DANSEN OM GULDKALVEN
I begyndelsen var Boogie Nights
DER var engang en verden – i 1970ernes
Californien - hvor hedonismen havde sejret. Ungt var in, frisindet florerede, selv i de mest konforme samfundslag, og
der syntes ingen ende at være på solen, stofferne og kødets lyst. Musikscenen
havde Saturday Night Fever hele ugen,
og hver nat satte skarer af samkvemssøgende singles
kurs mod discotekernes similisole, på jagt efter det uforpligtende one night stand, som måske denne gang
ville leve op til illusionen om the zipless
fuck, som ikke mindst Erica Jong promoverede.
Det
var en verden, hvor man tog hvad man ville, uden at tænke særligt over, hvor og
ved siden af hvem man vågnede næste dag. Ingen havde AIDS endnu, ingen blev
gravide mere, bordet fangede aldrig. Det var solskin i Sodoma og Gomorra, og
tilsyneladende var der denne gang
virkelig ingen omkostninger forbundet med dansen om guldkalven.
Af samme grund
virkede nedturen hårdere, da bølgen knækkede først i 80'erne. Intet sted var
man hurtigere ude med bibelske allegorier om guddommelig gengældelse end netop
i Californien.
DET var også i 70erne, at pornofilmen havde sin første storhedstid. I en halv
parodi på det gamle studiesystem sprang pornoen ud som en semi-respektabel
subkultur med sine egne konger og dronninger. Som Eddie Adams, hovedpersonen i Boogie Nights, udtrykker det: »Everyone
has one special thing«. Selv råder han over en penis, som måler 33 centimeter i
erigeret tilstand. Han tager derfor kunstnernavnet Dirk Diggler.
I
1972 skulle også ærbare par se Linda Lovelace i Gerard Damianos berømte Deep Throat, der som noget ganske nyt
havde et plot og en stil. Ingen mistænkte dog æstetikken for at være det
primære salgsargument: på dansk hed filmen
Langt ned i halsen. Damiano signerede siden The Devil in Miss Jones (1973) og var med til at bane vejen for
beslægtede auteurer som brødrene
Mitchell (Behind the Green Door) og
Henry Paris, hvis lifligt betitlede The
Opening of Misty Beethoven (1976) betragtes som et af genrens sidste
kunstværker.
For
også pornobranchen tog tælling i 80'erne. Måske kunne man forsone sig med
hiv-smittens nye version af pesten, men kokainmisbruget slog mange ihjel, og
glæden ved filmhåndværket trådte i baggrunden, efterhånden som videoteknologien
blev almindelig udbredt. Skal man tro Paul Thomas Andersons sært fascinerende
film om miljøet, var det hverken coke eller AIDS, som slog branchen ihjel. Det
var VHS-systemet, som for det første fik folk til at blive væk fra biograferne
og for det andet åbnede sluserne for en syndflod af talentløse amatører.
DET ville være forkert at kalde Boogie Nights en kærlighedserklæring til
pornoindustrien eller et egentlig nostalgisk tilbageblik på 70erne. Vist er
Andersons skikkelser nænsomt tegnet, og vist er kameraet åbenlyst lige så
forelsket i periodens ekstravagante tøjstil, som lydsiden er i de dunkende hits
fra dengang, men dommen som fældes er hård, og den spontane glæde, som en kort
tid faktisk florerer i miljøet, da man indser, at det kan lade sig gøre at lave
rigtige film, får aldrig lov at stå uimodsagt.
EDDIE (Mark Wahlberg) fra Torrance er 17 år og arbejder som opvasker i natklubben
Boogie Nights, da pornoinstruktøren Jack Horner (Burt Reynolds) får øje på hans
betragtelige »talent«. Den behagesyge Eddie introduceres til miljøet ved en
fest omkring Horners swimmingpool, og vi lærer »familiens« øvrige medlemmer at
kende: den modne diva Amber Waves (Julianne Moore) og skolenymfen Rollergirl
(Heather Graham), som aldrig tager sine rulleskøjter af. Derfor får hun Melanie
Safkas »Brand New Key« som sit musikalske ledemotiv.
END ikke hér, i den lyse begyndelse, er idyllen i Sodoma helt uden skygger. Amber
er skilt fra sin mand og må ikke se sin datter. Rollergirl prøver at gå til
eksamen, men kan ikke få lov at sidde i fred. Det går efterhånden op for os,
hvor marginaliserede disse mennesker er. Af samme grund imiterer de instinktivt
og ubehjælpsomt de traditionelle familiemønstre. Amber Waves er Rollergirls
»mor« og vil være det samme for Eddie, som detroniserer den gamle førsteelsker
Reed Rothchild, hvis rigtige navn ingen længere husker.
Jack
Horner er en gudfar for dem alle, men begyndelsen til enden anes allerede ved
den første fest. Lyssætteren Little Bill (William H. Macy) kan i længden ikke
leve med sin kones promiskuøsitet. Da det bliver nytårsaften 1980 sætter han en
effektiv stopper for hendes udskejelser og sin egen selvhadske afmagt. Herfra
går det støt ned ad bakke, og skønt filmen aldrig fordømmer menneskene i
miljøet, har den intet godt at sige om rammen. De vil alle tage tælling. De vil
alle gå ned. Det er i og for sig blot et spørgsmål om tid.
ANDERSON peger selv på tre inspirationskilder.
For det første er Jack Horner-skikkelsen og dennes film baseret på ovennævnte
Henry Paris' produktion. For det andet er det umuligt ikke at læse et halvt
portræt af pornostjernen John Holmes ind i Mark Wahlbergs rørende Dirk
Diggler-figur. For det tredje var det instruktørens erklærede ambition at
skildre pornomiljøet i en kollektivform, som blandede de bedste sider af Robert
Altmans myldrende Nashville og Martin
Scorseses paranoide Goodfellas. Det
hele er lykkedes ham ganske godt.
Filmens eneste fejl er dens længde. Over to timer og fyrre minutter får
man trods alt rigeligt af dette lurvede liv, og mod slutningen trækkes flere pointer
urimeligt i langdrag. En dommedagsklokke runger i bunden af hele
80er-afsnittet, hvor det slår klik for både Dirk Diggler og Rollergirl.
ENDELIG giver Anderson dog idyllen en chance og lader den fortabte søn
vende hjem til familien. Ved vejs ende sidder Dirk Diggler atter ved spejlet og
prøver at booste sit selvværd. At han
i sin tid var Eddie Adams fra Torrance, er sikkert ikke noget han husker
overhovedet.
Nu følger filmens eneste »blå« skud, og som hele tonen i Boogie Nights er det mærkeligt gribende.
Før Dirk går på, lyner han bukserne ned og kærtegner sit køn, som også vi længe
gransker i spejlet. Han taler til det. Han har bogstavelig talt ikke anden
identitet tilbage end den, der sidder i hans »særlige ting«.
Boogie Nights er en stærk film, som
trods emnet aldrig føles flov eller beregnende. Tværtimod lykkes det Anderson
at formidle den paradoksale renfærdighed, som disse mennesker lever i og med.
Især Wahlberg, Reynolds og Moore yder godt spil i vanskelige roller, men
samtlige typer ser rigtige ud.
Boogie Nights. Instr. og manus: Paul Thomas
Anderson. Foto: Robert Elswit. 155 min. USA 1997. Dansk premiere: 06.06.1998
Teksten står i De 25 bedste film fra 90'erne (Rosinante 1999) og bringes her for at gøre Anderson-temaet komplet. Mere om bogen på www.bogreenjensen.dk
Ingen kommentarer:
Send en kommentar