STRANDEN I SEPTEMBER
En samtale med Paul Thomas Anderson
Af BO GREEN JENSEN
VENEDIG 2012 – Det er sjældent konstruktivt at
interviewe filmskabere på en filmfestival. Der er tusindvis af kolleger, og man
bliver anbragt i grupper. Svarene får et mekanisk præg, fordi der altid bliver
spurgt om det samme. Endvidere er man tilbøjelig til at fokusere på
konkurrenceaspektet. Vil The Master mon vinde Guldløven?
Det
er uinteressant efter et halvt år, når filmen når biograferne hjemme. I øvrigt
er Paul Thomas Anderson ret ligeglad. Den 42-årige amerikaner har netop præsenteret
filmen, som siges at være en karikatur af Scientology-stifteren L. Ron Hubbard.
There Will Be Blood, en anden film i
Den Store Mand-genren, fik premiere på Berlinalen i 2007. Her var Daniel
Day-Lewis oliemagnaten, der solgte sin sjæl for en slik.
I The Master bliver Mesteren spillet af
Philip Seymour Hoffman, som faktisk deler fysik med Hubbard. Filmen skildrer - i
eksklusiv langform - hans forhold til strejferen Freddie, der er som en herreløs
hund. Køteren spilles af Joaquin Phoenix. Det er et hovedværk fra instruktøren,
der begyndte som hjemstavnens krønikeskriver i Boogie Nights (1997), Magnolia
(1999) og Punch-Drunk Love (2002).
Senere
deler Hoffman og Phoenix en pris for bedste skuespil. Anderson bliver kåret som
den bedste instruktør og modtager altså en løve af sølv. Lige nu sidder vi på Hotel Excelsior og ser ud over
stranden i september. Vandet ligner Stilllehavet i de første scener af The Master. Anderson har en venlig, indolent
facon. Han ved, at The Master er
uovertruffen.
Glæden ved at udforske stoffet
– Det
siges, at filmen tog form efterhånden.
»Jeg
hader at bruge klicheer, men man bliver sikkert aldrig færdig. Man giver bare
slip. Filmen ændrede sig, mens vi arbejdede. Sikkert til det bedre. Vi prøvede
hele tiden at finde ud af, hvad vi egentlig ledte efter. Joaquin er en interessant
skuespiller. Han er også uforudsigelig. Så uanset hvilke instinkter, man går
ind til dagens arbejde med, ryger de næsten uundgåeligt ud af vinduet. Det er
en spændende måde at arbejde på. Man ved aldrig hvad dagen vil bringe. Når det
er sagt, var der ting, vi ville opnå. Når det lykkes, er følelsen fænomenal.«
- Har du altid instrueret på den måde?
»Ikke i begyndelsen. Det er vel noget, der ændrer sig over tid. Man
bliver mere erfaren og mindre paranoid. Jeg var 23, da jeg lavede min første
film, og jeg var skrækslagen for, at holdet skulle opdage, hvilken charlatan de
arbejdede med. Man gjorde alt for at være klar og på plads hver morgen, somme
tider på bekostning af glæden ved at udforske stoffet. Det var midtvejs i den
første film, jeg begyndte at slappe af. Jeg begyndte at opdage nogle af de ting, jeg stadig er ved at
opdage.«
At finde mennesket på bunden
– Der var rygter om Scientology fra
begyndelsen ...
»Der
var en masse fantastisk sludder og sladder. Jeg vidste, at vi ikke lavede en
film om Scientology. Så man må lukke af og sige: Vi ved, hvad vi gør; vi fortæller
denne historie. Jeg var sikkert naiv. Jeg troede, at vi kunne arbejde i fred,
men Scientology er et ord, der kalder stærke reaktioner frem. Vi havde mange
små visninger i USA, og det var godt at høre publikum. Det eneste, de talte om,
var Freddie og Master. Efter filmen var der ingen, som nævnte Scientology.«
– Men figuren har meget tilfælles med
Hubbard –
»For
mig er Hubbard bare en af de dér store karakterer. Fuld af liv og energi. Han
skrev utallige bøger. Han var tydeligvis bristende fuld af ideer og, tør jeg
sige, også af menneskelighed. Der er meget, jeg har læst mig til. Man vader
gennem floden af fantastiske historier og prøver at finde mennesket på bunden. Hubbard
er jo bare et udgangspunkt.
