TIL MAJDRONNINGENS ÆRE
De lyse nætters mareridt
Af BO GREEN JENSEN
Samme chokerende hændelseskæde fik Christian til at blive sammen med
Dani, skønt han i måneder havde underholdt vennerne med historier om hendes kontrollerende
og omklamrende væsen. Faktisk er Dani ærlig og stærk. Christian er både et skvat
og en kryster, men i glimt er han egentlig god nok på bunden. Og sikkert en
meget troværdig mandstype.
MIDSOMMAR er, skal jeg huske at sige, skrevet og instrueret af
Ari Aster, som med et slag blev gyserfilmens store håb, da Hereditary fik premiere i 2018. Aster er en Dylan/Tarantino for sin genre. Han
fravælger splatter for psykologi. Han skaber tætte billeder og hylder sine
helte. Der er næsten ingen grænser for, hvad Aster kan. Det ville være en
underdrivelse at sige, at der knytter sig forventninger til toeren.
I Hårga bliver vennerne mødt af en smilende skare, alle klædt i hvidt og
i færd med at forberede den store midsommerfejring. Der bliver straks serveret heksebryg,
virkeligheden er ustabil allerede ved ankomsten. Skulle man være i tvivl, har filmen
lagt spor ud. Således er verden vendt på hovedet, da bilen kører nordpå fra Arlanda
til Hälsingland.
Pelle bliver budt velkommen hjem fra sin »pilgrimsfærd« af byens ældste.
Både Odd (Mats Blomgren) og Siv (Gunnel Fred), som kunne være borgmester og præst,
fortæller åbent om regler og ritualer. Hårga er et lukket samfund og en særlig
livsform. De unge tager på pilgrimsfærd for at lære om verden, men også for at
finde egnede gæster.
DET er ikke nyt for alle i gruppen. Kun Dani er helt uforberedt. Christian
og Josh (William Harper) studerer antropologi og håber at finde et emne i
Hårga. Aster har lagt megen konflikt og satire i gruppen af gæster. Den sarte
og krævende Mark (Will Poulter) er en øretæveindbydende karikatur på den brovtende
amerikaner. Han sætter Hårga på den anden ende, da han urinerer på forfædrenes
træ.
Efter en time bliver gruen konkret. Bordet fanger, da alle tager del i ättestupa-ceremonien,
som er den første af ni dages solhvervsmarkering. Et gammelt par bliver fejret,
før de frivilligt springer i døden fra klippen. Manden lever stadig efter
faldet og bliver hjulpet på vej.
Siv forklarer, at Hårga inddeler menneskets tids i fire livsaldre. Først
er man barn og ung i atten år, så voksen, så moden og endelig nestor. Den udmålte
tid slutter ved 72. Ni er ordenstallet, og navne går i arv. Nu vil andre få springernes
navne. Summen af liv er konstant.
RITUALERNE kulminerer i maratondansen om majstangen, hvor en dronning
bliver kåret i trods mod »Den Sorte«. Dani danser naturligvis med. Christian
får set, hvad det inderste rummer, da han medvirker i et parringsritual, som er
komisk og makabert på en gang. Der er megen anden folklore indblandet. Et vanskabt
orakel fingermaler i bogen, der registrerer Hårgas historie. En bjørn skæres op.
Man træder til anklerne i amuletter. Alt bliver gjort med et smil og under
kærligt gruppepres.
For Aster ligger udfordringen i at dæmonisere den flyvende sommer og de nordiske
majritualer. Hereditary var en studie i mørk, klaustrofobisk rædsel. I Midsommar
foregår samtlige scener ved højlys dag og ude i det åbne. Øvelsen lykkes. Hvis topografien
trods alt virker usvensk, kan det skyldes, at filmen er optaget i Ungarn. Det
lykkes også at balancere komikken i de excentriske skikke med effektiv gru i scener,
hvor den hårde, hedenske bund i kultens ritualer bliver klar.
LIGESOM i Hereditary, hvor Toni Collette havde hovedrollen, er
det muligt at læse historien som noget, der foregår inde i Dani. Gør man det,
er der tale om en bekræftende frigørelseshistorie. De skal glæde Dem til
slutbilledet, hvor verden omsider er faldet på plads.
Midsommar hører hjemme i genren weird folk eller folk
horror, som især britiske forfattere, musikere og filmskabere har dyrket
med ildhu siden 60erne. Kronstykket er Robin Hardys The Wicker Man (1973),
hvor en from og stiv skotsk politimand efterforsker en piges forsvinden på
Sommerøen, hvor hedenske ritualer sikrer en gavmild æblehøst. Også her bliver
en Majdronning kåret. Betjenten ender som hovedperson i en menneskeofring. Den
pragtfulde film kaster skygger endnu.
Midsommar forholder sig naturligvis til The Wicker Man. Det
giver også mening, at Aster nævner Lars von Triers Dogville blandt sine
favoritfilm. Og Rødt chok. Og Rosemarys baby. Aster er en
leksikalsk nyskaber med sans for sin plads i en tradition. Dertil har han
virkelig noget på hjerte. Både Hereditary og Midsommar er feministiske
fabler, den ene sort, den anden lys, som giver begrebet the final girl ny
mening.
SLUTNINGEN har måske ikke helt den samme æselsparkende gru, som man
føler i træhuset i Hereditary, da det én gang for alle står klart, at
Toni Colette ikke var en fantast. Men det er en uafbrudt fornøjelse at finde og
følge de tråde, som Aster væver i mareridtsmønstret. Det er gåden, der driver begæret.
Forklaring og svar er af mindre betydning.
Fotografen Pawel Pogorzelski får sommeridyllen til at emme af særhed,
usikker morskab og snigende rædsel. Blomsterne i Majdronningens krone er pulserende
psykedeliske pletter. De store fællesscener er koreograferet med en totalitær
nerve, som er lige dele Leni Riefenstahl og Busby Berkeley. Fascismen i den hvidskurede
kult giver frygtelig mening.
Midsommar er en betagende gyser. Jeg glæder mig til at se den
igen.
Midsommar. Instr. og manus: Ari Aster. Foto: Pawel Pogorzelski. 147 min. USA 2019. Dansk premiere: 11.07.2019.
Foto: A24/ Nordisk Film
Filmen streames på Amazon (Instant + Prime), Google Play, GRAND HJEMMEBIO, iTunes og YouTube Movies
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 12.07.2019
Ingen kommentarer:
Send en kommentar