Groundhog Day møder Klodernes Kamp
Af BO GREEN JENSEN
Genrens hjørnesten er dog Groundhog Day, Harold Ramis’ kultkomedie fra 1993, som på dansk fik premiere med titlen En ny dag truer. Journalisten Bill Murray keder sig svært i den lille by, hvor man fejrer Jordegerndag med et kræmmermarked. Han forelsker sig i Andie MacDowell, men siger og gør de forkerte ting. Næste dag er det Groundhog Day igen. Murray har endnu en chance. Han ved, hvad der vil ske. Han er fanget i en tidssløjfe, men han bliver klogere for hver variation.
DEN gamle gimmick bliver kreativt genbrugt i Doug Limans Edge of Tomorrow, som i andre henseender er en robust, gennemsnitlig scifi-thriller. Menneskeheden fører krig mod en race af mimics, uhyrlige kæmpeinsekter, der udgør en kollektiv organisme. USA og Europa er i undtagelsestilstand, og først da supersoldaten Rita Vratanski (Emily Blunt) slår en sprække i skjoldet, begynder krigslykken at vende.
William Cage (Tom Cruise), militærets PR-mand, bærer kun uniform for et syns skyld. Han er skræmt fra vid og sans, da generalen beordrer ham i kamp. En D-dag bliver iværksat fra London. Cage gør alt for at slippe, men er med i fortroppen, som bliver udraderet på stranden. For de fremmede ved, at soldaterne kommer.
Cage dør, men så vågner han igen, og det er atter dagen før dagen. De samme karakterer siger og gør det samme, men Cage kan huske det hele og er klogere. På stranden når han lidt længere. Han får også kontakt med Rita Vrataski, som tror på hans historie. Også hun kunne nulstille dagen, før hun blev såret.
DOUG Limans film bygger på en japansk roman, All You Need is Kill, af Hiroshi Sakurazaka. Det er Groundhog Day møder The War of the Worlds, og ideen fungerer forbavsende godt. Der er plads til humør, stille romantik og filosofiske overvejelser om gentagelsens metafysik. Cage dør 200 gange, men når efterhånden til kernen. Er man trænet i computerspil, har man sikkert en ekstra faktor af genkendelse.
Cruise leverer varen, og Blunt er en saglig modspiller. Formatet er action i bredeste mål, og korpsånden er som i Paul Verhoevens Starship Troopers (1997), androgyn og vagt fascistisk. Vist bliver slagscenerne monotone, men gentagelsen løfter historien på plads. Tricket virker næppe ved gensyn, men første gang er virkningen optimal.
Edge of Tomorrow. Instr.: Doug Liman. Manus: Christopher McQuarrie, Jez & John-Henry Butterworth. Foto: Dion Beebe. 113 min. USA 2014. Dansk premiere: 04.06.2014
Fotos: Warner Bros/ CineMaterial/ MovieStillsDB
Filmen streames på Blockbuster, C More, HBO Nordic, iTunes, Netflix, Rakuten TV, Viaplay Rent & Buy og YouTube Movies
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 05.06.2014
Ingen kommentarer:
Send en kommentar