TO GANGE FIRE
Paul Thomas Andersons sobre debut
Af BO GREEN JENSEN
VI er i udkanten af film noir-territoriet,
i Elmore Leonard- og Donald E. Westlake-land, hvor man spiller hasard i
skæbnesvanger belysning og lever sit liv i en halvverden af casinoer, diners og
tidløse moteller.
Her – i ekspresbryllupsbyen Reno,
Nevada – har taberen John (John C. Reilly) været ovre i Vegas og miste det
hele, da han bliver samlet op ved busterminalen af Sydney (Philip Baker Hall), en ældre mand med en livstræt udstråling, der ligger midt mellem gangster og
præst.
Sydney betragter John med faderlig mine, giver ham mad og lidt penge og kører ham tilbage til et casino i Vegas. Han lærer ham, hvordan man spiller småt og systematisk, så man vinder i længden. John er naturligvis usikker på, hvad Sydney vil med ham og det hele.
Sydney betragter John med faderlig mine, giver ham mad og lidt penge og kører ham tilbage til et casino i Vegas. Han lærer ham, hvordan man spiller småt og systematisk, så man vinder i længden. John er naturligvis usikker på, hvad Sydney vil med ham og det hele.
TO år senere er Sydney og John stadig
en far/søn-agtig duo, der lever af at spille terninger i Reno. Servitricen Clementine
(Gwyneth Paltrow) synes, det er sødt at se, hvordan John efterligner Sydney.
Sydney er omhyggelig med at give drikkepenge og være høflig. Han spørger
Clementine, om hun er kontraktuelt forpligtet til at flirte. Freden ved bordet
bliver forstyrret, da Jimmy (Samuel L. Jackson) slår sig ned og begynder at
tale om pussy og penge, Han kender John fra gamle dage. Han siger, at
han også har set Sydney før.
HARD Eight har nogle hemmeligheder, som den er længe om at lukke op for. Spillerjargonen
er et røgslør, men det er interessant nok at høre om fagets grundregler. Nøglen
til filmen er relationen mellem John og Sydney. Den har at gøre med noget, som
Jimmy ved om Sydneys fortid - »I know about Atlantic City« – og som ikke kommer
helt bag på tilskueren. John og Clementine finder selvfølgelig sammen, for vi
er ikke i Reno tilfældigt. Der er et gidsel, et våben, en bil til Niagara Falls
og til allersidst en voldsom forløsning, som dog er holdt nede i skala og tone.
PAUL Thomas Anderson var kun 23 år,
da han instruerede Hard Eight. Han skrev den på to uger, og manuskriptet
blev videreudviklet i Sundance, hvor filmen også fik premiere. Jeg har altid
opfattet den som et elevarbejde, en afgangsfilm. Det er faktisk en relativt
stor produktion, og Andersons husfotograf Robert Elswit får hver scene til at
ligne en million.
DET er uafbrudt interessant at følge
kvartetten af centrale karakterer. Anderson nævner selv Jean-Pierre Melvilles Bob
le flambeur (1956) og John Sturges’ Bad Day at Black Rock (1955, da.
En mand steg af toget) som inspirationskilder. Begge giver mening, den
første også med hensyn til spillet, i forhold til Philip Baker Halls karakter,
der har samme udstråling som Roger Duchesne og Spencer Tracy. Selv kom jeg i
tanker om Louis Malles Atlantic City (1980), hvor Burt Lancaster og Susan
Sarandon har lidt af den samme fortrolige tone som Clementine og Sydney.
DET er især Philip Baker Halls film.
80 minutter inde røber Jimmy, Johns ven, at han kender både Floyd Gondoli og
Jimmy Gator. Især navnet Jimmy Gator får det til at give et lille ryk. Det er
navnet på tv-værten, som Baker Hall spiller i Magnolia. Floyd Gondoli-karakteren
fra Boogie Nights er tilbøjelig til at drukne i mængden.
GWYNETH Paltrow gør meget for
filmen. Philip Seymour Hoffman brillerer i en scene, hvor han og Sydney krydser
klinger ved terningebordet. Samuel L. Jackson laver sin Samuel L. Jackson-ting.
Hard Eight er lavet to år efter Pulp Fiction. Det er afgjort den
af Andersons film, hvor man tydeligst ser, at han og Tarantino kommer fra det
samme sted. De har udviklet sig vidt forskelligt. Man kan se kimen til både Boogie
Nights og Magnolia i Hard Eight. Det er sværere at forbinde
tonen med There Will Be Blood, The Master og især Phantom Thread.
DET er en rimelig udsøgt debut.
Anderson havde ikke final cut, men fik sin version igennem ved at acceptere titlen
Hard Eight. For ham hedder filmen stadig væk Sydney. Man er ikke
nødvendigvis enig. Hard Eight er en tilpas uudgrundelig titel på et sjældent
gennemført genrestykke. Det er en lille film i stor forklædning. Senere bliver
det nærmere omvendt.
Se også Paul Thomas Anderson: Boogie Nights (1997); Paul Thomas Anderson: Magnolia (1999); Paul Thomas Anderson: Punch-Drunk Love (2002); Paul Thomas Anderson: There Will Be Blood (2007); Paul Thomas Anderson: The Master (2012); Paul Thomas Anderson: Inherent Vice (2014); Paul Thomas Anderson: Phantom Thread (2017); Paul Thomas Anderson: Licorice Pizza (2021) [Oscars 2022] + Skarp amerikaner: Et interview med Paul Thomas Anderson [Moderne mestre].
Hard Eight. Instr. og manus: Paul
Thomas Anderson. Foto: Robert Elswit. 102 min. USA 1996. Ingen dansk premiere.
Foto: Green Parrot/ Goldwyn/ Screen Captures
Filmen streames på Blockbuster, Google Play, iTunes og YouTube Movies
Nyskrevet 07.04.2020
Ingen kommentarer:
Send en kommentar