FRANSKE SOCIALISTER
Hjemstavnsdigteren Robert Guédiguian
Af BO GREEN JENSEN
FAKTISK stammer titlen ikke fra Ernest
Hemingways berømte novelle. Den er hentet i franskpopsangen »Kilimandjaro«, som
crooneren Pascal Danel fik et hit med i sommeren 1967, da Michel (Jean-Pierre
Darroussin) og Marie-Claire (Ariane Ascaride) var unge sammen med resten af
verden: »Il n’ira pas beaucoup plus loin/ La nuit viendra bientôt/ Il voit là-bas
dans le lointain/ Les neiges du Kilimandjaro.«*
De
dansede sammen til sangen og blev et par uden videre drama. Siden har de begge
drømt om at rejse til Afrikas grønne bjerge en dag. Han fik job på havnen i
Marseille, hvor han engagerede sig i fagforeningsarbejdet. Hun blev hjemmehjælper
og er det endnu. De fik to børn, Flo og Gilles, som nu er voksne. Det er i dén
grad gået som det skulle, og hele kredsen er med til at fejre parrets 30 års
bryllupsdag. Man har samlet ind til gaven, som naturligvis er en rejse til
Kilimanjaro.
DER er dog skyer på himlen, da man når til at feste. Michel har netop
mistet sit job, fordi han vil gøre tingene rigtigt. Der skal skæres tyve stillinger.
Som tillidsmand sørger han for, at det sker solidarisk. Alle lægger en seddel
med deres navn. Michel lægger også sin egen. Da hans navn kommer op, kan han springe
det over. Det er, hvad vennen Raoul (Gérard Meylan) forventer. Men Michel hylder
socialismens principper. Han går, skønt fundamentet under familiens hverdag rives
væk.
ROBERT Guédiguian (f. 1953) laver altid sine film i Marseille. Han bruger byen som en
maler eller forfatter, der går ind i det samme univers hver gang. Hustruen
Ariane Ascaride (f. 1954) har den kvindelige hovedrolle, og manuskripterne er
skrevet i samarbejde med Jean-Louis Melesi (f. 1956). Kun to gange har
Guédiguian brudt formatet. Det var i Le
Promeneur du champ de mars (2005), en stort anlagt film om François
Mitterrand, og i L’Armée du crime
(2009), som er en meget kritisk fremstilling af modstandskampen under 2.
verdenskrig.
Resten
af Guédiguians værk er en betagende nuanceret hjemstavnssaga, fra lokale
produktioner som Derniere été (1981)
og Rouge midi (1985) til gennembruddet
med den sjælfulde Marius et Jeanette
(1997), der som den første af Guédiguians film fik dansk premiere. À la
place du coeur (1998) flytter James Baldwins If Beale Street Could Talk fra Harlem til Marseille. Solskinsfarcen
A l’Attaque! (2000), den Chabrol-kolde
thriller La ville est tranquille
(2000), utroskabsdramaet Marie-Jo et sa 2
amours (2002), den feministisk funderede Mon père est ingénieur (2004) og rejsen til rødderne i Le voyage en Armenie (2006) tager alle
udgangspunkt i Marseille.
HER er Guédiguian en virtuos og meget original billedskaber. Han er langt mere
famlende uden for byen, når han overtager andres historier og vil efterligne
fremmede filmsprog, som det sker i skildringen af Mitterrand. Gamle aktivister-krimien
Lady Jane (2008) bruger Canned
Heat-musik lige så uforglemmeligt som La
ville est tranquille blander græsk tragedie med Janis Joplin. Det er stor hjemstavnsdigtning
i mange stilarter, men altid med et socialistisk menneskesyn og den samme
familie af skuespillere og teknikere foran og bag kameraet.
KILIMANJAROS sne kan derfor også ses som
en midaldrende filmskabers status over tiden og dens værdier. Der er ikke længere
plads til Michels altruistiske solidaritet, som er inspireret af hans helt Jean
Jaurès, Frankrigs svar på Pio, Sabroe og Stauning. Til gengæld er det
hjertevarmende, da slægt og venner finder pengene til at sende parret afsted.
Der er ofte denne tillidserklæring til nærsamfundet i Guédiguians historier –
kun borgerskabet er pr. definition hægtet af.
Den nye tid viser tænder i scenen, hvor
maskerede gerningsmænd trænger ind, stjæler pengene og skader familien så
brutalt, som blev Paradis bombet af droner. Og filmen bliver endelig fransk
Erik Clausen, da Michel og Marie-Claire tager kontakt til de nødstedte tyve.
For her kender alle hinanden. Intet menneske er en ø. Alle kar er forbundne. Vi
behøver hinanden, som Frank Capra sagde i 1930ernes USA.
GUÉDIGUIAN og Ascaride har rod i 1968. Les Neiges du Kilimandjaro er på den konto en ufortrøden hyldest
til værdierne fra dengang. Altså en politisk film. Man kan næppe sige politisk
korrekt, for socialismen ifølge Guédiguian går stik imod de toneangivende nyliberalister,
der ikke kan få det darwinistisk nok. Han er mere en stemme på linje med englænderen
Ken Loach, der også nægter at lade sig ryste i troen. De pakker af og til kortene
tæt. Til gengæld er det guld værd, når humanister forkynder deres budskab og
siger, at vi må nære omsorg for hinanden. Kilimanjaros
sne er en smuk lille film om det hele, men især om værdien af solidaritet.
GUÉDIGUIAN og Melesi krediterer som inspirationskilde Victor Hugos »Les pauvres gens«, en
tekst fra digtkredsen La Légende des
siècles (1859-83, da. Århundredernes
legende). Her finder man sandt nok konturerne af fortællingen om et ældre
par, der tager sig af de yngre i i byen, hvor alle lever af fiskeri. Det er dog
snarere som en patetisk gestus, at ånden fra Jean Valjean slår igennem. På sin
haveterrasse indser Michel, at han er blevet en overkomplet. Marie-Claire modtager
beskeden om hans fyring uden frygt. De går sammen til angreb på den sociale
berøringsangst, og der er ægte fællesskab og kærlighed i scenen, hvor man
fejrer familien på havnen.
GUÉDIGUIANS tre nøglespillere – Ascaride, Darroussin og Meylan – arbejder minimalistisk med
deres karakterer. Resultatet er en dejlig, åbenlyst agiterende film, der kan
ses som en vellykket blanding af modent manifest og overlagt anakronisme. Man får
altid lyst til at se Marseille, når man er i selskab med Guédigaun. Denne gang
vil man også til Kilimanjaro: »Voilà sans doute à quoi il pense/ Il va mourir
bientot/ Elles n’ont jamais été si blanches/ Les neiges du Kilimandjaro.«
Se også Robert Guédiguian: La Villa | Huset ved havet (2017); Robert Guédiguian: Gloria Mundi (2019).
*) Pascal Danel: 'Kilimandjaro' (1967). Single fra albummet med samme titel. Danel er født i 1944 og stadig aktiv på franske scener. Hans andet store 60er-hit var 'La plage aux romantiques' (1966).
Kilimanjaros sne (Les Neiges du Kilimandjaro). Instr.: Robert Guédiguian. Manus: Jean-Louis Melesi og Robert Guédiguian. Foto: Pierre Milon. 90 min. Frankrig 2011. Dansk premiere: 14.06.2012
Foto: Agat Film & Cie/ Camera Film
Filmen streames på Blockbuster og FILMSTRIBEN
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 15.06.2012
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 15.06.2012
Ingen kommentarer:
Send en kommentar