CITIZEN SCHMIDT
Jack Nicholsons sidste kraftpræstation
Af BO GREEN JENSEN
MAN kan leve et helt liv uden at indse, hvor
meget man savner og længes. Warren Schmidt (Jack Nicholson) har troet sig stort
set tilfreds gennem 42 års ægteskab og en karriere som forsikringsmand i Omaha,
Nebraska, hvor himlen hænger lavt over jorden. På ingen tid ramler hans verden nu
sammen. Først bliver han pensioneret, er ikke længere velkommen på kontoret og
føler sig fremmed hjemme hos hustruen Helen. Dernæst dør Helen fra ham, og så
er der slet ingenting.
Schmidt
er på én gang i chok og frit fald. Han begynder at gøre atypiske ting. For
eksempel skriver han lange breve om sit liv og sine tanker, som er gennemført
middelmådige, men af den grund ikke mindre dybfølte. Modtageren er adoptivbarnet
Ndugu i Tanzania, som Warren har anskaffet via en nødhjælpsannonce i tv. Og i
Colorado skal hans voksne datter (Hope Davis) giftes med en godmodig nørd
(Dermot Mulroney), hvis hedonistiske hippieforældre (Kathy Bates og Howard
Hessemann) er lige så excentriske som Warren er bornert og tilknappet.
SCHMIDT og Helen planlagde at køre landet tyndt i en Winnebago, en husvogn
i herrestørrelse, der er mere som en lystyacht på hjul. Nu sætter Schmidt alene
ud på sin rejse. Han når frem til Denver, giver sin datter til nørden og holder
den forventede tale, skønt han hellere ville have sagt sin mening om de
rædsomme mennesker, der har ødelagt hans datter. Han får hekseskud på komisk
vis og gør store øjne, da Kathy Bates kravler ned til ham i boblebadet.
Men på
trods af sig selv, og i kraft af alt dette, bliver Schmidt på sin måde et mere
helt menneske. Han er lykkelig, da vi forlader ham på hjemvejen, henreven i en
banal åbenbaring om hverdagens storhed. Den kommer til ham i hjertet af
Midtvesten, ved monumentet over de første pionerer, som rejste tværs over
landet i prærievogne.
SCHMIDT er grådkvalt, og det lange brev til Ndugu sætter nye rekorder i rørstrømsk
patos. Det er svært at blive klog på, hvad Alexander Payne egentlig mener om
sin hovedperson. Sommetider er han komisk, småtskåren, ubehagelig og
selvtilfreds, ejer ikke skyggen af situationsfornemmelse. Andre gange er han
sårbar og gribende nøgen i sin famlen efter en mening med livet. Paynes
speciale er syrligt misantropiske komedier som Citizen Ruth (1996) og Election
(1999). Her har han bearbejdet en roman af Louis Begley ved at skrive den
sammen med to af sine egne novellefilmsideer.
ER filmen ubeslutsom, har titelrolleindehaveren til gengæld ingen anfægtelser.
Jack Nicholson stiller sig solidarisk med Schmidt og giver den bornerte
dødbider alt hvad han kan. Warren Schmidt blinker aldrig til tilskueren eller
røber sig via Nicholson’ske manierismer. Det er en præstation på højde med den
pensionerede kommissær i Sean Penns Friedrich Dürrenmatt-filmatisering The Pledge (2001). Hvis man frygter en
gentagelse af feelgood-faktoren i James
L. Brooks’ As Good As It Gets (1997),
venter der en glædelig overraskelse.
ABOUT Schmidt er en tæt og tænksom lille
film, som holder hvad den lover og kommer hele vejen rundt om sit emne, den
amerikanske småborger Warren Schmidt. Han nedstammer i lige linje fra litterære
artsfæller som Sinclair Lewis’ gennemsnitsmand George F. Babbitt, der var
ejendomsmægler i Minnesota, og Harry »Rabbit« Angstrom, Toyota-sælgeren fra New
England, som gennem 40 år udtrykker tidsånden i John Updikes romaner. En fremragende
filmatisering for voksne og en rigtig god gammelmandsrolle til Jack Nicholson.
Rundt om Schmidt (About Schmidt). Instr.: Alexander Payne. Manus: Louis Begley, Alexander Payne og Jim Taylor. Foto: James Glennon. 125 min. USA 2002. Dansk premiere: 03.01.2003
Foto: FilmGrab [+] / FilmAffinity
Filmen streames på Blockbuster, Google Play, SF Anytime, Viaplay Rent & Buy og YouTube Movies
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 03.01.2003
Ingen kommentarer:
Send en kommentar