En (borger)krig mellem kvinder og mænd
Af BO GREEN JENSEN
VIRGINIA ved slutningen af Den Amerikanske Borgerkrig. Året er 1864, og på Martha Farnsworths pigeskole har to lærerinder og fem elever holdt sammen på normalitet og moral, mens der blev kæmpet i nærheden.
Af BO GREEN JENSEN
VIRGINIA ved slutningen af Den Amerikanske Borgerkrig. Året er 1864, og på Martha Farnsworths pigeskole har to lærerinder og fem elever holdt sammen på normalitet og moral, mens der blev kæmpet i nærheden.
Den yngste pige, Amy på 12 år, finder en såret soldat. John McBurney (Colin Farrell) kommer fra den anden hær. Han bærer blå uniform, og han svæver mellem liv og død. Måske skal det ene ben sættes af.
Kvinderne diskuterer og beslutter at tilse hans sår. Miss Farnsworth (Nicole Kidman) holder en dydsiret tale om kristen barmhjertighed. De kan aflevere ham til hæren, når han er rask. McBurney bliver båret ind i huset, som han aldrig kommer ud af igen.
SIDST Sofia Coppola søgte bagud i historien, var da Kirsten Dunst spillede titelrollen i Marie Antoinette (2006). Det var en overdådig periodefilm med moderne, ironiske islæt, som når dronningen shoppede igennem, og der blev spillet »I Want Candy« med Bow Wow Wow.
Der er ingen anakronistiske krøller i The Beguiled. Lanceringen lover »et gotisk sydstatsdrama«, men skønt situationen udarter neurotisk og makabert, er filmen (heldigvis) svær at genrebestemme. Den er i hvert fald en studie i lyst og fortrængning. Et freudiansk psykodrama i guldalderskørt. Det nærmest beslægtede fortilfælde er Peter Weirs klassiske Picnic at Hanging Rock (1975, da. Udflugten).
Soldaten får det bedre, kvinderne skåner det sårede ben. De har alle studeret og beundret hans fysik. McBurney er ikke tabt bag en vogn. Han orienterer sig i magtstrukturen og arbejder på at forføre hver enkelt.
Spændingen stiger, og normerne skrider. Lærerinden Edwina (Kirsten Dunst) og eleven Alicia (Elle Fanning) er lige så betagne som Martha Farnsworth. Kvinderne begynder at hakke på hinanden, McGurney gør sig til og laver kunster. Da han træder forkert, får det skræmmende følger.
FILMEN bygger på en roman af Thomas P. Cullinan, og Coppolas fortolkning er ikke den første. Clint Eastwood spillede tinsoldaten i Don Siegels Én mand – syv kvinder fra 1971.
Coppolas film har delt hendes fans, også i den kritiske lejr. I Cannes fik hun festivalens instruktørpris, men i USA landede filmen midt i et år, hvor diversitet og etnisk hvidvaskning er de varmeste emner i en debat om, hvem der har ret til at skrive historien. Alt kom til at handle om fraværet af afrikansk-amerikanske karakterer (som der er to af i Cullinans tekst) og manglen på en holdning til krigen om slaveriet.
Det er at misforstå Coppolas hensigt. Der bliver brugt megen energi på at sammenligne den nye The Beguiled med den gamle, men Coppolas film er ikke en gængs genindspilning. Den er et andet bud på en film over bogen. Og tiden er bare en baggrund, som sætter kønnenes (borger)krig i relief.
Coppola vil se de blikke, kønnet kaster, når begærets dunkle mål er en mand, der må navigere og manipulere i forhold til kvindernes længsler og krav, hvis han vil overleve. Eastwood og Siegel havde for så vidt den samme prioritet. I 1971 var det radikalt at vende stereotyperne og gøre manden til genstand for kvindernes blik.
COPPOLA bevarer bogens forskellige synsvinkler og er meget forelsket i æstetikken. Landskabet emmer troldeskovsagtigt, og det er næsten altid aften i de kærtebelyste indendørsscener. Kvinderne bærer hvide kjoler og er optaget af feminine ritualer, allerede før den sårede soldat dukker op.
Det er i sidste ende udsøgtheden, der gør The Beguiled til en af Coppolas mindre bedrifter. Det fremgår hurtigt, at søster er søster værst, og at intet er helligt for manden. Herefter er Kidman, Farrell, Dunst og Fanning som marionetter i drifternes hus. Dukkeføreren drejer dem rundt om hinanden, mens den chokerende slutning bliver kørt i stilling.
Den kommer helt som i kildematerialet. Der er en ny realistisk bestræbelse, men den underminerer egentlig den troværdighed, som forlægget har, hvis historien bliver spillet som ren grand guignol. Uden den gotiske faktor falder psykologien til jorden.
Se også Sofia Coppola: The Virgin Suicides (1999) [Bogen og filmen]; Sofia Coppola: Lost in Translation (2003); Dronningebilleder | Sofia Coppola: Marie Antoinette (2006); Sofia Coppola: The Bling Ring (2013); Sofia Coppola: On the Rocks (2020) + Middlesex og kønnets undren: Et interview med Jeffrey Eugenides [2003].
The Beguiled (Én mand – syv kvinder). Instr.: Don Siegel. Manus: Albert Maltz & Irene Kamp. Foto: Bruce Surtees. 105 min. USA 1971. Dansk premiere: 21.06.1971
Fotos: American Zoetrope/ Focus Features/ CineMaterial/ FilmAffinity
Filmen streames på Blockbuster, Google Play, iTunes, SF Anytime, YouTube Movies og Viaplay Rent and Buy
Trykt første gang i Weekendavisen Kultur 06.10.2017
Ingen kommentarer:
Send en kommentar