Philip ville hele tiden have informationer. Han ville
forstå denne mands indre liv. Det blev min – vores – opgave at skabe det
sammen. Så på et tidspunkt er det ikke nok at forholde sig til L. Ron Hubbard.
Man må selv give karakteren et liv. På den måde kommer man ind i sig selv og i
folk, som man kender. Man ser på andre store afsind og larger-than-life karakterer.«
De ville gerne begejstre hinanden
– Der er ofte en far/søn-konflikt i dine
film. Her er de også lærling og mester...
»Det
er unægtelig et tema, der bliver ved at dukke op. Man sætter sig hver gang og
tænker, at denne film skal være noget andet. Man er overbevist om, at det
bliver anderledes, og så ender man alligevel, hvor man plejer. Hver gang man
begynder på en film, prøver man mærkeligt nok at lave noget, der ikke ligner alt
det andet, man har lavet. Det går der to eller tre uger med. Så opdager man, at
uret tikker. Man må bare fortælle historien og optage scenerne med disse
karakterer.
Men
det er frustrerende at se tilbage og finde det tema igen og igen. Jeg havde et fremragende
forhold til min far. Jeg ved ikke, hvorfor det kommer ud på den måde. The Master er dog snarere en
kærlighedshistorie. En maskulin romance. Det var et stort held at have Joaquin
og Philip i den samme film. De ville gerne begejstre hinanden. Det passede godt
til (b)romancen.«
– Skrev du filmen til dem?
»Jeg
kendte Joaquin lidt i forvejen. Jeg havde ofte spurgt, om vi skulle lave noget
sammen, men det var aldrig rigtigt blevet til noget, så jeg skrev bare Freddie
som karakter. Men når man tænker på, hvem der kan spille den mand, kommer navnet
naturligvis op. Som Philip sagde: Joaquin ville være god, for han gør mig
bange.«
Hjem til kyllingefarmen
– Freddie og Master har brug for hinanden.
Men til hvad?
»Man
ser jo den slags hele tiden. Folk bliver skilt, og børn har brug for deres
forældre. Så de leder efter faderfigurer. Det gælder også for Freddie og
Master. Jeg læste om soldater, som fungerede fint under krigen, fordi de fik at
vide, hvad de skulle. De holdt af at have en herre. Freddie er som en hund, man
kan lære fire-fem tricks, men han vil alligevel skide på tæppet. Mesteren ved det.
De leger en leg med hinanden, og den bliver mere indviklet efterhånden. Og er
det ikke sådan en Shakespeare-ting, at alle sønner dræber deres fædre til slut?«
– Freddie kommer tilbage fra
Stillehavskrigen. Er det anderledes for tropperne nu?
»Du
tænker på soldaterne, som kommer hjem fra Irak og Afghanistan. Jeg er ret
sikker på, at de hører den samme tale, som Freddie får i begyndelsen af filmen.
Du har gjort din pligt, nu skal du tage hjem til kyllingefarmen og stifte
familie. Krigen er færdig. Få et job på en benzintank.
Jeg skrev ikke selv
dialogen i de scener. Den er taget fra Let
There Be Light, en propagandafilm, som John Huston lavede under krigen.
Alle de store instruktører fik en bunden opgave. Huston lavede Let There Be Light, og hæren kasserede
den med det samme. Han filmede på disse felthospitaler og viste, hvor medtagne
mændene var. Det var ikke noget, man ville have frem.«
En finale i moll
– I
dine første film flimrede formen. »The Master« er rolig og klassisk fortalt –.
