se og erkende dele af et større hele på. Det er ellers den autentiske urfilm.


PÅ Chauvetgrottens vægge ser man den ældste kendte tegning af mennesket. En hybrid af mand og bison omfavner en meget frodig kvindes køn, og Herzog uddyber ved at besøge museet i Tübingen, der har en samling af forhistoriske venusfigurer. I en syret efterskrift inddrager han de muterede hvide krokodiller, som trives i biosfæren ved et nærliggende atomkraftværk. Da genkender man ophavsmanden til Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans (2009) og andre sære genrefilm, hvor dyret i mennesket sættes i tale.


MED Wim Wenders’ dansefilm Pina (2011) og Herzogs palæolitiske dokumentar demonstreres, at 3D-formatet kan bruges til andet end action og animation. I sine bedste øjeblikke er filmen på højde med David Attenboroughs tv-serie The Life of Mammals (2005), som i slutafsnittet »Food for Thought« bliver den store BBC-formidlers testamente. Det er også hér den personlige faktor, som løfter videnskabeligheden på plads.
   Det er stadig ikke muligt at se de autentiske malerier som civilist. Men i 2015 åbnede en kopi af Chauvetgrotten, som kan besøges og beses af turister. Den franske stat investerede 30 millioner euro i anlægget, som var og er en kontroversiel foranstaltning. Kritikere mener, at kopien reducerer Chauvet til en kørende forlystelse.
   Det er gjort for at sikre, at ændringer i luften ikke forringer og ødelægger de oprindelige farver, som det er sket i hulerne ved Lascaux. Der findes adskillige udmærkede bøger om malerierne i Chauvetgrotten. En af de bedste er stadig Dawn of Art: The Chauvet Cave. The Oldest Known Paintings in the World, som Jean-Marie Chauvet, Eliette Brunel Deschamps, Christian Hillaire og Jean Clottes skrev i 1996.



Cave of Forgotten Dreams. Instr. og manus: Werner Herzog. Foto: Peter Zeitlinger. 90 min. Canada-USA-UK-Tyskland-Frankrig 2010. 3D i udvalgte sale. Dansk premiere: 05.11.2011 (CPH: DOX).



Fotos: Creative Differences/ CineMaterial/ MovieStillsDB/ CPH:DOX
Filmen streames på MUBI
Teksten bragt som Filmrevy i Weekendavisen Kultur 04.11.2011

Ingen kommentarer:

Send en kommentar