DEN FORSLÅEDE ELSKER
Af
BO GREEN JENSEN
EFTER kollektivstykkerne Boogie Nights (1997) og Magnolia (1999)
forsøger Paul Thomas Anderson sig i en enklere form og tilsyneladende lettere
tone. Punch-Drunk Love varierer grundmønstret i den romantiske komedie,
og filmen er på sin måde både romantisk og komisk. Den er også et absurd
eventyr, en fabel om en mand i frit fald og på flugt fra sine indre dæmoner.
DETTE bliver konkret i scenen, hvor Barry
(Adam Sandler) løber gispende gennem de nattomme gader i Los Angeles-forstaden,
hvor alle Andersons film er forankret. Tre gangstere har afpresset Barry og
slået ham ned. Han løber og løber, mens farverne flimrer, og hører kun sin egen
panik. Snart indhenter bilen med voldsmændene ham. »Hvad løber du for? Vi véd
hvor du bor,« konstaterer den ene. Det ved Barry vel nok, at de gør, men han
kan ikke lade være med at løbe. Flugten sidder i blodet. Han er ude af stand
til at slippe panikken og må ustandselig lægge bånd på sig selv. Hvad Punch-Drunk
Love herefter skildrer, er den kærlighed som kurerer hans sygdom, et serum
som endelig sætter han fri.
BARRY har været trængt siden barndommen. En
kuet opvækst med syv søstre, der også som voksne overskrider hans grænser, har
gjort ham til en enspænder, der hylder det konforme og måske i sit stille sind
drømmer om kvinden, som kunne være hans tvilling. Da hun materialiserer sig i
skikkelse af Lena (Emily Watson) er Barry nok genert og må puffes, men han
anfægter aldrig sit finderheld. Derimod hævner det sig, at han har ringet til
et telefonsexnummer og røbet sine personlige data. Af dette fejltrin udspringer
alle de praktiske forhindringer, der står i vejen for formælingen.
DET er stilen og tonen, farverne og
musikken, der gør Andersons studie af menneskepindsvinet så inciterende. I
første scene sidder Barry i et pakhus ved daggry, præstationsbevidst klædt i en
skinger blå håbit, og rives ud af sin fristund. En kollision bryder stilheden
og et guddommeligt musikinstrument placeres midt i fortællingen, uudgrundeligt
som regnen af frøer i Magnolia eller et hvad-pokker-var-nu-dét
øjeblik hos det bizarres mester, David Lynch.
Snart udvikler alt sig med drømmens logik.
Den konforme mand går til stadighed amok og må afreagere i enrum. De syv
søstre, som altid har siddet på Barry, tirrer ham med anekdoten om, hvordan han
som dreng blev så arrig, at han kastede en hammer gennem glashavedøren. Barry
påstår, at han har fortrængt erindringen, men det er næppe sandheden. Indvendig
kaster han stadig Maxwells sølvhammer, når som helst han kan komme af sted med
det.
ANDERSON
lader fortællingen sno sig, yndefuldt som en arabesk, mens Jon Brions
raffinerede score enten stresser tilskueren i anspændte situationer
eller stryger ham med hårene og glatter ængstelsen ud. Flere scener består af
dialog som blot høres, mens farvede mønstre flimrer og changerer.
Adam Sandler - den
ellers lidt dvaske komiker fra en lang stribe pinlige drengerøvsfarcer – tager fra
første færd imod udfordringen og skaber en karakter, der er spændt til bristepunktet
og drevet hinsides al rimelighed. Emily Watsons sunde sanselighed er en optimal
kontrast, og Philip Seymour Hoffman matcher Sandlers retfærdige vrede i de få
men effektive konfrontationer mellem den ene og den anden slags sælger.
PUNCH-DRUNK Love har ikke
gruppefilmenes tyngde og fylde, men drejer meget elegant den franske amour
fou-skabelon. Her er varme, tristesse og desperation. Midt i
stilbevidstheden lykkes det Anderson og Sandler at tegne et foruroligende
præcist portræt af en type i tiden, konformisten som det slår klik for.
Barry
forløses og bliver en elsker, men kunne sagtens være endt som seriemorder. At
det ikke går galt, skyldes kærlighedens nåde og kvinden i hans liv, men også
salgskampagner, bonuspoint, tusind liter budding og en våd drøm om Hawaii
spiller ind.
Også Andersons tredje film demonstrerer, at
han vover lidt mere og vil noget andet end flertallet af dagens leflende
amerikanske filmskabere. Se selv, hvordan elskoven finder
Barry Egan, uklar og groggy, men på benene og i ringen til det sidste. Boogie
Nights og Magnolia var mørke elegier med tragikomisk patos. Punch-Drunk
Love er en svimmel kærlighedsfabel, der lukker sig lykkeligt mod alle odds.
Punch-Drunk Love. Instr. og manus: Paul Thomas Anderson. Foto: Robert Elswit. 95 min. USA 2002. Dansk premiere: 07.03.2003
Anmeldelsen stod i Weekendavisen Kultur 07.03.2003
Ingen kommentarer:
Send en kommentar