»Boogie
Nights havde brug for at flimre. Man vil nok også vise sig, når man er
yngre. Jeg ville lave en af disse store, klassiske historier. Og man tænker,
hvor svært kan det være, det er bare at rette kameraet den vej. Men det er
svært at være kompakt og økonomisk. At gøre tingene enkle og sige dem klart.
Man må også være velforberedt. Når man arbejder med Joaquin, skal hele rummet
belyses. Man ved aldrig, hvor han finder på at gå hen.
Jeg
kendte ikke slutningen på forhånd. Jeg tror, at jeg på et tidspunkt erkendte,
at det harmonerede bedst med den indre udvikling i disse karakterer, hvis
historien fik en finale i moll. Der var en tyngde, som stod i vejen, når jeg overvejede
noget mere dramatisk. Så man følger med karaktererne. Måske falder publikum
fra, men man må tro på, at de bliver hængende.«
Gammelt grej
– Du bruger råfilm fra tiden og cinemascope.
Ingen har filmet i 70 mm, siden Kenneth Branagh lavede sin »Hamlet« i 1996 –
»Hamlet var den sidste fiktionsfilm, men
dokumentaren Baraka blev skudt i 70
mm. De gamle kameraer anvendes stadig. Christopher Nolan har brugt dem. Terrence
Malick brugte dem i The New World. Så
der ligger Panavision-udstyr forskellige steder, og vi ville gerne arbejde med
det. 70 mm bruges som regel til store epos med panoramiske billeder. Jeg
vidste, at vi i hvert fald ikke lavede den slags film. Men vi undersøgte
kameraerne og legede med dem. Resultatet taler vel for sig selv.
Jeg har altid tænkt på, hvordan man lavede det
stærke look i film som Hitchcocks Menneskejagt. Ikke at vi ville kopiere
det. Vi ville bare bruge gammelt udstyr og se, hvad der skete. De kameraer er
lige så store som bordet her. De er fantastisk tunge at arbejde med, men alle
de store instruktører har brugt dem. Så der kommer også en naturlig tyngde og
økonomi i måden, man bruger udstyret på.«
Nu kom et andet menneske frem
– Joaquin Phoenix forandrer sig fysisk som
Freddie. Er der tale om metodespil?
»Joaquin
blev i karakter i flere måneder. Fysisk måtte han holde sig tynd. Han kunne
ikke spise, som han plejede. Ifølge ham selv, tager han to kilo på, hvis han spiser
en muffin til frokost. Så alene disciplinen placerede ham i en anden zone.
Metodespil er lidt af en myte. Man hører det samme om Daniel Day-Lewis, men
hvor langt kan man egentlig tage det? Man taler jo med personer, som er der.
Men
de er også et andet sted. Da vi havde skudt den sidste scene, kunne jeg se hans
ansigt slappe af og forandre sig for mine øjne. Vi kendte ikke hinanden så
godt. Jeg havde set på en person i tre måneder og tænkt, at sådan var han. Nu kom
et andet menneske frem. Han havde holdt sig selv tilbage så længe. Det er noget
med koncentration, frygten for at miste karakteren, man er inde i. Man tør ikke
give slip.«
– Tro er en faktor i dine film. Har du selv
et forhold til religion?
»Det
er ikke noget, jeg er opmærksom på. I There
Will Be Blood var det temmelig klart. Der var synd og en præst, som talte
om soning. Jeg blev opdraget katolsk, men meget afslappet. Jeg gik i
søndagsskole. Så mistede jeg interessen. Jeg ved ikke, hvor den blev af. Det
var ikke traumatisk. Det blev bare kedeligt at gå i kirke.«
Paul Thomas Anderson blev interviewet på Hotel Excelsior i Venedig den 2. september 2012. The Master havde dansk premiere den 31. januar 2013.
Ikke tidligere offentliggjort. Interviewet blev skrevet til, men aldrig bragt i Weekendavisen, da The Master havde dansk premiere. Den daværende kulturredaktør valgte at bringe sin egen samtale med Annette K. Olesen, som samtidig var undervejs med sin genindspilning af Skytten.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar